
Informačno-zábavný palubný systém auta – tzv. infotainment – nájdeme v podstate už v každom novom aute. Kým v základných výbavách nižších tried môžu mať aj dnes podobu autorádia s rozšírenými funkciami a monochromatickým displejom, so stúpajúcou úrovňou výbavy sú spojené zväčša už len farebné dotykové displeje rôznych veľkostí.
Na jednej strane ide o prirodzený vývoj, keďže ovládanie infotainmentov sa v podstate zhoduje so smartfónmi a tabletmi a pre spotrebiteľov je ich ovládanie jednoduché, no nemožno tvrdiť, že nemajú aj nevýhody. Tou najpodstatnejšou je zložitosť ovládania počas jazdy. Zatiaľ čo auto stojí a vodič sa naplno venuje len infotainmentu, ide o veľkú výhodu z hľadiska prehľadnosti a v podstate nekonečnej kapacity integrovaných funkcií. Zároveň sa dizajnéri môžu zamerať na inovatívny vzhľad palubnej dosky, ktorú by bez dotykového displeja zahltili tlačidlá a ovládače.

Lenže počas jazdy je práve jednoduchosť a rýchlosť ovládania žiaduca. Ide totiž o bezpečnosť. Keď sa vodič nedíva na cestu, ale niekoľko sekúnd musí hľadieť na displej, aby si správne nastavil intenzitu a smer ventilácie, nemusí včas zareagovať na problém na ceste. Podľa britského výskumu organizácie IAM RoadSmart môžu byť dotykové obrazovky v autách pri nerozvážnom používaní počas jazdy dokonca nebezpečnejšie ako alkohol či omamné látky.

Testy firmy The Compensation Experts sa skladali zo šiestich disciplín, v ktorých sa dvaja testovací jazdci posadili za volant dvadsiatich modelov. Po úvodnom zoznámení s infotainmentmi mali počas jazdy splniť šesť úloh, a to zvýšiť teplotu klimatizácie o dva stupne Celzia, zvýšiť rýchlosť ventilácie o dva stupne, priblížiť si mapu navigácie, zrušiť navigovanie, prepnúť rádiostanicu a napokon cez hlasové ovládanie nájsť najbližšiu čerpaciu stanicu. Ak auto poslednú menovanú funkciu nemalo, alebo systém nereagoval, musel si vodič nájsť cieľ sám.

Výsledkom skúšok je, že nastavovanie klimatizácie cez dotykový displej trvá dvakrát dlhšie ako analógovými tlačidlami. Priblíženie mapy zaberá štyrikrát viac času a preladenie rádiostaníc dokonca až osemkrát. Samozrejme, keď vodič používa dlhšie obdobie ten istý infotainment, naučí sa ho ovládať rýchlejšie a presnejšie v porovnaní s úplne neznámym.
The Compensation Experts sa okrem všeobecných zistení rozhodli jednotlivé systémy aj objektívne ohodnotiť a zostaviť tak poradie. Maximálne mohlo auto získať 30 bodov, čo znamená, že čím prehľadnejší a menej rozptyľujúci infotainment auto má, tým získalo vyššie skóre. Jednoznačne najlepšie obstáli nemeckí prémioví výrobcovia, ktorí obsadili prvé štyri priečky na čele s BMW. Po nich nasledovala japonská Mazda, ktorá je známa odmietavým postojom k dotykovým obrazovkám. Celkové poradie nájdete v tabuľke pod článkom.
Hodnotenie infotainmentov podľa The Compensation Experts
Poradie | Model | Názov systému | Typ displeja | Počet bodov z 30 |
---|---|---|---|---|
1. | BMW radu 3 | Live Cockpit Professional | 12,3 palcový dotykový | 28 |
2. | Mercedes-Benz CLA | COMAND® | 10,25-palcový | 27 |
2. | Porsche Panamera E-Hybrid | Connect Plus & Porsche Communication Management | – | 27 |
4. | Audi Q3 Sportback | Virtual Cockpit Plus | 12,3 palcový dotykový | 26 |
5. | Mazda 3 | Mazda Connect | 8,8-palcový farebný | 25 |
6. | Volkswagen Passat GTE | Composition Media system | 8-palcový | 24 |
7. | Ford Fiesta | Sync 3 navigation & FordPass Connect | – | 23 |
8. | Hyundai Ioniq | Bluelink | 10,25-palcový dotykový | 22 |
8. | Vauxhall (Opel) Corsa | Multimedia Navi Pro | 10-palcový | 22 |
10. | Škoda Kamiq | Amundsen | 9,2-palcový dotykový | 21 |
10. | Jaguar XE | Touch Pro Duo system | 10-palcový | 21 |
12. | Volvo S60 | Sensus | – | 20 |
12. | Toyota Corolla | Touch 2 | – | 20 |
14. | Nissan Juke | Nissan Connect | – | 19 |
15. | Honda CR-V | Honda Connect | 7-palcový dotykový | 18 |
15. | Lexus RX | – | 12,3 palcový | 18 |
17. | Peugeot 508 SW | Connected 3D Navigation | 10-palcový | 17 |
18. | Škoda Citigo | – | farebný | 16 |
19. | Fiat 500X | Uconnect Live | 7-palcový dotykový | 14 |
20. | MG ZS EV | – | 8-palcový dotykový | 12 |