Rusko ‘zatrhlo‘ podporu elektromobilov. Budú sa musieť presadiť samé

Kým Európa či Čína vytvárajú veľkorysé dotačné systémy na podporu predaja elektromobilov, Rusko a štáty EAEU plánujú zrušiť pre elektrické autá aj jedinú výnimku, ktorá pre ne krátko platila.

24.05.2021 16:00
debata (6)
V Rusku trvala podpora elektromobility formou... Foto: Youtube
Tesla 3 - Moskva V Rusku trvala podpora elektromobility formou nulového dovozného cla len od vlaňajšieho roka. Ten budúci však skončí aj tento bonus.

Podpora elektromobilov deformuje trh. O tom niet pochýb. Ale bez priamych dotácií na ich nákup, rôznych ďalších bonusov, a naopak, zdaňovania klasických áut so spaľovacími motormi, by nemala nová drahá technológia s rôznymi obmedzeniami v konkurenčnej súťaži šancu. Ukázalo to už viacero prípadov v Európe či Ázii. Stačí dotácie obmedziť, a registrácie elektrických áut padajú razom ku dnu. Ak sa náhle zvýšia, záujem rastie raketovým tempom.

Čosi podbné sa teraz odohrá v Rusku a ďalších krajinách Eurázijského ekonomického zväzu, kde patrí okrem Ruskej federácie aj Bielorusko, Kazachstan, Arménsko a Kyrgyzstan. Niežeby tieto štáty patrili k baštám elektromobility, ale keďže samé žiadne elektromobily nevyrábajú, vlani zrušili 15-percentné dovozné clo na autá s nulovými emisiami. Trh sa okamžite „nafúkol“. V Rusku sa vlani predalo o 95 % viac elektromobilov ako v roku 2019 a za celé obdobie tejto podpory až o 150 %.

elektromobil nabijanie nabijacka Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Od 0 aj do viac ako 10 eur na 100 km!

S tým ale spomínané štáty končia. Od 1. januára 2022 budú elektromobily vystavené štandardným dovozným podmienkam. Ruské Ministerstvo priemyslu a obchodu informovalo, že ani jedna z krajín neprijala počas trvania verejnej diskusie žiadnu iniciatívu na obnovenie nulovej colnej sadzby pre elektromobily. Zástancovia elektromobility v Rusku však tvrdia, že tak krátky čas platnosti výhod nemohol byť dostatočný na vytvorenie aspoň základného trhu s elektromobilmi a výstavby nabíjacej infraštruktúry.

Akio Toyoda Čítajte viac Šéf najväčšej automobilky je proti zákazu spaľovacích motorov. Vyslúžil si kritiku

Preto navrhujú, aby bola lehota predĺžená aspoň do roku 2024, kedy ohlásil ruský Kamaz výrobu prvého ruského sériového elektromobilu. Spoločnosť Nissan, ktorá je jedným z priekopníkov elektromobility sa na margo zmien vyjadrila, že nulová sadzba cla na elektrické vozidlá je nevyhnutná pre rozvoj tohto trhu v Ruskej federácii a že kvôli jej krátkodobému účinku automobilky ešte nestihli ani len prispôsobiť svoje predajné plány. Výsledkom bude stagnácia elektromobility.

„Môžeme sa opäť vrátiť do situácie, keď sa počet elektrických vozidiel na cestách v Ruskej federácii zvýši hlavne kvôli ojazdeným automobilom, ktoré nemajú tie najlepšie vlastnosti,“ tvrdí Nissan. „Bohužiaľ, všetky naše argumenty v prospech potreby rozvíjať trh a kupujúcemu ukázať výhody novej technológie, nenašli porozumenie,“ konštatuje Nissan pre ruský Kommersant. Rusko sa tak môže dostať na úplný chvost elektromobility. Taká Čína pritom elektromobilitu podporuje vo veľkom, hoci už nie tak veľkoryso ako v začiatkoch.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #elektromobily #dotácie na elektromobily
Články podľa značiek