Volga GAZ M23: Tajná zbraň KGB ukrývala 5,5-litrový motor V8. Nik o tom nevedel

Navonok sa táto Volga tvárila rovnako ako ostatných vyše 600 000 kusov typu 21, ktoré vyrobili v Gorkovskom automobilovom závode od roku 1956 do roku 1970. GAZ M23 však ukrýval veľké tajomstvo. A rovnako tajná bola jeho existencia. Slúžil totiž ruskej tajnej službe KGB.

15.05.2021 07:00
39
Volga M23 sa navonok prakticky nelíšila od... Foto: GAZ
Volga GAZ M23 V8 Volga M23 sa navonok prakticky nelíšila od civilných verzií. Museli ste byť expert, aby ste si všimli vypuklejšiu kapotu, ktorá ukrývala monumentálny 8-valec.

Volgu 21 si nepochybne pamätáte z našich ciest. Vyrábal ju ruský závod GAZ predlhých 14 rokov. A množstvo z nich skončilo aj v bývalom Československu. Nie každý GAZ 21 bol však GAZ-om 21. Séria 600 exemplárov mala označenie M23. Lenže tento kód nikde oficiálne nefiguroval a jeho existenciu nepriznával ani samotný výrobca. GAZ M23 bol totiž vyrábaný na zákazku ruskej tajnej služby KGB. Tá si špeciálne upravenú Volgu 21 objednala už v roku 1959, keďže klasické Volgy s 2,5-litrovým 4-valcom nedávali „eštebákom“ žiadnu výhodu. Dvadsaťjednotka bola pomalšia ako západné autá diplomatov pôsobiacich v Rusku, ktorí boli pod neustálym dohľadom KGB.

Volga M23 si požičala obrovský 8-valcový motor... Foto: GAZ
Volga GAZ M23 V8 Volga M23 si požičala obrovský 8-valcový motor z reprezentatívnej limuzíny GAZ-13 Čajka. Poskytoval 197 koní.

Technickej úlohy sa zhostil Boris Dehtiar. Recept bol jasný. Volga potrebovala silnejší motor. A po ten nemuseli chodiť technici ďaleko. V roku 1959 totiž debutovala reprezentačná limuzína Čajka – teda GAZ-13. Konštruktéri si jednoducho požičali jej mohutný 8-valec so 4-komorovým karburátorom, objemom 5,5 litra a implantovali ho pod kapotu GAZ-u 21. Výkon razom stúpol zo skromných 75 na 195 koní! Takúto zmenu by bežné automobilky rady demonštrovali aj navonok, povedzme väčšou porciou chrómu, dvoma výfukmi či parádnymi kolesami, no v tomto prípade to nebolo možné. Zadanie bolo presne opačné. Volga M23 mala byť na nerozoznanie od civilných verzií.

Ani interiér sa príliš nelíšil od bežného GAZ-u... Foto: GAZ
Volga GAZ M23 V8 Ani interiér sa príliš nelíšil od bežného GAZ-u 21. Tachometer mal stupnicu do 140 km/h, hoci „supervolga“ pre KGB jazdila rýchlosťou až 170 km/h.

Museli ste byť expert, aby ste M23 identifikovali. Jedinou vonkajšou zmenou bola o čosi vypuklejšia kapota. Inak by sa pod ňu motor nezmestil. Nič viac. Aj výfuk ostal len jeden, hoci s viacerými tlmičmi, aby M23 nevytŕčala z radu hlukom. A je tu ešte jeden zaujímavý detail – zaslepený zámok kufra. Jeho kapotu bolo možné otvoriť len z interiéru. To preto, aby „odporca komunistického režimu“ v batožinovom priestore nemohol uniknúť a nik ho nemohol vyslobodiť. Ani v kabíne nedemonštrovala „supervolga“ svoju výnimočnosť. Tachometer ostal ciachovaný do 140 km/h, hoci M23 dosahovala maximálku až 170 km/h. No predsa len tu bolo čosi zvláštne.

Osemvalcová Volga mala zaslepený zámok kufra.... Foto: GAZ
Volga GAZ M23 V8 Osemvalcová Volga mala zaslepený zámok kufra. Jeho kapota sa dala otvoriť len z interiéru. Asi tušíte prečo.

Na podlahe, kam bežne nevidieť, sa nachádzali len dva pedále. Spolu s motorom dostala totiž „neexistujúca“ Volga M23 aj 3-stupňovú automatickú prevodovku. Jej volič umiestnili konštruktéri na stĺpik riadenia, teda presne tam, kde mala aj bežná Volga radiacu páku. Priložený štítok oznamoval, v akej polohe sa volič nachádza. Písmeno P však neznamenalo parkovaciu polohu. Tá ani neexistovala. Na neutrále sa brzdilo ručnou. Táto poloha slúžila na brzdenie motorom. Ak išla M23 rýchlosťou pomalšou ako 20 km/h, držala prevodovka zaradený prvý prevodový stupeň, a nad touto rýchlosťou nepreradila vyššie ako na dvojku. Ani sa niet čomu čudovať. Bubnové brzdy ostali pri takmer trojnásobnom výkone bez zmien. Jazdiť s týmto autom muselo byť umením.

GAZ-16 - lietajúca Volga Čítajte viac GAZ-16: ‘Lietajúca Volga‘ mala byť budúcnosťou. Ostala minulosťou

To aj kvôli ťažkému riadeniu bez posilňovača. Mohutný motor totiž preťažoval predné kolesá a, naopak, odľahčoval tie zadné. Aby nepreklzovali pri každom stlačení plynového pedála, museli technici do kufra inštalovať 120-kilogramovú záťaž. Takže M23 vážila nakoniec 1 860 kg. A keďže časť výkonu „utopil“ automat, zrýchľovala „supervolga“ na stovku za 16 sekúnd, len o dve sekundy rýchlejšie ako luxusná Čajka. I tak išlo v porovnaní so sériovým GAZ-om 21 o veľký pokrok. Do roku 1970 zišlo z liniek Gorkovského automobilového závodu 603 exemplárov, z toho jediné kombi. A naozaj o nich nik nevedel. O M23 by ste nenašli zmienku v dobovej tlači a zapečatené museli byť dokonca užívateľské príručky. Napriek temnej histórii sú však práve 8-valcové Volgy najvyhľadávanejšie a najcenenejšie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
39 debata chyba
Viac na túto tému: #Volga #KGB #GAZ-21 #Gaz
Články podľa značiek