[* img=„551563“ | popisok="Presne v tejto prepravke dorazil motocykel ČZ v roku 1973 do newyorského prístavu. Odvtedy ho nik nevybalil. " *]
Česká motocyklová značka ČZ je už dávno históriou. A je to škoda, pretože po druhej svetovej vojne bola Česká zbrojovka druhým najväčším výrobcom motoriek v Európe a v šesťdesiatych rokoch patrila k svetovej špičke. Chcete dôkaz? Jej dvojtaktné stroje ovládli v rokoch 1964 až 1969 motokrosové majstrovstvá sveta. Jednoducho, čezety boli neporaziteľné. Dvojtakt sa pre preteky ukázal ako vhodnejší a navyše boli tieto motorky vybavené prevodovkou s automatickou spojkou. Radilo sa bez nej. Vynikali tiež neuveriteľnou odolnosťou a spoľahlivosťou. Potom neprekvapí, že po takomto stroji zatúžili aj jazdci mimo Európy.
A jeden z nich pochádzal z USA. Od českého výrobcu si v roku 1973 naozaj objednal jeden exemplár. Ten úspešne dorazil za Atlantik a skončil v prístave v New Yorku. Počas transportu ho chránila drevená prepravka a mastný papier, ktorým boli pokryté kovové časti motocykla. Čo je však paradoxné, závodný stroj nikto nikdy z obalu nevybral a nezmontoval. Takže si nielenže nezasúťažil, ale neprešiel ani jeden jediný meter po vlastnej osi. Možno ešte v strakonickej Českej zbrojovke, kde ho v roku 1972 vyrobili a zabalili. Potom sa po ňom z neznámych dôvodov zľahla zem.
Vzácna motorka vyplávala na svetlo sveta, až keď sa stala predmetom dedičského konania po smrti pôvodného majiteľa. A to presne v stave, v akom bola doručená pred 48 rokmi. Čosi také sa veru nestáva, tobôž nie tisíce kilometrov od svojho rodiska. Nález vyvolal veľkú pozornosť po tom, čo sa ho dedič rozhodol predať prostredníctvom aukcie, ktorou bola poverená spoločnosť Mecum v Las Vegas. V popise k ponuke sa píše, že ide doslova o „časovú kapsulu“, motocykel v absolútne pôvodnom stave aj s dokladmi a náhradnými dielcami. Na bežných komunikáciách ho používať nemožno, pretože ide o súťažný stroj.
Motocykel má mať modrý lak a dvojtaktný motor s objemom 400 kubických centimetrov. Dobové zdroje však uvádzajú, že ide o motocykel ČZ 400 981.4, s dvojtaktným jednovalcom s výkonom 48 koní a presným zdvihovým objemom 383 ccm. Mecum tvrdí, že motocykel je možné jednoducho „oživiť“ alebo ho vďaka dokonalej „mumifikácii“ ďalej skladovať a že získať ďalší takýto exemplár je prakticky nemožné. Ak oň ale máte náhodou záujem, je neskoro. Na dražbe si totiž rýchlo našiel nového majiteľa. A ten zaň zaplatil 13 200 dolárov, čo je takmer presne 11 000 eur. Dosť málo na to, o aký unikát ide. V USA ale nemá značka ČZ také renomé, patrí skôr k neznámym.
To napriek tomu, že napríklad americký jazdec John DeSoto vyhral v roku 1970 na motocykli ČZ GP Elsinore a porazil 1 700 konkurentov. Tých víťazstiev bolo ale oveľa viac. Brad Lackey, prvý americký svetový šampión v triede MX, zas o motocykloch ČZ povedal: „Bola to jediná motorka, na ktorú sa dalo začiatkom 70. rokov spoľahnúť a jediná správna voľba pre profesionálnych jazdcov, pretože čezety mali ľahkú údržbu a pred pretekmi stačilo nastaviť reťaz a vymeniť vzduchový filter. ČZ navždy zmenila svet motokrosu, dokázala, že ľahší a rýchlejší dvojtakt môže nechať za sebou modernejšiu štvortaknú konkurenciu“.