Vlaňajšia pandémia koronavírusu poriadne zamávala s predajmi áut. Práve apríl 2020 bol najdramatickejším mesiacom, keďže došlo k brutálnemu prepadu predaja o 76,3 %. Nových zákazníkov si vtedy našlo len 270 651 zákazníkov a to najmä formou internetového predaja, pretože väčšina dílerstiev v celej Európe bola v apríli zavretá. Takže údaj z najnovších štatistík Európskej asociácie výrobcov áut ACEA o tom, že v apríli 2021 došlo k nárastu predaja v medziročnom porovnaní o 292,15 %, treba vnímať s rezervou.
K zákazníkom síce putovalo 826 226 vozidiel v rámci krajín EÚ a spolu s ostatnými vrátane Veľkej Británie, Írska, Švajčiarska a Islandu až 1 039 810 kusov, no i tak to bolo približne o 300 000 menej ako v apríli 2019. Zároveň išlo o najslabší apríl od roku 2013. Najväčšie prírastky zaznamenali kľúčové trhy ako Francúzsko, Španielsko alebo Taliansko, ktoré patrili k najväčšmi zasiahnutým krajinám vlaňajšou pandémiou. Vo Francúzsku narástli predaje o 568 %, v Španielsku o 1 787 a v Taliansku o neskutočných 3 276 %. Veľká Británia si polepšila o 4 321 %, Nemecko zas o 90 %.
Od konsolidácie má však európsky automobilový trh stále ďaleko. Potvrdzujú to aj údaje za prvé štyri mesiace. Zaregistrovaných bolo 4 120 443 nových áut, čo je síce o 23,1 % lepší výsledok v medziročnom porovnaní, ale opäť menej v porovnaní s rokom 2019, ktorý navyše nepatril k silným. Neštandardné prostredie spôsobilo aj zmeny v rebríčku značiek. V apríli sa napríklad na tretiu priečku prepracoval Mercedes-Benz, hneď za Volkswagen a Peugeot. Toyota bola štvrtá. Siedma Škoda zas predala viac áut ako Renault alebo Ford.
Čítajte viac ACEA: Koľko vyžmýkajú európske štáty ročne z motoristov. Sú to stovky miliárdZa prvé štyri mesiace je jednotkou opäť Volkswagen a dvojkou Peugeot. Toyota je už ale tretia a štvrtou najúspešnejšou značkou je BMW, pred Renaultom, Škodou, Audi, Fordom a Opelom. Hoci všetky značky registrovali rast predaja, zatiaľ nemajú veľa dôvodov na optimizmus. Okrem pretrvávajúcich obmedzení v predajoch a väčšej zdržanlivosti pri investíciách ekonomicky zneisteného obyvateľstva, mieša totiž karty aj čipová kríza a najnovšie nedostatok kaučuku. To všetko má vplyv na produkciu. Na druhej strane, dramatické prepady, podobné tým vlaňajším, by sa už odohrať nemali.
Poradie značiek podľa predaja
Poradie | Značka | Registrácie 4/2021 (ks) | vs. 4/2020 (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 120 627 | +226,3 | 11,6 |
2. | Peugeot | 70 361 | +356,9 | 6,8 |
3. | Mercedes-Benz | 61 809 | +260,9 | 5,9 |
4. | Toyota | 61 128 | +288,5 | 5,9 |
5. | BMW | 60 623 | +179,8 | 5,8 |
6. | Audi | 57 438 | +276,2 | 5,5 |
7. | Škoda | 56 799 | +159,0 | 5,5 |
8. | Renault | 54 994 | +196,5 | 5,3 |
9. | Ford | 50 676 | +237,0 | 4,9 |
10. | Fiat | 45 317 | +438,0 | 4,4 |
11. | Opel | 45 125 | +275,9 | 4,3 |
12. | Citroën | 42 700 | +309,4 | 4,1 |
13. | Kia | 42 408 | +338,2 | 4,1 |
14. | Seat/Cupra | 39 015 | +356,7 | 3,8 |
15. | Hyundai | 36 087 | +295,3 | 3,5 |
16. | Dacia | 28 590 | +185,0 | 2,7 |
17. | Volvo | 24 689 | +164,5 | 2,4 |
18. | Nissan | 19 598 | +351,8 | 1,9 |
19. | Mini | 16 117 | +292,5 | 1,5 |
20. | Mazda | 13 855 | +343,1 | 1,3 |
– | Spolu | 1 039 810 | +255,9 | – |
Poradie značiek podľa predaja
Poradie | Značka | Registrácie 1 – 4/2021 (ks) | vs. 1 – 4/2020 (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 451 798 | +15,8 | 11,0 |
2. | Peugeot | 285 537 | +41,9 | 6,9 |
3. | Toyota | 245 308 | +31,1 | 6,0 |
4. | BMW | 243 141 | +23,9 | 5,9 |
5. | Mercedes-Benz | 242 737 | +11,1 | 5,9 |
6. | Renault | 225 785 | +11,3 | 5,5 |
7. | Škoda | 218 920 | +17,6 | 5,3 |
8. | Audi | 212 952 | +20,9 | 5,2 |
9. | Ford | 208 721 | +18,7 | 5,1 |
10. | Opel | 177 741 | +21,5 | 4,3 |
11. | Fiat | 174 320 | +21,5 | 4,2 |
12. | Citroën | 169 666 | +30,2 | 4,1 |
13. | Kia | 156 220 | +27,3 | 3,8 |
14. | Hyundai | 144 309 | +22,3 | 3,5 |
15. | Seat/Cupra | 141 412 | +22,1 | 3,4 |
16. | Dacia | 117 484 | +26,0 | 2,9 |
17. | Volvo | 112 770 | +38,5 | 2,7 |
18. | Nissan | 97 221 | +6,1 | 2,4 |
19. | Mini | 60 272 | +29,6 | 1,5 |
20. | Land Rover | 50 393 | +37,3 | 1,2 |
– | Spolu | 4 120 443 | +23,1 | – |