BBC: Čo bude so starými batériami miliónov elektromobilov? Môže to byť desivé!

Je to otázka, na ktorú automobilky odpovedajú len veľmi nerady. Viac svetla do tohto problému vnieslo britské BBC.

06.05.2021 16:00
debata (9)
Na cestách budú v nasledujúcich rokoch pribúdať... Foto: BMW
BMW - batérie Na cestách budú v nasledujúcich rokoch pribúdať milióny elektromobilov. Systém na recykláciu ich batérií je však len v plienkach. Odhaduje sa, že dnes recyklujeme len päť percent li-ion akumulátorov.

Európska únia chce mať v roku 2030 na cestách neuveriteľných 30 miliónov elektromobilov. Tie síce znižujú lokálne emisie, ale nesú si so sebou veľkú ekologickú záťaž v podobe batérií plných nebezpečných chemikálií. Čo sa s nimi stane, keď ich kapacita klesne natoľko, že budú nepoužiteľné? To je otázka, na ktorú automobilky nerady odpovedajú. „Za desať až 15 rokov, keď budú milióny elektrických áut na konci svojej životnosti, bude veľmi dôležité, aby sme mali vybudované celé recyklačné odvetvie. Tempo, ktorým rastieme v tomto odvetví, je totiž absolútne desivé,“ povedal pre BBC Paul Anderson z Birminghamskej univerzity. „Je to niečo, čo sa nikdy predtým takým tempom pri novom produkte nestalo,“ dodáva.

Väčšina komponentov elektrických áut je síce rovnaká ako pri konvenčných vozidlách, no veľkým rozdielom sú batérie. Kým tradičné olovené akumulátory sa vo veľkom recyklujú, o lítium-iónových používaných v elektrických vozidlách to povedať nemožno. Pritom sú neporovnateľne väčšie a ťažšie ako batérie používané v bežných autách a sú vyrobené z niekoľkých stoviek jednotlivých lítium-iónových článkov, z ktorých každý je nutné rozobrať. Obsahujú nebezpečné materiály a pri ich nesprávnej demontáži môžu dokonca explodovať. „V súčasnosti je veľmi ťažké získať podrobné údaje o tom, koľko percent lítium-iónových batérií sa vlastne recykluje, ale má ísť len okolo päť percent. A v niektorých častiach sveta je to ešte výrazne menej,“ upozorňuje Anderson.

Zodpovednosť na strane automobiliek?

Nedávne návrhy Európskej únie prišli s tým, aby dodávatelia elektrických vozidiel boli zodpovední za to, že ich produkty nebudú na konci životnosti jednoducho vyhodené na skládku. Niektorí výrobcovia sa s tým už snažia niečo urobiť. Napríklad Nissan využíva staré batérie modelu Leaf v autonómne riadených vozidlách, takzvaných AGV, ktoré dopravujú súčiastky zamestnancom v jeho továrňach. To isté robí aj Volkswagen, ktorý však nedávno otvoril v nemeckom Salzgitteri aj svoju prvú recyklačnú továreň a v pilotnej fáze chce recyklovať až 3 600 batériových systémov ročne. „V procese recyklácie znovu získavame rôzne materiály. V prvom roku sa zameriavame na kovy používané na katódu, ako je kobalt, nikel, lítium a mangán,“ povedal vedúci plánovania recyklácie vo Volkswagen Group Components Thomas Tied.

„Rozmontované časti batériových systémov ako hliník a meď sa odovzdávajú do zavedených recyklačných tokov,“ dodal. Renault v súčasnosti recykluje všetky svoje batérie pre elektrické vozidlá, je to ale len niekoľko stoviek ročne. Robí tak prostredníctvom konzorcia s francúzskou spoločnosťou pre nakladanie s odpadmi Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay. „Je to otvorený projekt. Nejde len o recyklovanie batérií Renaultu, ale všetkých batérií a tiež odpadu z výroby v továrňach na batérie,“ povedal viceprezident Renaultu pre strategické environmentálne plánovanie Jean-Philippe Hermine.

Čierna hmota

Tomuto problému venuje pozornosť tiež niekoľko vedeckých inštitúcií, ako napríklad Faraday Institution. Cieľom projektu ReLiB je optimalizovať recykláciu batérií pre elektrické vozidlá a čo najviac ju zefektívniť. V súčasnosti sa napríklad veľká časť batérie počas procesu recyklácie zredukuje na takzvanú „čiernu hmotu“, ktorú tvorí zmes lítia, mangánu, kobaltu a niklu. Pre získanie týchto materiálov v použiteľnej forme je však nutné ďalšie energeticky náročné spracovanie tejto hmoty. Ručné demontáž článkov síce umožňuje efektívnejšie využitie väčšieho množstva materiálov, prináša však zase iné problémy. Na niektorých trhoch, ako je Čína, sa pri tom neriešia otázky zdravia, bezpečnosti a ochrany životného prostredia. Takéto pracovné podmienky by neboli v západnom kontexte absolútne akceptované, upozorňuje výskumník Faraday Institution Gavin Harper.

Pre zlepšenie recyklácie batérií tiež existujú silné ekonomické argumenty, prinajmenšom skutočnosť, že mnoho prvkov použitých v batériách je ťažké v Európe získať. „Na jednej strane máte problém s nakladaním s odpadmi, ale na druhej strane máte tiež skvelú príležitosť, pretože napríklad Británia nemá domáce zásoby mnohých surovín,“ dodal Harper. Z pohľadu výrobcu je preto recyklácia starých batérií najbezpečnejším spôsobom, ako si zaistiť dodávku nových. „Musíme zabezpečiť, ako výrobcovia aj ako Európania, zdroje týchto surovín, ktoré sú strategické pre mobilitu a priemysel,“ povedal Hermine. „Nemáme prístup k týmto surovinám mimo poľa recyklácie – batérie na konci života predstavujú v Európe akúsi mestskú ťažbu,“ dodal.

BMW - batérie Čítajte viac BMW chce predstaviť auto s revolučnými batériami už v roku 2025

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #recyklácia #batérie #akumulátory
Články podľa značiek