Šéf Stellantisu: Každá zo značiek dostane 10 rokov. Musí sa obhájiť

Desať rokov budú mať šéfovia jednotlivých automobiliek na to, aby vymysleli zmysluplný biznis plán. Budú môcť rozvíjať vlastné produkty a investovať do technológií, ktoré si zvolia.

19.05.2021 14:00
Carlos Tavares Foto:
Carlos Tavares nedávno kritizoval výrobné náklady v talianskych závodoch koncernu.
debata (1)

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, pod ktorý patrí 14 rôznych značiek (len pre zaujímavosť a abecedne – Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Dodge, DS, FIAT, Chrysler, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM a Vauxhall – teda vlastne tiež Opel), je považovaný za jedného z najlepších a najvplyvnejších automobilových manažérov súčasnosti. A známy je aj niečím iným – nikdy neuznával zdvorilostnú diplomaciu a svoje názory sa snaží vyjadrovať jasne a bez alibizmu. A to aj vtedy, ak idú proti prúdu.

Už vo februári tohto roku, keď bol v Stellantise len krátko, sa tvrdo pustil do zákazu predaja áut so spaľovacími motormi, ktorý by v Británii chceli zaviesť od roku 2030. "Ak vláda vytvorí situáciu, ktorá zlikviduje obchodný model vyhláseniami typu ‚zakážeme predaj konkrétneho typu automobilov‘, my v tej krajine prestaneme investovať, ” povedal.

Stellantis Čítajte viac Stellantis čaká veľké upratovanie platforiem. Najmä tých elektrických

Doplnil, že takéto populistické vyhlásenia sú v súčasnosti zbytočné, pretože trh je kvôli prechodu na nové zdroje energie a koronakríze tak turbulentný, že hovoriť o tom, ako bude vyzerať o 10 rokov, nedáva vôbec žiadny zmysel. Na túto tému približne pred rokom v jednom z rozhovorov podľa agentúry Reuters Tavares dokonca vyhlásil, že elektromobily nie sú príťažlivé a kupujú ich len „zelení závisláci“.

Pri nedávnej návšteve Talianska miestnym odborárom v turínskej fabrike z očí do očí povedal, že priame náklady na výrobu áut sú u nich až trojnásobne vyššie, ako vo fabrikách Stellantisu, ktoré sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku alebo Španielsku. A uviedol k tomu aj konkrétne príklady.

Carlos Tavares a John Elkann slávnoste uviedli... Foto: Stellantis
John Elkann Carlos Tavares Carlos Tavares a John Elkann slávnoste uviedli nový koncern Stellantis do života v januári tohto roku.

Podľa neho napríklad SUV Maserati Levante vytvára v talianskej továrni Mirafiori priame výrobné náklady na každé vozidlo asi 3 300 eur, no v továrni vo Francúzsku by to bolo len 1 400 eur. V rovnakej talianskej továrni sú priame náklady na výrobu FIAT-u 500 približne 1 200 eur, v továrni v Španielsku však Stellantis podobné plne elektrické vozidlá vyrába s nákladmi približne 500 eur. A nezabudol zdôrazniť, že ak chcú talianske závody zostať konkurencieschopné, musia súčasné výrobné náklady radikálne znížiť.

Niet sa preto čo čudovať, že niektoré fabriky a dokonca aj celé značky sa začali obávať o svoju najbližšiu existenciu. Tavares si zrejme uvedomil, že v tejto dobe nie je najlepší nápad ich zamestnancov, bojujúcich s dôsledkami pandémie a čipovej krízy zároveň, ešte viac zneisťovať a preto opäť k situácii automobiliek, združených v Stellantise vyjadril v rozhovore pre Automotive News jednoznačný postoj.

Žiadnu z nich koncern nepotopí, práve naopak. Každá dostane celú jednu dekádu na to, aby vymyslela a realizovala rozumný biznis plán a preukázala tak opodstatnenosť svojej existencie. Zdôraznil, že výkonní riaditelia jednotlivých automobiliek počas tohto obdobia budú mať plnú podporu koncernu. Budú môcť naplánovať uvedenia rôznych produktov, o ktorých budú presvedčení, že uspejú a budú môcť investovať do rôznych technológií, koncern ich v tom obmedzovať nebude. „Ak zvíťazia, budeme im tlieskať. Ak prehrajú, tak potom uvidíme, čo s nimi,“ doplnil Tavares.

Otázkou je, čo bude koncern stmeľovať. Podľa Tavaresa to bude nová firemná kultúra, ktorá však tiež ešte potrebuje čas, aby sa prirodzenou formou ustálila. Silnou stránkou koncernu by mala byť rozmanitosť a kreativita, prameniace práve z veľkého počtu rôznorodých značiek a ľudí zo všetkých kútov sveta, ktorí pre Stellantis pracujú. Dôležité bude podľa neho podporovať rozmanitosť, nie unifikáciu.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf PSA veští ťažké časy. Rok 2030 časť automobiliek neprežije

V rozhovore Tavares spomenul aj to, ktoré automobilové trhy považuje za perspektívne a kde môže Stellantis ďalej rásť. Sú to Afrika, Ázia, Latinská Amerika a Blízky východ. Konkretizoval, že v Latinskej Amerike má už teraz koncern veľmi silné postavenie a treba ho len upevniť. V Afrike a na Blízkom východe vidí veľký potenciál rastu a koncern už má aj konkrétne plány ako ho podporiť.

V Indii sa Stellantisu tiež darí posilňovať pozíciu, problematická je však podľa Tavaresa Čína. Tam sa podľa neho v minulosti príliš nedarilo ani PSA a ani FCA a teraz po svojom spojení musia obchodnú stratégiu pre Čínu kompletne prepracovať a od základu zmeniť.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #PSA #Carlos Tavares #FCA #Stallantis #Tavares
Články podľa značiek