BMW stále pracuje na vodíkovom SUV X5. Príde už budúci rok

V Mníchove to s vodíkom „nezabalili“. Po Toyote, Honde a Hyundai predstaví aj BMW svoj sériový vodíkový model. Vychádzať má zo štúdie BMW i Hydrogen Next z roku 2019.

05.05.2021 14:00
debata (2)
Už v roku 2019 predstavilo BMW vodíkový koncept... Foto: BMW
BMW Hydrogen NEXT - Concept 2019 Už v roku 2019 predstavilo BMW vodíkový koncept i Hydrogen NEXT. Bol vodíkovou konverziou BMW X5.

Názory automobiliek na vodík sa rôznia. Niektoré tvrdia, že ak vieme získať zelenú energiu, je najlepšie ju uskladniť hneď do batérie, namiesto toho aby sme z nej ďalším procesom vyrábali vodík. Lenže taká Toyota, Honda či Hyundai si myslia, že vodík má svoje veľké prednosti. A to najmä rýchle tankovanie, neporovnateľne kratšie ako nabíjanie elektromobilov. Na vodíkovom pohone tak pracuje aj BMW. Už v roku 2019 predstavilo koncept i Hydrogen Next, ktorý bol vodíkovým derivátom BMW X5. A ten mieri do sériovej či skôr malosériovej výroby.

Vodíková technológia sériového BMW X5 s... Foto: BMW
BMW - palivové články Vodíková technológia sériového BMW X5 s palivovými článkami by mala mať základ vo vlaňajšom koncepte. Spojí zadný elektromotor s výkonom 275 kW, palivové články aj dva vysokonapäťové li-ion akumulátory.

Na trh by sa mal vodíkový model BMW dostať už v druhej polovici budúceho roka, a to s parametrami, ktoré sú naozaj atraktívne. Zadný elektromotor, napájaný palivovými článkami, má totiž poskytnúť výkon 275 kW. Okrem palivových článkov bude preto disponovať aj dvoma vysokonapäťovými akumulátormi, ktoré dodajú dostatok energie pri požiadavke na prudkú akceleráciu. Vodík má byť uskladnený vo dvoch nádržiach pod tlakom 700 barov. Každá bude obsahovať 6 kg, čo znamená, že dojazdom na jedno tankovanie by vodíková X5 mala konkurovať klasickým pohonom.

Toyota - motor na vodík Čítajte viac Toyota vyvíja spaľovací motor na vodík. Je to krok späť?

Otázkou ostáva, komu budú vodíkové modely určené? Problémom je prakticky neexistujúca vodíková infraštruktúra. V každom prípade sa o ňu pokúšajú štáty ako Nemecko, Nórsko, Kalifornia, Čína, Južná Kórea či Japonsko. Aj na Slovensku vyrastú dve – jedna v Bratislave a jedna v Košiciach. Takže v budúcnosti by vodíkové autá mali mať viac šancí na úspech. Je to začarovaný kruh. Bez vodíkových áut nebude infraštruktúra a bez vodíkovej infraštruktúry zas vodíkové autá. O to záslužnejšie sú kroky automobiliek, ktoré vodíku naďalej veria ako jednej z alternatív budúcnosti.

. {* koniec-sablona *}

Vodíková čerpacia stanica Čítajte viac V Bratislave a Košiciach budú prvé čerpačky na vodík. Pre koho?

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #palivové články #vodík
Články podľa značiek