Zákazy vjazdu dieslov v Nemecku sú zbytočné. Tvrdí to minister

Politici a ochranári urobili v posledných rokoch z naftových áut ekologický postrach. Viedlo to k zákazu vjazdu starších naftových vozidiel do centier niektorých nemeckých miest. Pozitívny výsledok sa však nedostavil. Vplyv zákazov je prakticky nemerateľný.

03.06.2021 16:00
debata (2)
Zákazy vjazdu naftových áut, napríklad na ulici... Foto: Shutterstock
Hamburg - diesel Zákazy vjazdu naftových áut, napríklad na ulici Stresemannstrasse v Hamburgu, označuje po dvoch rokoch nemecký minister dopravy za zbytočné. Ovzdušie by sa zlepšovalo aj bez nich.

Téma zákazu vjazdu dieselových áut s emisnou normou Euro 5 a nižšou do centier niektorých nemeckých miest rezonovala v roku 2019. Nevieme čo si od tohto kroku politici a ochranári sľubovali, no dnes je jasné, že k žiadnemu zlepšeniu ovzdušia vplyvom tejto reštrikcie nedošlo. Nejde o hoax. Potvrdil to sám nemecký minister dopravy Andreas Scheuer. Ten totiž komentoval najnovšie údaje nemeckej federálnej agentúry pre životné prostredie UBA, ktorá predložila správu o stave ovzdušia za rok 2020.

Audi RS5 TDI Concept Čítajte viac Diesle ‘melú‘ z posledného! Odpisujú ich politici aj zákazníci

Povolené limity oxidov dusíka prekročilo vlani len šesť miest. Iste poviete si, že vlani bola doprava zdecimovaná pandémiou, takže zlepšenie ovzdušia sa očakávalo. Problémom však je, že trend zlepšovania je dlhodobý. UBA uviedla, že kým ešte v roku 2018 prekračovalo povolené limity 57 nemeckých miest, o rok neskôr to bolo len 25. Jednoducho, ovzdušie sa zlepšuje aj tam, kde žiadne obmedzenia v doprave pre naftové autá neplatia. „Nové čísla potvrdzujú, čo sme vždy hovorii, že zákazy pre dieselové autá sú nadbytočné,“ povedal Scheuer.

Ford F-150 Lightning - 2022 Čítajte viac A je to tu. V Austrálii už zaviedli prvú ‘uhľovodíkovú‘ daň pre elektromobily

UBA tvrdí, že doprava je hlavným zdrojom oxidov dusíka v mestách, ale priznáva, že na ich dlhodobom poklese nemajú zákazy vjazdu naftových áut prakticky žiaden podiel. Sú to celkom iné faktory. Napríklad obmedzenie maximálnej rýchlosti, používanie autobusov s nízkymi emisiami, a najmä klesajúci vek vozového parku s čistejšími motormi. Hodnoty oxidov dusíka môže ovplyvňovať aj počasie. Agentúra dokonca konštatuje, že z dlhodobého hľadiska prispeli opatrenia proti pandémi, ktoré obmedzili dopravu, k zlepšeniu ovzdušia len minimálne.

Renault - motor 1,5 dCi Čítajte viac Smutné. S naftou končia už aj Francúzi. Prvý to ohlásil Renault

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ovzdušie #NOx #naftové motory #naftové autá #dieselové motory #Nememcko
Články podľa značiek