Názory automobiliek na vodík sa rôznia. Niektoré tvrdia, že ak vieme získať zelenú energiu, je najlepšie ju uskladniť hneď do batérie, namiesto toho aby sme z nej ďalším procesom vyrábali vodík. Lenže taká Toyota, Honda či Hyundai si myslia, že vodík má svoje veľké prednosti. A to najmä rýchle tankovanie, neporovnateľne kratšie ako nabíjanie elektromobilov. Na vodíkovom pohone tak pracuje aj BMW. Už v roku 2019 predstavilo koncept i Hydrogen Next, ktorý bol vodíkovým derivátom BMW X5. A ten mieri do sériovej či skôr malosériovej výroby.
Na trh by sa mal vodíkový model BMW dostať už v druhej polovici budúceho roka, a to s parametrami, ktoré sú naozaj atraktívne. Zadný elektromotor, napájaný palivovými článkami, má totiž poskytnúť výkon 275 kW. Okrem palivových článkov bude preto disponovať aj dvoma vysokonapäťovými akumulátormi, ktoré dodajú dostatok energie pri požiadavke na prudkú akceleráciu. Vodík má byť uskladnený vo dvoch nádržiach pod tlakom 700 barov. Každá bude obsahovať 6 kg, čo znamená, že dojazdom na jedno tankovanie by vodíková X5 mala konkurovať klasickým pohonom.
Čítajte viac Toyota vyvíja spaľovací motor na vodík. Je to krok späť?Otázkou ostáva, komu budú vodíkové modely určené? Problémom je prakticky neexistujúca vodíková infraštruktúra. V každom prípade sa o ňu pokúšajú štáty ako Nemecko, Nórsko, Kalifornia, Čína, Južná Kórea či Japonsko. Aj na Slovensku vyrastú dve – jedna v Bratislave a jedna v Košiciach. Takže v budúcnosti by vodíkové autá mali mať viac šancí na úspech. Je to začarovaný kruh. Bez vodíkových áut nebude infraštruktúra a bez vodíkovej infraštruktúry zas vodíkové autá. O to záslužnejšie sú kroky automobiliek, ktoré vodíku naďalej veria ako jednej z alternatív budúcnosti.
. {* koniec-sablona *}
Čítajte viac V Bratislave a Košiciach budú prvé čerpačky na vodík. Pre koho?