Šéfa automobilky Toyota Akia Toyodu nedávno ocenili titulom „osobnosť automobilového priemyslu 2021“. Najmä za ľudský prístup k zamestnancom počas pandémie a tiež za to, že Toyotu dokázal previesť ťažkými časmi v čiernych číslach a bez znižovania počtu pracovných miest. Mnohých si získal ako vášnivý pretekár a tiež svojím pragmatickým prístupom k elektrifikácii. Nie je to tak dávno, čo sa vyjadril, že okolo elektromobilov je zbytočný rozruch a že politici im vôbec nerozumejú.
Od šéfa spoločnosti, ktorá urobila vďaka hybridom pre ochranu podnebia viac ako ktorýkoľvek iný výrobca na svete, produkuje vodíkový Mirai a pripravuje celý modelový rad elektromobilov bZ, treba brať takéto slová vážne. Lenže jeho názory na elektrifikáciu vyvolali nedávno poriadnu búrku. Ako šéf Japonskej asociácie výrobcov áut (JAMA), si totiž dovolil vyzvať japonskú vládu, aby sa zamyslela nad svojím rozhodnutím zakázať od roku 2035 predaj áut so spaľovacími motormi.
Čítajte viac Toyota bZ4X: Z tohto konceptu bude sériový elektromobil. Je začiatkom lavíny„To, čo by malo Japonsko spraviť, je rozšíriť svoje technologické možnosti. Až potom by mali nasledovať predpisy a legislatíva. Politika, ktorá hneď od začiatku zakazuje benzínové a naftové autá, by mohla tieto možnosti obmedziť a mohla tiež spôsobiť stratu silnej pozície Japonska,“ povedal Toyoda. Kritika na seba nedala dlho čakať. Nedočkal sa jej však od japonskej vlády, ale z vlastných radov. Do Toyodu sa pustila skupina piatich investorov, ktorá má v Toyote podiel vo výške 500 miliárd amerických dolárov.
Čítajte viac Osobnosťou roka v autobrandži je Akio Toyoda. Muž, ktorý neholduje elektromobilom„Sme skutočne znepokojení tým, že pán Toyoda si neuvedomuje, o čo tu vlastne ide,“ povedal pre Reuters Jans Munch Holst z penzijného fondu Akademiker Pension. Ku kritike sa pridali aj investori zo Storebrand Asset Management, Nordea Asset Management, KLP a Church of England Pensions Board. „Elektrifikácia dopravy je zásadná, pokiaľ máme splniť naše klimatické ciele a Toyota by mala byť lídrom tejto zmeny, namiesto toho, aby predlžovala výrobu spaľovacích motorov a rozdávala svoj podiel na trhu konkurencii,“ uviedol Jan Erik Saugested zo Storebrand Asset Management.
Asi neprekvapí, že štyria z piatich menovaných investorov pochádzajú z Dánska a Nórska, krajín, ktoré dotujú elektromobilitu takým spôsobom, že predaj týchto áut vlani prevýšil registrácie nových vozidiel so spaľovacími motormi. Toyoda sa pritom len prihovoril za väčšiu diverzifikáciu technológií, z ktorých každá má svoje opodstatnenie a všetky spolu môžu viesť k cieľu znižovania emisií CO2 z dopravy. Uvidíme, či bude mať táto roztržka dohru. Toyota je verejne obchodovanou spoločnosťou a ak dostatočne veľká skupina akcionárov usúdi, že jej šéf vedie spoločnosť do záhuby, môže to vyústiť až k jeho odvolaniu.
Čítajte viac Ako Toyotu ‘zachránilo‘ zemetrasenie pred čipovou krízou