Fabiu 1. generácie navrhol Brazílčan a chvíľu hrozilo, že z nej bude Volkswagen

Prvú Fabiu paralelne vyvíjali traja rôzni dizajnéri a už od začiatku sa rátalo s tým, že bude pretekať v seriáli WRC. Predstavená bola v roku 1999 a výroba hatchbacku 1. generácie skončila v roku 2007.

08.05.2021 07:00
debata
Škoda Fabia v prvej generácii prišla v troch... Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia 1999 Škoda Fabia v prvej generácii prišla v troch karosárskych variantoch.

Pred niekoľkými dňami bola predstavená Fabia 4. generácie. Viac o nej si môžete prečítať v tomto našom článku. V krátkych exkurzoch si pri tej príležitosti pripomenieme jej tri predchodkyne.

Fabia vo svojej prvej generácii bola predstavená v roku 1999. Nadväzovala na modely Favorit a Felicia, ktorých korene siahajú do 80. rokov minulého storočia a odkazovala na ne aj začiatočným „F“ vo svojom názve. Stala sa zároveň prvým modelom zo segmentu B, ktorý vznikol už plne pod réžiou koncernu VW.

Prvá generácia Fabie - interiér. (1999) Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Prvá generácia Fabie - interiér. (1999)

Auto bolo postavené v tej dobe na najmodernejšej koncernovej platforme pre malé autá, ktorá mala označenie PQ24. Dizajnéri dostali pri tvorbe relatívne voľnú ruku. „Dostali sme základné rozmery a technické požiadavky vyplývajúce z platformy, našou úlohou bolo nakresliť moderné, ale zároveň relatívne konzervatívne malé auto,“ spomína Václav Capouch, ktorý mal v tej dobe v dizajnérskom tíme funkciu koordinátora dizajnu exteriéru.

Tri rovnocenné návrhy

Zaujímavé je, že prvá Fabia sa rodila z troch rozdielnych návrhov, na ktorých samostatne pracovali traja rôzni dizajnéri. Jeden variant pochádzal od už zmieneného Václava Capoucha, druhý od Belgičana Luca Donckerwolkeho a tretia od Brazílčana Raula Piresa.

Prvá generácia Fabie: skica od Luca... Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Prvá generácia Fabie: skica od Luca Donckerwolkeho.

Aj keď sa všetky tri dizajnové návrhy prvej Fabie líšili, jedno mali spoločné: v zadnej časti strechy a oblasti zadného okna bola karoséria výrazne oblejšia než v konečnom prevedení. Hoci sa jednotlivé návrhy líšili, predsa len v nich možno vypozorovať aj niekoľko spoločných prvkov: napríklad čistú líniu bokov s výrazným prelisom, tiahnucim sa od predných až k zadným svetlometom.

Prvá generácia Fabie: skica od Václava Capoucha. Foto: Škoda Auto
Screenshot-2021-02-09-at-14.26.21-1440x708 Prvá generácia Fabie: skica od Václava Capoucha.

Pôvodne mali všetci traja dizajnéri voľnú ruku, no postupne prichádzali pripomienky aj od vedenia. Jednou z najzásadnejších, ktorá sa objavila až po čase, bola myšlienka previazať dizajn novej Fabie s už existujúcou Octaviou a tak definovať dizajnový jazyk automobilky. „Preto dostala Fabia svoju charakteristickú čelné masku," vysvetľuje Václav Capouch, ako prvá Fabia získala svoju tvár. Z internej súťaže vyšla napokon víťazne verzia Brazílčana Raula Piresa, ktorá sa nakoniec realizovala.

Prvá generácia Fabie: skica od Raula Piresa z...
Prvá generácia Fabie: skica od Raula Piresaz...
+1Prvá generácia Fabie: skica od Raula Piresa.

Zaujímavé je, že už pri návrhu prvej Fabie sa jednoznačne uvažovalo o tom, že bude pretekať vo WRC. „Preto bolo jednou z úloh dostať auto cez hranicu štyroch metrov, ktorá bola vtedy homologizačnou podmienkou," spomína Daniel Petr, ktorý na športovej verzii RS pracoval. „Prepracoval som preto predný nárazník, ktorý bol pri RS oproti štandardnému prevedeniu dlhší,“ vysvetľuje.

Dizajnové cvičenia

Pri tejto príležitosti vznikli ďalšie dve verzie, o ktorých sa veľa nevie: prevedenie GTC Coupé a GTC Roadster. Už vtedy ale bolo jasné, že budú len dizajnérskym cvičením – na rozdiel od verzie kombi. Nerátalo sa však úplne jednoznačne so sedanom. „Trochu prekvapením potom bolo schválenie verzie sedan, ktorá nadviazala na podobné cvičenie z čias modelu Favorit. V tom čase sa kategória malých sedanov javila ako perspektívna,“ dodáva.

Prvá generácia Fabie: skica kabrioletu od... Foto: Škoda Auto
9 Dan-Petr Fab-I GTC-Roadster-2 Not-realized-1536x1042 Prvá generácia Fabie: skica kabrioletu od Daniela Petra, pri ktorej bolo už vtedy jasné, že zostane len dizajnovým cvičením.

Fabia mohla mať ešte ďalší variant, hoci tentoraz nešlo o karosársku záležitosť. „Existujú aj skice vozidla vo variante pre značku Volkswagen. Koncern koketoval s myšlienkou, že by v tejto variante model vyrábal a predával v Mexiku,“ spomína Daniel Peter.

Ako sa rodila Fabia 2. a 3. generácie sa dozviete v pokračovaní nášho článku už zajtra.

Fabia 1. generácie – benzínové motory:

Objem valcov Marketingové označenie Usporiadanie valcov Výkon Roky produkcie
1,0 MPI I4 37 kW 2001–2003
1,2 MPI/HTP I3 40 kW 2002–2007
1,2 HTP I3 47 kW 2003–2007
1,4 MPI I4 44 kW 2000–2003
1,4 MPI I4 50 kW 1999–2003
1,4 16V I4 55 kW 1999–2007
1.4 16V I4 74 kW 2000–2007
1,4 16V I4 59 kW 2006–2007
2,0 MPI I4 85 kW 2000–2006
         

Fabia 1. generácie – naftové motory:

Objem valcov Marketingové označenie Spôsob vstrekovania Výkon Roky produkcie
1,9 SDI S rotačným čerpadlom 47kW 2000–2005
1,4 TDI PD 55 kW 2003–2005
1,4 TDI PD 51/59 kW 2005–2007
1,9 TDI PD 74 kW 2000–2007
1,9 TDI RS PD 96 kW 2003–2007

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Fabia #Fabia #Fabia 1. generácie #nová Fabia
Články podľa značiek