Manuálne prevodovky čaká rýchla ‘smrť‘. A elektromobily za to nemôžu

Manuálne prevodovky boli a sú na rozdiel od USA v Európe čímsi celkom prirodzeným. No čoskoro sa stanú minulosťou. A nie preto, že by ich zákazníci nechceli, alebo preto, že preferované elektromobily ich nepotrebujú. Dôvod je celkom inde.

04.06.2021 16:00
debata (17)
Manuálna prevodovka bola ešte nedávno jasnou... Foto: Toyota
Toyota - prevodovka Manuálna prevodovka bola ešte nedávno jasnou voľbou európskych zákazníkov. No aj na starom kontinente sa z nej pomaly stáva rarita. Upúšťajú od nich aj samotní výrobcovia.

Manuálna prevodovka má stále svoje nepopierateľné výhody. Autá s ňou sú dostupnejšie, keďže manuál je podstatne lacnejší ako automatická „skriňa“. Lacnejšia je aj prevádzka, pretože ak s manuálnou prevodovkou jazdíte rozumne, môžete dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva. Sú tiež menej náchylné na poruchy, a nakoniec, mnoho zákazníkov manuálne prevodovky preferuje už len preto, že s nimi majú auto pod vlastnou kontrolou. Ak by to záležalo na nich, manuálne prevodovky prežijú aj do budúcnosti. Lenže tak to nie je. A nemôžu za to preferované elektromobily, ktoré sa zaobídu bez prevodovky takmer úplne.

Inmotive - prevodovka Ingear Čítajte viac Inmotive: Kanaďania vyvíjajú prevodovku pre elektromobily. Ako na bicykli!

Je síce pravdou, že ich podiel v Európe stále klesá, pretože rastie skupina zákazníkov, ktorí požadujú komfort automatu, ale hlavnou príčinou ústupu sú emisie a bezpečnosť. Manuály si totiž nerozumejú s novými hybridnými a plug-in hybridnými technológiami a čo je pre ne ešte väčším klincom do rakvy, ani s bezpečnostnými asistenčnými systémami. Ako informuje Automotive News Canada, na smetisku dejín sa tak môžu objaviť skôr, ako mnohí predpokladali. Manuál totiž nespolupracuje dobre s autonómnymi brzdami, adaptívnym tempomatom a mnohými ďalšími pokročilými funkciami.

Paradoxom je, že kým bežných autách manuálnych... Foto: Porsche
Porsche 911 - 2019 Paradoxom je, že kým bežných autách manuálnych prevodoviek ubúda, do tých športových, akým je napríklad Porsche, sa začali vracať.
Hyundai Kona N - prevodovka N DCT Čítajte viac Hyundai ukázal 8-stupňovú dvojspojku N DCT. Dostane ju ostrá Kona

Pre zákazníkov to potom znamená, že ak si vyberú to isté auto s manuálnou prevodovkou, vo výbave nenájdu niektoré bezpečnostné systémy. A keďže mnohé asistenty už sú, alebo budú súčasťou povinnej výbavy, ponuka vozidiel s manuálnou prevodovkou neustále klesá. Podobne je to v prípade šetriacich systémov. Taký mild-hybrid je opäť účinnejší s automatom ako s manuálom, o hybridných a plug-in hybridných pohonoch nehovoriac. Automotive News Canada uvádza príklad Subaru, kde podiel manuálnych prevodoviek klesol hlboko pod 10 %, a tiež príklad Mazdu, ktorá ešte v roku 2010 predávala 19,2 % áut bez automatu, no vlani to bolo už len 6,4 %. Pri prémiových značkách je manuál už takmer raritou.

Panther ProgettoUno - 2021 Čítajte viac Panther ProgettoUno: Takúto prevodovku ste ešte nevideli!

Rozsudok smrti automobilky vynesú nad klasikou samy, ešte skôr, ako si to budú zákazníci priať. Starý známy princíp dopyt – ponuka tu neplatí. Vyrábať taký malý objem áut bez automatickej prevodovky sa jednoducho neoplatí a neoplatí sa ich ani vyvíjať. To všetko sú náklady. Ostanú už len výsadou niektorých špecifických športových modelov. Čo je ale horšie, s odchodom manuálnych prevodoviek autá opäť zdražejú. Takže ak máte záujem o auto s manuálom, nemali by ste veru dlho váhať. Príležitostí bude stále menej a menej. Nehovoriac o kombinácii s naftovým motorom či dokonca pohonom oboch náprav. Tie už dnes prakticky neexistujú.

Renault - hybridná technológi E-Tech Čítajte viac Renault E-Tech: Francúzske hybridy majú až 150 patentov. Niektoré z F1

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #automatická prevodovka #manuálna prevodovka
Články podľa značiek