Briti porovnali infotainmenty áut. Nemeciká prémia zatienila všetkých

Britská poradenská spoločnosť The Compensation Experts zanalyzovala informačno-zábavné systémy dvadsiatich modelov. Najlepšie a najbezpečnejšie sa ovládajú infotainmenty nemeckých prémiových značiek.

01.06.2021 05:00
debata (1)
Infotainment Live Cockpit Professional od BMW... Foto: BMW
BMW-3-Series-2019-1280-44 Infotainment Live Cockpit Professional od BMW sa ukázal ako najlepší, a teda najbezpečnejší z hľadiska ovládateľnosti za jazdy.

Informačno-zábavný palubný systém auta – tzv. infotainment – nájdeme v podstate už v každom novom aute. Kým v základných výbavách nižších tried môžu mať aj dnes podobu autorádia s rozšírenými funkciami a monochromatickým displejom, so stúpajúcou úrovňou výbavy sú spojené zväčša už len farebné dotykové displeje rôznych veľkostí.

Na jednej strane ide o prirodzený vývoj, keďže ovládanie infotainmentov sa v podstate zhoduje so smartfónmi a tabletmi a pre spotrebiteľov je ich ovládanie jednoduché, no nemožno tvrdiť, že nemajú aj nevýhody. Tou najpodstatnejšou je zložitosť ovládania počas jazdy. Zatiaľ čo auto stojí a vodič sa naplno venuje len infotainmentu, ide o veľkú výhodu z hľadiska prehľadnosti a v podstate nekonečnej kapacity integrovaných funkcií. Zároveň sa dizajnéri môžu zamerať na inovatívny vzhľad palubnej dosky, ktorú by bez dotykového displeja zahltili tlačidlá a ovládače.

erticonetworkcom Čítajte aj Pozor: Dotyková obrazovka je nebezpečnejšia ako alkohol za volantom!

Lenže počas jazdy je práve jednoduchosť a rýchlosť ovládania žiaduca. Ide totiž o bezpečnosť. Keď sa vodič nedíva na cestu, ale niekoľko sekúnd musí hľadieť na displej, aby si správne nastavil intenzitu a smer ventilácie, nemusí včas zareagovať na problém na ceste. Podľa britského výskumu organizácie IAM RoadSmart môžu byť dotykové obrazovky v autách pri nerozvážnom používaní počas jazdy dokonca nebezpečnejšie ako alkohol či omamné látky.

Mazda odmieta dotykové obrazovky. Jej... Foto: Mazda
Mazda-3 Sedan-2019-1280-90 Mazda odmieta dotykové obrazovky. Jej infotainment sa ovláda kruhovým ovládačom a tlačidlami umiestnenými za radiacou pákou.

Testy firmy The Compensation Experts sa skladali zo šiestich disciplín, v ktorých sa dvaja testovací jazdci posadili za volant dvadsiatich modelov. Po úvodnom zoznámení s infotainmentmi mali počas jazdy splniť šesť úloh, a to zvýšiť teplotu klimatizácie o dva stupne Celzia, zvýšiť rýchlosť ventilácie o dva stupne, priblížiť si mapu navigácie, zrušiť navigovanie, prepnúť rádiostanicu a napokon cez hlasové ovládanie nájsť najbližšiu čerpaciu stanicu. Ak auto poslednú menovanú funkciu nemalo, alebo systém nereagoval, musel si vodič nájsť cieľ sám.

Infotainment - test Čítajte aj TRL: Dotykové obrazovky opäť pod paľbou kritiky. Správajú sa ako vírus

Výsledkom skúšok je, že nastavovanie klimatizácie cez dotykový displej trvá dvakrát dlhšie ako analógovými tlačidlami. Priblíženie mapy zaberá štyrikrát viac času a preladenie rádiostaníc dokonca až osemkrát. Samozrejme, keď vodič používa dlhšie obdobie ten istý infotainment, naučí sa ho ovládať rýchlejšie a presnejšie v porovnaní s úplne neznámym.

The Compensation Experts sa okrem všeobecných zistení rozhodli jednotlivé systémy aj objektívne ohodnotiť a zostaviť tak poradie. Maximálne mohlo auto získať 30 bodov, čo znamená, že čím prehľadnejší a menej rozptyľujúci infotainment auto má, tým získalo vyššie skóre. Jednoznačne najlepšie obstáli nemeckí prémioví výrobcovia, ktorí obsadili prvé štyri priečky na čele s BMW. Po nich nasledovala japonská Mazda, ktorá je známa odmietavým postojom k dotykovým obrazovkám. Celkové poradie nájdete v tabuľke pod článkom.

Hodnotenie infotainmentov podľa The Compensation Experts

Poradie Model Názov systému Typ displeja Počet bodov z 30
1. BMW radu 3 Live Cockpit Professional 12,3 palcový dotykový 28
2. Mercedes-Benz CLA COMAND® 10,25-palcový 27
2. Porsche Panamera E-Hybrid Connect Plus & Porsche Communication Management 27
4. Audi Q3 Sportback Virtual Cockpit Plus 12,3 palcový dotykový 26
5. Mazda 3 Mazda Connect 8,8-palcový farebný 25
6. Volkswagen Passat GTE Composition Media system 8-palcový 24
7. Ford Fiesta Sync 3 navigation & FordPass Connect 23
8. Hyundai Ioniq Bluelink 10,25-palcový dotykový 22
8. Vauxhall (Opel) Corsa Multimedia Navi Pro 10-palcový 22
10. Škoda Kamiq Amundsen 9,2-palcový dotykový 21
10. Jaguar XE Touch Pro Duo system 10-palcový 21
12. Volvo S60 Sensus 20
12. Toyota Corolla Touch 2 20
14. Nissan Juke Nissan Connect 19
15. Honda CR-V Honda Connect 7-palcový dotykový 18
15. Lexus RX 12,3 palcový 18
17. Peugeot 508 SW Connected 3D Navigation 10-palcový 17
18. Škoda Citigo farebný 16
19. Fiat 500X Uconnect Live 7-palcový dotykový 14
20. MG ZS EV 8-palcový dotykový 12

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #porovnanie #dotykový displej #infotainment
Články podľa značiek