Informačno-zábavný palubný systém auta – tzv. infotainment – nájdeme v podstate už v každom novom aute. Kým v základných výbavách nižších tried môžu mať aj dnes podobu autorádia s rozšírenými funkciami a monochromatickým displejom, so stúpajúcou úrovňou výbavy sú spojené zväčša už len farebné dotykové displeje rôznych veľkostí.
Na jednej strane ide o prirodzený vývoj, keďže ovládanie infotainmentov sa v podstate zhoduje so smartfónmi a tabletmi a pre spotrebiteľov je ich ovládanie jednoduché, no nemožno tvrdiť, že nemajú aj nevýhody. Tou najpodstatnejšou je zložitosť ovládania počas jazdy. Zatiaľ čo auto stojí a vodič sa naplno venuje len infotainmentu, ide o veľkú výhodu z hľadiska prehľadnosti a v podstate nekonečnej kapacity integrovaných funkcií. Zároveň sa dizajnéri môžu zamerať na inovatívny vzhľad palubnej dosky, ktorú by bez dotykového displeja zahltili tlačidlá a ovládače.
Čítajte aj Pozor: Dotyková obrazovka je nebezpečnejšia ako alkohol za volantom!Lenže počas jazdy je práve jednoduchosť a rýchlosť ovládania žiaduca. Ide totiž o bezpečnosť. Keď sa vodič nedíva na cestu, ale niekoľko sekúnd musí hľadieť na displej, aby si správne nastavil intenzitu a smer ventilácie, nemusí včas zareagovať na problém na ceste. Podľa britského výskumu organizácie IAM RoadSmart môžu byť dotykové obrazovky v autách pri nerozvážnom používaní počas jazdy dokonca nebezpečnejšie ako alkohol či omamné látky.
Testy firmy The Compensation Experts sa skladali zo šiestich disciplín, v ktorých sa dvaja testovací jazdci posadili za volant dvadsiatich modelov. Po úvodnom zoznámení s infotainmentmi mali počas jazdy splniť šesť úloh, a to zvýšiť teplotu klimatizácie o dva stupne Celzia, zvýšiť rýchlosť ventilácie o dva stupne, priblížiť si mapu navigácie, zrušiť navigovanie, prepnúť rádiostanicu a napokon cez hlasové ovládanie nájsť najbližšiu čerpaciu stanicu. Ak auto poslednú menovanú funkciu nemalo, alebo systém nereagoval, musel si vodič nájsť cieľ sám.
Čítajte aj TRL: Dotykové obrazovky opäť pod paľbou kritiky. Správajú sa ako vírusVýsledkom skúšok je, že nastavovanie klimatizácie cez dotykový displej trvá dvakrát dlhšie ako analógovými tlačidlami. Priblíženie mapy zaberá štyrikrát viac času a preladenie rádiostaníc dokonca až osemkrát. Samozrejme, keď vodič používa dlhšie obdobie ten istý infotainment, naučí sa ho ovládať rýchlejšie a presnejšie v porovnaní s úplne neznámym.
The Compensation Experts sa okrem všeobecných zistení rozhodli jednotlivé systémy aj objektívne ohodnotiť a zostaviť tak poradie. Maximálne mohlo auto získať 30 bodov, čo znamená, že čím prehľadnejší a menej rozptyľujúci infotainment auto má, tým získalo vyššie skóre. Jednoznačne najlepšie obstáli nemeckí prémioví výrobcovia, ktorí obsadili prvé štyri priečky na čele s BMW. Po nich nasledovala japonská Mazda, ktorá je známa odmietavým postojom k dotykovým obrazovkám. Celkové poradie nájdete v tabuľke pod článkom.
Hodnotenie infotainmentov podľa The Compensation Experts
Poradie | Model | Názov systému | Typ displeja | Počet bodov z 30 |
---|---|---|---|---|
1. | BMW radu 3 | Live Cockpit Professional | 12,3 palcový dotykový | 28 |
2. | Mercedes-Benz CLA | COMAND® | 10,25-palcový | 27 |
2. | Porsche Panamera E-Hybrid | Connect Plus & Porsche Communication Management | – | 27 |
4. | Audi Q3 Sportback | Virtual Cockpit Plus | 12,3 palcový dotykový | 26 |
5. | Mazda 3 | Mazda Connect | 8,8-palcový farebný | 25 |
6. | Volkswagen Passat GTE | Composition Media system | 8-palcový | 24 |
7. | Ford Fiesta | Sync 3 navigation & FordPass Connect | – | 23 |
8. | Hyundai Ioniq | Bluelink | 10,25-palcový dotykový | 22 |
8. | Vauxhall (Opel) Corsa | Multimedia Navi Pro | 10-palcový | 22 |
10. | Škoda Kamiq | Amundsen | 9,2-palcový dotykový | 21 |
10. | Jaguar XE | Touch Pro Duo system | 10-palcový | 21 |
12. | Volvo S60 | Sensus | – | 20 |
12. | Toyota Corolla | Touch 2 | – | 20 |
14. | Nissan Juke | Nissan Connect | – | 19 |
15. | Honda CR-V | Honda Connect | 7-palcový dotykový | 18 |
15. | Lexus RX | – | 12,3 palcový | 18 |
17. | Peugeot 508 SW | Connected 3D Navigation | 10-palcový | 17 |
18. | Škoda Citigo | – | farebný | 16 |
19. | Fiat 500X | Uconnect Live | 7-palcový dotykový | 14 |
20. | MG ZS EV | – | 8-palcový dotykový | 12 |