Kým celosvetový trh s autami klesol vlani vplyvom pandémie o 16 %, elektromobilom sa darilo. V roku 2020 bolo zaregistrovaných približne tri milióny nových elektrických áut, čím sa ich počet na svetových cestách zvýšil na 10 miliónov. Oproti roku 2019 išlo o neuveriteľný, 43 percentný, nárast. Najväčší elektrický vozový park má v súčasnosti Čína so 4,5 milióna elektromobilov a plug-in hybridov, za ktorou nasleduje Európa s 3,2 milióna dobíjateľných áut. Samotný predaj elektrických áut vzrástol vlani v medziročnom porovnaní až o 70 %.
Elektrickému svetu kraľovala Európa
Na tomto prudkom raste sa podieľala najmä Európa, kde bolo vlani zaregistrovaných 1,4 milióna elektrických áut. Starý kontinent tak predbehol Čínu s 1,2 milióna registrácií. V takých USA bolo pritom zaregistrovaných len 295 000 nových elektromobilov. IEA tvrdí, že motorom tohto rastu boli štátne stimuly na nákup ekologických vozidiel. Vlády minuli vlani celkovo 11,5 miliardy eur vo forme priamych dotácií či daňových úľav, čo bolo o 45 % viac ako v roku 2019. Najviac investovala do podpory nákupu Európa.
Čítajte viac Nemecko: Kvôli elektromobilom príde do roku 2025 o prácu 100 000 ľudíVďaka tomu dosiahli elektrické autá na celkovom predaji 10 %. V Nemecku sa predalo 395 000, vo Francúzsku 185 000 a vo Veľkej Británii 176 000 nových elektromobilov. Najväčší podiel na celkových registráciách však mali v Nórsku, kde si „uchmatli“ neuveriteľných 75 % trhu, o tretinu viac ako rok predtým. Päťdesiatpercentný podiel prekonali elektromobily aj na Islande. Vo Švédsku to bolo 30 a v Holandsku 25 %. Po prvýkrát sa batériovým elektromobilom podarilo v celkových predajoch prekonať plug-in hybridy.
Čítajte viac BBC: Čo bude so starými batériami miliónov elektromobilov? Môže to byť desivé!Naproti tomu v Číne dosiahli elektromobily na celkovom objeme predaja nových áut len päť percent a v USA došlo dokonca k poklesu ich registrácií z 327 000 na 295 000 kusov, i keď vzhľadom na celkový prepad trhu nových áut o 22 % si na celkovom podiele polepšili o dve percentá. Predaj elektromobilov však vlani padol napríklad aj v Japonsku, a to až o 25 %, hoci celkový trh klesol len o 11 %. Takže dobíjateľné vozidlá mali vlani len 0,6-percentný podiel na trhu. Celkovo minuli zákazníci na nákup elektromobilov vlani 9,9 miliardy eur.
Ponuka sa rozšírila, cena klesla
Priemerná cena batériových elektromobilov sa pohybovala na úrovni 33 000 eur a plug-in hybridov na úrovni 41 000 eur. Na celom svete mali zákazníci na výber 370 modelov elektrických áut, čo je o 40 % viac ako v roku 2019. V Európe sa výber dokonca zdvojnásobil, hoci najpestrejšia ponuka je v Číne. Až dvakrát širšia ako na starom kontinente. Najviac ich pribudlo v segmente crossoverov a SUV – až 55 % zo všetkých predstavených elektrických áut. IAE tiež tvrdí, že priemerný dojazd elektromobilov dosiahol vlani 350 km, čo je o 200 viac v porovnaní s rokom 2015.
Čítajte viac ADAC: Toto sú mesačné náklady na 30 najlacnejších elektromobilovElektromobilom by sa malo dariť aj v budúcnosti. Väčšina z najväčších producentov áut, ktorí predstavujú 90 % trhu, oznámila zámery rozšíriť ponuku. Také Volvo či Ford chcú v Európe dokonca prejsť na čisté elektromobily už od roku 2030 a General Motors od roku 2035. Volkswagen chce do roku 2030 zvýšiť podiel predaja elektromobilov na 70 % v Európe a na 50 % v Číne a v USA. Stellantis, štvrtý najväčší výrobca, je na tom podobne. V Európe zvýši podiel elektromobilov do konca desaťročia na 70 % a v Spojených štátoch na 35 %. Pokračovať majú aj naďalej vládne stimuly, ktoré urobia elektrické autá dostupnejšie.
IEA tak odhaduje, že už v roku 2025 vzrastie celosvetový predaj elektromobilov na 55 až 72 miliónov a že v roku 2030 by ich malo byť na cestách približne 145 miliónov. Je to veľkorysé číslo, no z pohľadu svetového autoparku budú mať naďalej len zanedbateľný 7-percentný podiel. Takže zvyšných 93 % vozidiel bude používať stále konvenčný spaľovací motor. Aj keby sa podarilo dostať na cesty do toho istého času 230 miliónov elektromobilov, čo by zodpovedalo plánom na udržateľnú mobilitu a záväzkom na ochranu klímy, bolo by ich stále len 12 %.
Čítajte viac ADAC: Toto sú mesačné náklady na 30 najlacnejších elektromobilov