Inovatívny batériový startup InoBat Auto posunul svoju víziu modernej batériovej továrne a krok bližšie realite. V stredu totiž zahájil prestavbu výrobnej haly na pozemku s rozlohou 27 000 m², nachádzajúcom sa vo Voderadoch neďaleko Bratislavy.
Začala prestavba
Jej kompletná rekonštrukcia bude robená tak, aby vyhovovala špecifickým potrebám batériového centra a zároveň aby výrobná hala plnila tie najprísnejšie ekologické kritériá. Ukončenie prestavby, ktorej cena by mala byť približne 50 miliónov eur, je naplánované na 2. kvartál budúceho roku.
V rámci úprav v hale prejde rekonštrukciou napríklad aj podlaha. „Tú na miestach, kde sa bude manipulovať s chémiou zabezpečíme tak, aby nedošlo v prípade havárií k ich úniku do pôdy či podzemných vôd,“ povedal projektový riaditeľ prestavby haly Peter Dubovský. Podľa neho centrum nebude mať zásadný negatívny vplyv ani na obyvateľov v blízkosti haly.
Prevádzka nebude nijakým spôsobom zvyšovať hlučnosť vo svojom okolí a obec Voderady nepocíti ani žiadne dopravné zaťaženie. Pri maximálnej kapacite prevádzky sa totiž predpokladá doprava na úrovni 6 kamiónov denne. Tie navyše pôjdu z diaľnice D1 smerom k Samsungu, nie cez obec.
Súčasťou výskumného a vývojového centra bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií, vyrábaných na mieru pre výrobcov elektrovozidiel. To by malo byť jeho dôležitou výhodou oproti konkurencii. InoBat Auto totiž venuje špeciálnu pozornosť vývoju chémie svojich batérií, vďaka čomu ich dokáže prispôsobiť požiadavkám klienta.
Revolučné batérie
Prvý prototyp takejto batérie, ktorú možno prispôsobiť „na mieru“ klientovi spoločnosť predstavila minulý rok na Globsec Tatrasummite. Batérie sú aktuálne testované v Kórei, pričom podľa vyjadrení zúčastnených prekonali ich očakávania už aj predbežné výsledky testov.
Čítajte viac Šéf Aston Martinu mieri na Slovensko! Pomôže s ‘gigafactory‘ na východe„V Kórei aktuálne prebiehajú výkonnostné testy našich NMC622 batérií. Ukončené by mali byť už v 2. kvartáli tohto roka, konkrétne v júni. Ďalšie, NMC811 batérie, ktoré budú mať nižší obsah kobaltu, budú vyrobené v 3. kvartáli tohto roku, dostupné na testovanie by mali byť v 4. kvartáli,“ povedal Marián Boček, CEO spoločnosti InoBat Auto.
Práve ekologický prínos, spočívajúci vo výraznom znížení množstva kobaltu v batériách by mal byť ďalším dôležitým faktorom, ktorý bude odlišovať batérie InoBatu od konkurencie. Testy ukázali, že v porovnaní s referenčnou batériou NMC 622 je inovatívna batéria od InoBat Auto o štvrtinu menšia a dvakrát elektricky efektívnejšia. Inak povedané – do rovnaké priestoru možno vtesnať batérie s o štvrtinu väčšou kapacitou, navyše s menším a menej náročným chladiacim systémom.
Pre InoBat má absolútnu prioritu technická vyspelosť ich batérií a preto do svojho vývojového a výskumného tímu angažovali špičkových expertov, ktorí predtým pracovali pre značky ako Tesla, BMW, Aston Martin, Nissan a ďalšie.
Jednou z jeho najväčších hviezd je bývalý šéf Astonu Martin Andy Palmer. Ten svoje rozhodnutie pracovať pre InoBat vysvetlil takto: „Chcel som do svojho portfólia spoločnosť na výrobu batérií,“ vysvetlil Palmer. „Rozhodol som sa pre InoBat, pretože spolupracuje s kalifornskou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies a využíva ich technológie, zatiaľčo väčšina ostatných európskych batériových spoločností využíva licencované technológie od Kórejcov alebo Číňanov.“