Ešte pred kauzou Dieselgate bola Európa naftovou veľmocou. Len ťažko si bolo možné predstaviť, že o pár rokov neskôr klesne podiel áut tankujúcich naftu na starom kontinente o celú polovicu. Dnes tvoria na registráciách necelých 30 %. Vráťme sa preto v čase do zlatej dieselovej éry. Je na to extra príležitosť. Na nemeckom internetovom portále Mobile.de sa totiž objavil unikátny kúsok, ktorý demonštruje, ako veľmi niektoré automobilky nafte verili. Hovoríme o Volkswagene Touareg R50 V10 TDI. Vzniknúť mohol len v čase, keď opraty koncernu držal pevne v rukách Ferdinad Piech, bývalý motorár Audi a tak trochu megaloman.
Čítajte viac Vo Fínsku vznikla neuveriteľná autopožičovňa. Sú v nej samé staré LadyRozhodol sa, že nielen koncern, ale aj samotnú značku VW posunie do vyšších sfér. Nech to stojí čokoľvek. Výsledkom bol nákup Bugatti, Lamborghini či Bentleya, ale napríklad aj príchod luxusného 12-valcového VW Phaeton, auta tichšieho ako Audi A8, ale nepochybne aj vrcholových verzií vtedy extrémne populárneho Touaregu. Ten mohol mať od roku 2002 pod kapotou nielen benzínový 12-valec 6,0 W12 s výkonom 331 kW, ale aj čosi oveľa zaujímavejšie – mohutný 10-valcový naftový motor 5,0 TDI. Už v základe dával ohromných 230 kW a krútiaci moment 750 Nm. Lenže to Piechovi stále nestačilo.
A tak sa v roku 2007 objavil na scéne úžasný Touareg R50. Zvýšením prepĺňacieho tlaku a zmenami v riadiacej jednotke sa podarilo konštruktérom vyžmýkať z tohto monštruózneho diesla ďalšie koníky, takže výkon narástol na 258 kW a krútiaci moment na 850 Nm. Dnes tieto čísla možno neomráčia, ale pred 13 rokmi boli priam neuveriteľné. V kombinácii so 6-stupňovým automatom a stálym pohonom oboch náprav zrazilo toto 2,6 tony vážiace SUV šprint na stovku z pôvodných 7,4 na 6,7 sekúndy a ručička jeho klasického analógového rýchlomeru sa zastavila až pri údaji 235 km/h. Pritom si za svoje služby pýtal 10-valcový Touareg len 12,6 litra nafty.
Ide vskutku o vzácny úkaz, pretože z tejto vrcholovej naftovej verzie vzniklo len niekoľko sto kusov. Navyše príchod R50 znamenal koniec motora V10 TDI v základných verziách. Nahradil ho menší 8-valec. „Desiatka“ tak ostala už len v R50 a musela obhájiť svoje pozície. Preto ten nárast výkonu. Žiadny ďalší 10-valcový diesel už Volkswagen nevyrobil. Ostáva tak symbolom éry, ktorá sa nikdy nezopakuje. A teraz môže byť váš. Spomínaný exemplár na predaj pochádza z roku 2009 a hoci má na odometri údaj 174 000 km, vidieť, že jeho majiteľ, navyše prvý, ho doslova miloval. Špecifický modrý lak Racing Blue z Golfu R32 je takmer nedotknutý a rovnako zachovalo pôsobí kabína plná kože a dreva.
Na ulici by ste sa s týmto autom nestratili ani dnes. Stále vystrkuje rožky neprehliadnuteľným aerodynamický paketom, logami R50, hliníkovými chráničmi podvozku, 21-palcovými diskami kolies, cez ktoré presvitajú modré strmene bŕzd, či dvojicou výfukov. Počas jazdy vás bude rozmaznávať pneumatickým odpružením, 4-zónovou klimatizáciou, navigáciou, vyhrievaným čelným oknom, výklopnou audiosústavou alebo vyhrievanými sedadlami, dokonca aj tými zadnými. Na cestu si svieti adaptívnymi bi-xenónovými svetlami. Pritom R50 nestratil nič zo svojich terénnych schopností. Stále disponuje redukčnou prevodovkou a mimo asfaltu dokáže zväčšiť svetlú výšku na úroveň off-roadov.
Samozrejme, v čase slávy zaň záujemcovia zaplatili takmer 90 000 eur. Teraz je pripravený nájsť si druhého majiteľa za 21 420 eur. Nie je to málo, no ak sa preň rozhodnete, budete mať v garáži klenot, ktorý ostane svedkom slávy naftových motorov. O to viac, že nafta je v súčasnosti na ústupe. Broja proti nej politici a ako sa zdá, uverili im aj zákazníci. Dieselové motory už vôbec nenájdete v autách nižších tried a v tých vyšších ich nahrádzajú kontroverzné, a najmä drahšie plug-in hybridy. Svojou dynamikou a komfortom Touareg V10 R50 stále prekonáva množstvo súperov, ktorým sa môže o 10-valcovom diesle už iba snívať.