Naftové motory sú na čiernej listine, i keď to nedáva logiku. Ak chceme znížiť produkciu skleníkového CO2 v doprave, nič lepšie tu zatiaľ nie je. Vznetové motory majú vyššiu účinnosť ako tie benzínové a v niektorých segmentoch sú nenahraditeľné. Ťažko si dnes predstaviť, že by elektrický pohon mohol v najbližších rokoch nahradiť naftu v úžitkových autách či nebodaj v kamiónovej doprave. Sú tu pokusy či už s batériami, alebo vodíkom, ale zatiaľ len v štádiu experimentu. Navyše ide o finančne nákladné technológie, ktoré nedokážu konkurovať efektivite naftových motorov. A na tú sú dopravcovia extrémne citliví.
Dobre to vie aj americká spoločnosť Achates Power, o ktorej sa hovorí už zopár rokov. Má tu „drzosť“, že sa pustila do vývoja revolučného naftového motora blízkej budúcnosti. Začalo sa to motorom pre tank, následne agregátom určeným pre najpopulárnejší pikap planéty Ford F-150 a teraz predstavuje ďalší variant, ktorý testuje v kamióne Peterbilt 579. Všetky však spája originálna koncepcia. Motor ACE (Advanced Combat Engine) pracuje na dvojtaktnom princípe a v každom valci má dva protibežné piesty so spoločnou spaľovacou komorou. V prvom prípade išlo o štvorvalec s ôsmimi piestmi, potom trojvalec so šiestimi piestmi a teraz tu máme opäť trojvalec, lenže určený pre úžitkové autá.
Takýto motor je síce pomerne vysoký, keďže potrebuje dva kľukové hriadele, ale zas sa zaobíde, tak ako každý dvojtakt, bez zložitého a drahého ventilového rozvodu. O plnenie a vyplachovanie sa starajú sacie a výfukové kanály. Okrem toho sú tu dve turbodúchadlá a k tomu elektrický kompresor, nielen kvôli zvýšeniu výkonu, ale práve z dôvodu schopnosti motora dostať do valcov dostatok čerstvého vzduchu a naopak, tiež schopnosti odvodu spálených plynov. Trojvalcová verzia má objem 10,6 litra, z ktorého produkuje 298 kW a ohromných 2 280 Nm krútiaceho momentu. Nahradiť by mohol väčšie motory s objemom 13– až 15-litrov, ktoré Pterbilt používa.
Samozrejme, najvyššou priortou je vyššia účinnosť. A tá si má polepšiť o 7 %. Možno to nepôsobí ohurujúco, ale pri súčasnej efektivite moderných naftových motorov je to veľký pokrok, čo zároveň znamená zníženie spotreby paliva a emisií CO2. Produkcia oxidov dusíka, teda NOx, má klesnúť dokonca až o 96 %. Achates Power teraz pripravuje veľký test v spomínaných kamiónoch, ktoré prevádzkuje gigantický obchodný reťazec Walmart. Má to svoj dôvod. Jeho dedič John T. Walton v roku 2004, teda krátko pred svojou smrťou, pomáhal spoločnosť na vývoj naftových dvojtaktov s protibežnými piestmi založiť.