Elektromobily majú byť lacnejšie ako autá so spaľovacími motormi. Už v roku 2026!

Zatiaľ tomu nič nenasvedčuje, ale už o pár rokov sa má cenová karta obrátiť v prospech elektrických áut. Tvrdí to optimistická štúdia agentúry BloombergNEF.

18.05.2021 14:00
debata (7)
Dnes stojí priemerný elektromobil nižšej... Foto: Hyundai
ADAC - ecotest elektromobilov Dnes stojí priemerný elektromobil nižšej strednej triedy približne 33 000 eur, kým jeho konkurent so spaľovacím motorom len 18 600 eur. Je ťažké si predstaviť, že už do štyroch rokov by malo dôjsť k dorovnaniu. A to bez dotácií.

Technické parametre elektromobilov sa zlepšujú priam raketovým tempom. Už dnes sú vcelku použiteľnými autami. Niet pochýb, že technických obmedzení bude aj naďalej ubúdať a že čoskoro budú konkurovať dojazdom klasickým autám. Skráti sa tiež čas ich nabíjania a rozšíri sa nabíjacia infraštruktúra. Samotná technika prestane byť prekážkou. No je tu problém ceny. Batériové elektromobily sú stále drahé. Bez dotácií na podporu ich nákupu, a naopak, zdaňovania áut so spaľovacími motormi, nemajú šancu uspieť v konkurenčnom bo­ji.

VW ID.3 - výroba Čítajte viac VW: Nemci priznali, že na elektrických autách zatiaľ prerábajú

Dnes sa cena stredne veľkého elektromobilu pohybuje na úrovni 33 000 eur, kým cena vozidla so spaľovacím motorom na úrovni 18 600 eur. Ide o priepastný rozdiel. To sa má ale podľa analytikov zmeniť. A ešte k tomu skôr, než mnohí očakávajú. Štúdia BloombergNEF, na ktorú upozornil The Guardian, uvádza, že k vyrovnaniu cien by malo dôjsť v Európe už v roku 2027 a pri crossoveroch a SUV ešte o rok skôr. S každým ďalším rokom sa majú ceny dorovnávať aj v nižších segmentoch a nakoniec sa karty obrátiť v prospech elektromobilov.

Inteligentný obmedzovač rýchlosti Čítajte viac Autá budú opäť drahšie. Blíži sa ďalší povinný bezpečnostný prvok

BloombergNEF uvádza, že v roku 2030 budú elektromobily lacnejšie ako ich klasickí pendanti, a to bez dotácií. Už v roku 2026 sa má priemerná cena stredne veľkého vozidla dostať na 19 000 eur bez ohľadu na druh pohonu a o štyri roky neskôr má stáť elektromobil len 16 300 eur, kým auto so spaľovacím motorom až 19 900 eur. Štúdia sa opiera o predpoklad úspor z masovej výroby elektromobilov, ktorá bude stláčať výrobné náklady, zatiaľ čo cena spaľovacích áut porastie, kvôli plneniu prísnejších emisných noriem.

Elektromobily Čítajte viac IEA: Na cestách je už 10 miliónov elektromobilov. Koľko ich bude v roku 2030?

Existujú však aj optimistickejšie vyhliadky. Podľa štúdie investičnej banky UBS dôjde k dorovnaniu cien už v roku 2024, za čím má stáť znižovanie cien najdrahšej súčasti elektromobilov – batérií. Štúdia organizácie Transport & Environment tvrdí, že sa má cena akumulátorov znížiť do konca dekády na polovicu – na 58 dolárov za kWh. Už zníženie ceny na 100 dolárov za kWh však mnohí považujú za zásadný prelom. Na druhej strane niektorí analytici upozorňujú, že zlacňovaniu akumulátorov môže skrížiť plány prudký rast cien surovín.

Šéf poradenskej spoločnosti CarLab Eric Noble tvrdí, že automobilky majú síce dobré úmysly, ale hrajú hru na schovávačku. „Jediné, čo nájdu, je fakt, že znížiť dokážu náklady spojené s paketmi batérií a ich chladiacich okruhov. Ceny vzácnych kovov ovplyvniť nedokážu. Tie rastú spolu s dopytom. Je to podobné ako s cenami železnej rudy, zlata alebo diamantov. Pre automobilky, ktoré boli zvyknuté zrážať ceny zvyšovaním produkcie, ide o tvrdú lekciu, pretože ceny surovín sa nevyvíjajú tak, ako si predstavujú,“ vysvetľuje Noble.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #elektromobily #spaľovacie motory
Články podľa značiek