
Pred niekoľkými dňami bola predstavená Fabia 4. generácie. Viac o nej si môžete prečítať v tomto našom článku. V krátkych exkurzoch si pri tej príležitosti pripomenieme jej tri predchodkyne.
Fabia vo svojej prvej generácii bola predstavená v roku 1999. Nadväzovala na modely Favorit a Felicia, ktorých korene siahajú do 80. rokov minulého storočia a odkazovala na ne aj začiatočným „F“ vo svojom názve. Stala sa zároveň prvým modelom zo segmentu B, ktorý vznikol už plne pod réžiou koncernu VW.

Auto bolo postavené v tej dobe na najmodernejšej koncernovej platforme pre malé autá, ktorá mala označenie PQ24. Dizajnéri dostali pri tvorbe relatívne voľnú ruku. „Dostali sme základné rozmery a technické požiadavky vyplývajúce z platformy, našou úlohou bolo nakresliť moderné, ale zároveň relatívne konzervatívne malé auto,“ spomína Václav Capouch, ktorý mal v tej dobe v dizajnérskom tíme funkciu koordinátora dizajnu exteriéru.
Tri rovnocenné návrhy
Zaujímavé je, že prvá Fabia sa rodila z troch rozdielnych návrhov, na ktorých samostatne pracovali traja rôzni dizajnéri. Jeden variant pochádzal od už zmieneného Václava Capoucha, druhý od Belgičana Luca Donckerwolkeho a tretia od Brazílčana Raula Piresa.

Aj keď sa všetky tri dizajnové návrhy prvej Fabie líšili, jedno mali spoločné: v zadnej časti strechy a oblasti zadného okna bola karoséria výrazne oblejšia než v konečnom prevedení. Hoci sa jednotlivé návrhy líšili, predsa len v nich možno vypozorovať aj niekoľko spoločných prvkov: napríklad čistú líniu bokov s výrazným prelisom, tiahnucim sa od predných až k zadným svetlometom.

Pôvodne mali všetci traja dizajnéri voľnú ruku, no postupne prichádzali pripomienky aj od vedenia. Jednou z najzásadnejších, ktorá sa objavila až po čase, bola myšlienka previazať dizajn novej Fabie s už existujúcou Octaviou a tak definovať dizajnový jazyk automobilky. „Preto dostala Fabia svoju charakteristickú čelné masku," vysvetľuje Václav Capouch, ako prvá Fabia získala svoju tvár. Z internej súťaže vyšla napokon víťazne verzia Brazílčana Raula Piresa, ktorá sa nakoniec realizovala.
Zaujímavé je, že už pri návrhu prvej Fabie sa jednoznačne uvažovalo o tom, že bude pretekať vo WRC. „Preto bolo jednou z úloh dostať auto cez hranicu štyroch metrov, ktorá bola vtedy homologizačnou podmienkou," spomína Daniel Petr, ktorý na športovej verzii RS pracoval. „Prepracoval som preto predný nárazník, ktorý bol pri RS oproti štandardnému prevedeniu dlhší,“ vysvetľuje.
Dizajnové cvičenia
Pri tejto príležitosti vznikli ďalšie dve verzie, o ktorých sa veľa nevie: prevedenie GTC Coupé a GTC Roadster. Už vtedy ale bolo jasné, že budú len dizajnérskym cvičením – na rozdiel od verzie kombi. Nerátalo sa však úplne jednoznačne so sedanom. „Trochu prekvapením potom bolo schválenie verzie sedan, ktorá nadviazala na podobné cvičenie z čias modelu Favorit. V tom čase sa kategória malých sedanov javila ako perspektívna,“ dodáva.

Fabia mohla mať ešte ďalší variant, hoci tentoraz nešlo o karosársku záležitosť. „Existujú aj skice vozidla vo variante pre značku Volkswagen. Koncern koketoval s myšlienkou, že by v tejto variante model vyrábal a predával v Mexiku,“ spomína Daniel Peter.
Ako sa rodila Fabia 2. a 3. generácie sa dozviete v pokračovaní nášho článku už zajtra.
Fabia 1. generácie – benzínové motory:
Objem valcov | Marketingové označenie | Usporiadanie valcov | Výkon | Roky produkcie |
---|---|---|---|---|
1,0 | MPI | I4 | 37 kW | 2001–2003 |
1,2 | MPI/HTP | I3 | 40 kW | 2002–2007 |
1,2 | HTP | I3 | 47 kW | 2003–2007 |
1,4 | MPI | I4 | 44 kW | 2000–2003 |
1,4 | MPI | I4 | 50 kW | 1999–2003 |
1,4 | 16V | I4 | 55 kW | 1999–2007 |
1.4 | 16V | I4 | 74 kW | 2000–2007 |
1,4 | 16V | I4 | 59 kW | 2006–2007 |
2,0 | MPI | I4 | 85 kW | 2000–2006 |
Fabia 1. generácie – naftové motory:
Objem valcov | Marketingové označenie | Spôsob vstrekovania | Výkon | Roky produkcie |
---|---|---|---|---|
1,9 | SDI | S rotačným čerpadlom | 47kW | 2000–2005 |
1,4 | TDI | PD | 55 kW | 2003–2005 |
1,4 | TDI | PD | 51/59 kW | 2005–2007 |
1,9 | TDI | PD | 74 kW | 2000–2007 |
1,9 | TDI RS | PD | 96 kW | 2003–2007 |