Renault obmedzí maximálku na 180 km/h. Zákazníci protestujú

Zdá sa, že autá už nikdy nebudú jazdiť tak rýchlo ako kedysi. V automobilovom priemysle sa totiž šíri nová „pandémia“ – vírus obmedzovania rýchlosti. Vraj kvôli bezpečnosti. Paradoxne, bezpečnosť to môže znížiť.

04.06.2021 14:00
debata (5)
Ako prvé obmedzilo maximálnu rýchlosť áut...
maximálna rýchlosť Ako prvé obmedzilo maximálnu rýchlosť áut Volvo. Nasleduje ho Renault a o podobnom kroku už uvažuje Ford, Peugeot či Citroën. No najmä Európska komisia. Limit 180 km/h sa totiž zapáčil európskym politikom.

Všetko to začalo Volvo, keď približne pred dvoma rokmi oznámilo, že jeho nové autá modelového roku 2020 budú mať maximálnu rýchlosť obmedzenú na 180 km/h. Bola to jasná reakcia na neúspešný plán dosiahnuť v tom istom roku nulové fatálne zranenia v jeho vozidlách. Volvo pochopilo, že samotná bezpečnostná technológia na to nestačí a že celá stratégia má jeden slabý článok – vodiča. Práve preto sa Švédi rozhodli presadiť obmedzenie, ktoré bude brániť nezodpovednému správaniu za volantom. Volvo zároveň vyzvalo ďalšie automobilky, aby jeho krok nasledovali. A zapáčilo sa to dokonca aj Bruselu.

Inteligentný obmedzovač rýchlosti Čítajte viac Autá budú opäť drahšie. Blíži sa ďalší povinný bezpečnostný prvok

Nižšia rýchlosť totiž znamená potrebu nižšieho výkonu a nižší výkon zasa menej emisií. A ten sa za posledných štyridsať rokov vyšplhal z priemerných 58 na dnešných 121 kW. Objavili sa teda správy, že europoslanci zaviažu európsku komisiu k príprave legislatívy, ktorá by viedla k plošnému obmedzeniu maximálnej rýchlosti áut bez ohľadu na ich výkon. Je len samozrejmé, že po takýchto správach sa začali touto témou zaoberať viaceré automobilky, napríklad Mercedes-Benz, Ford, Peugeot či Citroën. Renault išiel ešte ďalej. Jeho šéf Luca de Meo už v apríli oznámil, že automobilka je rozhodnutá zraziť maximálku na 180 km/h a nižšie.

Limit 90 km/h Čítajte viac Novela cestného zákona je schválená. Prinesie štyri veľké zmeny

„Obmedzíme rýchlosť našich áut v závislosti od konkrétneho modelu, v žiadnom prípade však neprekročí 180 km/h,“ povedal Meo s tým, že napríklad nový Renault Mégane, ktorý sa predstaví možno už tento rok, nebude jazdiť rýchlejšie ako 160 km/h. Znie to logicky, veď i tak je vo väčšine krajín Európy maximálna rýchlosť limitovaná na 130 km/h alebo dokonca ešte nižšia. Lenže reakcia na seba nedala dlho čakať. Luca de Meo priznal, že zákazníkom sa podobný plán nepáči. „Reakcia bola väčšia, ako sme očakávali, pretože ak idete 180 km/h, normálne za to dostanete pokutu,“ uviedol pre Autocar.

maximálna rýchlosť Čítajte viac Brusel chce obmedziť ‘maximálku‘ áut na 180 km/h

„Rozhodli sme sa, že autá by mali rešpektovať pravidlá a potom môže zákazník prevziať zodpovednosť,“ dodal Meo, čo naznačuje, že rozhodnutie nemusí byť ešte definitívne. Odporcovia tohto kroku však vidia za náklonnosťou automobiliek k zníženiu maximálky celkom iné dôvody ako bezpečnosť a ekológiu. Sú nimi peniaze. Poukazujú na to, že autá s nižšou rýchlosťou môžu mať jednoduchšie podvozky či slabšie brzdy, čo znamená ušetrené miliardy na vývoji. Jednoducho, konštruovať autá, ktoré majú zvládať maximálnu rýchlosť 250 km/h a 180 km/h, je veľký rozdiel.

Paradoxne tak môže dôjsť k zníženiu bezpečnosti. Pretože auto, ktoré dokáže jazdiť rýchlo a brzdiť z vysokých rýchlostí, vie jazdiť bezpečnejšie aj pri nižších rýchlostiach a mať aj pri nižších rýchlostiach kratšiu brzdnú dráhu či lepšie odolávať častému brzdeniu. Znížiť náklady na vývoj, testy či výrobu je však príliš lákavé. Najmä ak sa bezpečnostné testy Euro NCAP vôbec nezaoberajú aktívnou bezpečnosťou, teda napríklad schopnosťou brzdiť či stabilitou v zákrutách. Päť hviezdičiek tak môže mať dnes teoreticky aj auto s tuhými nápravami a bez bŕzd.

Volvo V70 Čítajte viac Volvo obmedzením rýchlosti nekončí. Auto vás bude sledovať a hlásiť!

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #Renault #Volvo #maximálna rýchlosť
Články podľa značiek