Slovenská asociácia pre elektromobilitu minulý rok vyhlásila, že už v roku 2030 bude po našich cestách jazdiť 140 tisíc elektromobilov. Povedzme si to tak – ku koncu minulého roku bolo na Slovensku celkovo registrovaných približne 2 000 elektromobilov.
V roku 2019, ktorý bol z hľadiska predaja rekordný, sa na Slovensku predalo necelých 114 tisíc vozidiel, z toho bolo len 165 čistých elektromobilov. V minulom roku sa do predajov premietla štedrá dotácia z konca roku 2019, takže sa ich celkovo predalo 918, čo je rekordné číslo. Ak by sme sa teda mali dostať pri elektromobiloch do roku 2030 na číslo 140-tisíc, ročne by sa ich muselo predať vyše 15 tisíc. To je číslo patriace zatiaľ do sci-fi, aj keby sme do tohto počtu rátali tiež plug-in hybridy.
Päť stotín percenta
Na rozvoj elektromobility sa dá pozrieť z niekoľkých uhlov, skúsme ten ralistický, založený na faktoch a nie demagogických a a skreskených politických vyhláseniach. Asi najväčšiu výpovednú hodnotu má informácia o tom, koľko elektromobilov vlastne po našich cestách jazdí a či ich počet nejako zásadne stúpa. Dôležité sú však aj ceny elektromobilov, podpora štátu pri ich predaji, možnosti, ako sa dajú nabíjať, a aktuálna ponuka na slovenskom trhu.
Čítajte viac Test: Volkswagen ID.4 – rodinné elektrické SUV, ktoré dáva zmyselV roku 2015 bolo na Slovensku zaregistrovaných 224 elektromobilov, o dva roky ich celkový počet stúpol na 697. V roku 2019 sa ich počet prvýkrát vyšplhal cez tisíc, registrovaných ich bolo celkovo 1 194, a v uplynulom roku sa ich počet vyšplhal na 1 946.
Na konci tohto roku by sme sa podľa našich odhadov mali dostať nad hranicu 2 500 celkových registrácií, s trochou optimizmu sa môžeme priblížiť aj číslu tritisíc. V roku 2019 bolo na Slovensku registrovaných celkovo 2 439 486 osobných vozidiel, takže podiel elektromobilov bol na celkovom počte registrovaných osobných áut približne 0,05 percenta.
Predaje rastú
Úplne inou vecou sú predaje elektrických áut. V roku 2014 sa ich na Slovensku predalo len 49. Následne počet predaných elektromobilov stúpal. V roku 2015 to bolo 52 kusov, v roku 2016 len 59 kusov. Prvý významný zlom bol v roku 2017, keď sa na Slovensku predalo 209 elektromobilov, a v nasledujúcom roku ich počet vzrástol približne o polovicu, predalo sa 293 kusov.
Ak by počet predaných „čistých“ elektromobilov takto stúpal aj naďalej, tak v roku 2019 sa ich u nás malo predať okolo 450. Stal sa však pravý opak – v roku 2019 na Slovensku ako v jedinej krajine Európskej únie počet predaných elektromobilov medziročne klesol, predalo sa ich len 165. Tento neobvyklý pokles má však svoje logické vysvetlenie.
V roku 2019 sa totiž intenzívne rozprávalo o tom, že predaj elektromobilov by mal byť podporený štedrými dotáciami, takže väčšina záujemcov s ich nákupom vyčkávala. A dotácie napokon na sklonku roku 2019 skutočne prišli. Vyčlenených na ne bolo šesť miliónov eur, pričom na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom bolo možné získať príspevok 8 000 eur a v prípade plug-in hybridu 5 000 eur.
Záujem o ne bol taký veľký, že vyššie uvedená suma „sa rozchytala“ za štyri minúty. Úspešní záujemcovia následne mali 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto, ktorého maximálna obstarávacia cena s DPH nesmela prekročiť hranicu 50-tisíc eur, a následne im štát dotáciu refundoval. Ďalšou podmienkou na zamedzenie špekulatívnym predajom bolo, že takto získané vozidlo nesmelo byť počas nasledujúcich dvoch rokov predané.
2020: Najpredávanejšie elektromobily
Rok 2020 bol z hľadiska predaja elektromobilov na Slovensku špecifický. Premietli sa totiž do neho dotácie, ktoré bolo možné získať na elektrické autá na konci roku 2019. Aj preto sme mali rekordný rok, predalo sa v ňom 918 čisto elektrických áut. Ich trhový podiel bol v uplynulom roku na úrovni 1,2 percenta, čo nás radí aj napriek „dotačnému dopingu“ k hlbokému európskemu podpriemeru.
Najväčší záujem bol, samozrejme, o najlacnejšie elektromobily, ktoré bolo s dotáciou na úrovni 8-tisíc eur a s ďalším prípadným príspevkom možné získať už za ceny na hranici 10-tisíc eur. A to lákalo. Aj preto sú na prvých dvoch miestach rebríčka najpredávanejších elektromobilov na Slovensku za rok 2020 dve superlacné elektrické autá. Sú to dokonca koncernové dvojičky, ktoré sa však z ponuky už vytratili: elektrická Škoda Citigo a VW e-Up. Spolu s nimi by sa na rebríček víťazov dostala ešte elektrická Kia e-Niro. V slovenskom rebríčku nenájdete žiadne modely Tesla, pretože táto značka nemá zatiaľ na Slovensku oficiálneho autorizovaného importéra.
Ak by sme zostavili rebríček elektromobilov, ktoré nevznikli z už existujúcich modelov, ale boli od začiatku vyvíjané ako čisto elektrické autá, víťazom by sa stal v minulom roku Renault Zoe. A nielen na Slovensku. S predajom tesne pod stotisícovou hranicou sa stal aj celkovo najpredávanejším elektromobilom v Európskej únii. Za ním nasledovali Tesla Model 3 a Volkswagen ID.3. V tomto roku do rebríčkov predaja aj na Slovensku určite viac prehovorí už predávaný VW ID.4, ktorý sa stal svetovým Autom roka, z hľadiska ceny by sa mohli „chytiť“ aj elektrický Citroën C4 a Peugeot 208/2008. Taktiež do tohtoročného rebríčka môžu výraznejšie prehovoriť aj nová Škoda Enyaq a dva úplne nové kórejské elektromobily, ktoré už dlho vzbudzujú veľký záujem. Ide o Hyndai Ioniq 5 a Kiu EV6.
Veľká väčšina z nákupov takto dotovaných elektromobilov sa uskutočnila v minulom roku a na jeho začiatku sme aj my vyslovili predpoklad, že rok 2020 by mohol byť na Slovensku historicky prvým, v ktorom registrácie nových elektromobilov prekročia štvorcifernú hranicu. Napokon sa ukázalo, že sme sa zmýlili, aj keď nie príliš zásadne, v kategórii M1 ich napokon bolo registrovaných 918. V kategórii ľahkých úžitkových áut sa ich pár predalo tiež. Ponuka v nej je však zatiaľ veľmi limitovaná, takže z 32 predaných ľahkých úžitkových áut s elektrickým pohonom pripadalo 27 na jediný konkrétny model – elektrickú dodávku Nissan NV200.
Plug-in hybridná odbočka
Len pre zaujímavosť doplníme, že v roku 2020 sa na Slovensku predalo viac elektromobilov ako dobíjateľných (plug-in) hybridov. Tých bolo spolu predaných 863. „Spolu“ znamená súčet benzínových a naftových plug-in hybridov, no predaj naftových bol relatívne zanedbateľný, predalo sa ich len 65. Prakticky všetky (s výnimkou jedného) boli len jedinej značky – Mercedes-Benz. A pokiaľ ide o konkrétne modely, tak absolútnu prevahu mali dva – GLE (26 kusov) a GLC (23 kusov). To znamená, že na trhu dobíjateľných hybridov na Slovensku bol v uplynulom roku podiel naftových len 8,15 percenta, zvyšok tvorili benzínové plug-in hybridy.
Pri nich sa cez stokusovú hranicu dostali len dve značky: Škoda Auto (186 kusov) a BMW (105 kusov). Pokiaľ ide o konkrétne modely, tak slovenský trh s benzínovými plug-in hybridmi v roku 2020 doslova „prevalcoval“ jediný model – Škoda Superb, v tejto verzii sa jej predalo 175 kusov.
Druhým najpredávanejším benzínovým plug-in hybridom bol VW Passat, z ktorého sa predalo 61 kusov, a zaujímavý model obsadil tretie miesto. Trochu nečakane sa naň dostalo luxusné Porsche Cayenne so 46 predanými kusmi. Celkovo možno povedať, že plug-in hybridy sa presadzujú hlavne vo vyššej strednej triede a medzi luxusnými SUV. Do prvej päťky sa totiž dostali v tejto kategórii ešte BMW X5 a Range Rover.
Čítajte viac Test: Kia XCeed - crossover do zásuvkyElektrické a elektrifikované autá však v minulom roku stále patrili z hľadiska kumulatívnych predajov ku kategóriám, ktoré zatiaľ mainstream neohrozujú. V kategórii M1 sa predalo minulý rok na Slovensku 76 305 áut. Prím medzi nimi hrali modely s benzínovým pohonom, ktorých sa registrovalo 47 263, čo je trhový podiel 61,9 percenta. Za nimi nasledovali naftové autá, ktorých sa predalo 19 082, čo je rovných 25 percent. Na treťom mieste sú hybridy, registrovalo sa ich 6 246, čo je trhový podiel 8,2 percenta.
Na prvý pohľad je to slušné číslo, lenže do tejto kategórie spadajú všetky hybridy. Ak by sme vyselektovali tie, ktoré možno dobíjať zo siete (teda plug-in hybridy), ich trhový podiel bol v roku 2020 na Slovensku 1,1 percenta, trhový podiel elektromobilov bol o jednu desatinu percenta vyšší.
Aktuálna situácia
Z hľadiska šírenia elektromobilov sme v Európe zatiaľ v hlbokom podpriemere. Na porovnanie: z percentuálneho hľadiska sa v uplynulom roku predalo najviac elektromobilov v Nórsku. Podľa údajov nórskej asociácie pre cestnú dopravu OFV si z celkového koláča v roku 2020 elektromobily odhryzli 54,3 %. To znamená, že zo 141 412 nových vozidiel bolo 76 789 čisto elektrických.
Náš automobilový trh je približne o polovicu menší než nórsky, takže ak by sme sa chceli v tomto smere porovnávať s európskym lídrom, tak by sa v uplynulom roku muselo u nás predať vyše 38-tisíc elektromobilov. Predalo sa ich však 918. A to bol navyše pre Slovensko v tomto smere rekordný rok.
Lenže porovnanie s lídrom, ktorý je navyše aj na celoeurópske pomery úplným extrémom, je trochu zavádzajúce. Bohužiaľ, zle vychádzame v tomto smere aj v porovnaní s priemerom Európskej únie. V uplynulom roku tvorili v EÚ elektromobily 5,4 percenta registrácií nových áut, u nás to bolo – ako sme už vyššie písali – 1,2 percenta, teda hlboko pod európskym priemerom.
Aby sme boli korektní, úlohu v tom zohrávajú aj štátne dotácie, ktoré v roku 2020 v silných krajinách ako Nemecko alebo Francúzsko boli oveľa štedrejšie než u nás, pohybovali sa od 5-tisíc až do 9-tisíc eur. A netreba zabúdať ani na kúpnu silu obyvateľstva. Elektromobily sú totiž ešte stále veľmi drahé.
Najpredávanejšie elektromobily v roku 2020:
Poradie | Model | Počet ks | Cena od |
---|---|---|---|
1. | Škoda Citigo | 165 | 21 190* |
2. | VW Up | 127 | 21 400* |
3. | Kia e-Niro | 95 | 35 290 |
4. | Renault Zoe | 80 | 27 200 |
5. | Hyundai Kona | 75 | 33 390 |
6. | VW ID.3 | 44 | 29 930 |
7. | Mercedes EQC | 37 | 77 508 |
8. | Mazda MX-30 | 34 | 33 990 |
9. | Porsche Taycan | 33 | 110 030 |
10. | Kia e-Soul | 26 | 34 290 |
Ako ďalej?
Priemerná cena elektromobilu, ktorý sa v prvom polroku uplynulého roku predal v Európe, bola 41 300 eur (bez zohľadnenia dotácií). Napríklad v Číne zaplatili v rovnako období zákazníci za elektromobil priemerne len 25 700 eur. Pre zásadné rozšírenie elektromobilov na Slovensku (a v celej Európe) by sa ich cena musela dostať výrazne nižšie.
Myslí si to aj analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský: "Aby sa elektromobily predávali ako prvé auto do rodiny alebo firemné flotilové autá, cena bude musieť ísť radikálne dole. A to bude v najbližších rokoch možné len vtedy, ak automobilky spravia krížové dotácie medzi svojimi modelmi – nižšie ceny elektrických áut vykúpia vyššími cenami áut so spaľovacími motormi.“
Pomôcť môže aj ďalšie kolo dotácií na nákup elektrických áut, s ktorý sa v tomto roku, ale až na jeho konci, zatiaľ počíta. Potvrdilo to aj ministerstvo hospodárstva: „Rezort má v pláne pripraviť novú schému na podporu kúpy elektromobilov, pričom celková suma určená na túto dotáciu by mala byť vyššia ako v minulosti.
Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Od 0 aj do viac ako 10 eur na 100 km!Podrobnosti ohľadom výšky dotácie a tiež spustenia programu zatiaľ ministerstvo hospodárstva nekonkretizovalo. Jasné je len to, že pravidlá sa majú zmeniť tak, aby peniaze na elektromobil od štátu získalo čo najviac ľudí, na dotáciu by mal mať nárok každý, kto o ňu požiada. Počítať preto treba s tým, že celková suma na jedno auto bude zrejme podstatne nižšia ako na konci roku 2019.
A dotácie by predaj elektrických vozidiel naozaj mohli akcelerovať, pretože v prvom kvartáli tohto roku sa ich zatiaľ predalo len 156 a v ďalších kvartáloch sa toto číslo zrejme nebude priveľmi meniť. Napriek tomu si myslíme, že aj bez dotácií – najmä kvôli rastúcej ponuke a mierne klesajúcim cenám, by na konci tohto roku mohol predaj elektromobilov dosiahnuť podobné čísla ako v tom uplynulom. Takže s určitou opatrnosťou si dovolíme predpovedať, že reálna šanca na to, aby sa v roku 2021 predalo na Slovensku vyše tisíc elektromobilov aj v tejto komplikovanej situácii poznačenej koronakrízou a nedostatkom polovodičových materiálov, stále existuje.