Hľadali sme autá do 10-tisíc eur. Sú ešte vôbec na trhu?

Autá so štvorcifernou cenovkou z nášho trhu miznú rýchlo. Kvôli stále väčším nárokom na emisie a bezpečnosť. Napriek tomu ich ešte pár v ponuke je.

07.06.2021 06:00
debata (15)
Ceny áut paušálne v Európe stúpajú aj kvôli... Foto: DT
Peniaze a auto Ceny áut paušálne v Európe stúpajú aj kvôli stále prísnejším emisným a bezpečnostným požiadavkám,

Pred približne ôsmimi rokmi sme nemali problém zostaviť rebríček 10 áut s cenou do 8-tisíc eur, pričom tie najlacnejšie modely dokázali tesne podliezť aj 7-tisícovú hranicu. V tom období niektorí odborníci dokonca špekulovali, či niektorá z európskych automobiliek nepríde na trh s modelom, ktorý by aspoň v špeciálnej edícii „podliezol“ cenu päťtisíc eur. Teraz o takých autách môžeme len snívať.

Koniec zlatých časov

Ale v ďalších rokoch nám zostal relatívne široký a stabilný výber modelov, ktoré začínali na cene nižšej ako 10-tisíc eur. Aspoň to platilo ešte pred rokom a koronakrízou. Asi pred trištvrte rokom sme zostavovali rebríček 10 najlacnejších áut do 10-tisíc eur a pár modelov sa do neho nevošlo, bolo ich totiž 13 alebo 14.

Opätovne sme sa pozreli na lacné autá po koronakríze teraz a zistili sme, že modely so štvorcifernou základnou cenou sa z nášho trhu pomerne rýchlo vytrácajú. Zostalo povestných „sedem statočných“. Nové autá totiž postupne dražejú a nie je za tým „nenažranosť“ ich výrobcov.

Najprv začal boj proti naftovým autám, ktorý automobilky prinútil investovať do nových technológií, potom začali byť verejným nepriateľom číslo 1 emisie, vypúšťané osobnými autami. A to znamenalo nutnosť vyvíjať novú generáciu benzínových downsizingových motorov. Tlak na nižšie emisie sa ďalej sprísňoval a pod hrozbou miliardových pokút museli automobilky masívne začať zavádzať elektrifikované autá. Ich vývoj „zhltol“ ďalšie stovky miliárd.

Emisie, aktivisti Čítajte viac Chystá sa nová emisná norma Euro 7. Zlikviduje autá so spaľovacím motorom?

A aby to nebolo málo, Európska únia začala tlačiť aj na bezpečnosť, čo znamenalo nutnosť investovať do moderných technológií, vrátane dátových a komunikačných. Zároveň sa sprísnilo hodnotenie bezpečnosti podľa Euro NCAP a automobilky boli nútené posilniť aj túto oblasť. Pri najnovších autách napríklad už ani nemá zmysel nechávať v rámci testov Euro NCAP otestovať modely bez stredového airbagu medzi vodičom a spolujazdcom.

Problém za problémom

A aby toho nebolo málo, prišla pred niečo vyše rokom prvá vlna koronakrízy, lockdowny a celosvetový brutálny pokles predaja nových áut. Akonáhle to vyzeralo, že automobilky sú už z najhoršieho vonku, objavila sa polovodičová kríza, ktorá kvôli nedostatku čipov zaviní pokles výroby nových áut v tomto roku zrejme o viac než tri milióny a škody, ktoré to automobilkám spôsobí, sú zatiaľ odhadované na viac, než 100 miliárd dolárov.

Musia totiž obmedzovať výrobu alebo úplne zastavovať výrobné linky. A dokonca aj odkladajú premiéry nových kľúčových modelov. Najnovšie tak musel spraviť napríklad Nissan. Ten odložil plánované letné uvedenie svojho kľúčového elektromobilu Ariya na trh na zimu. Aj to len v „limitovanej“ sérii. Dôvodom je nedostatok čipov, s ktorým zápasia výrobcovia áut po celom svete.

Škoda Fabia Scoutline - 2018 Čítajte viac Najdostupnejšie: Týchto 20 malých áut sme vlani kupovali najviac

Ariya je pritom pre Nissan mimoriadne dôležitým modelom. Je to totiž prvý kompletný elektromobil automobilky od uvedenia Nissanu Leaf, ktorý debutoval pred 10 rokmi.

Navyše vývoj elektrických áut je extrémne drahý a automobilky ho aktuálne nemajú z čoho iného platiť, než z predaja áut so spaľovacími motormi. Predaj elektrických áut nie je zatiaľ ani zďaleka tak rentabilný, aby utiahol ich ďalší vývoj. Aj to sú všetko priame alebo nepriame dôvody prečo autá v poslednom období zdražujú – a všetky, nielen tie najlacnejšie.

Zdraženia, možno aj trochu nečakané

Takže v aktuálnom rebríčku nám naozaj zostalo už len sedem modelov so štvorcifernou cenou, z ktorých je navyše jeden úžitkový. Najprv spomeňme modely, ktoré možno v rebríčku mnohí z nás očakávali, no ich ceny v posledných mesiacoch stúpli natoľko, že sa do neho nekvalifikovali.

Už spomínaný tlak na emisie spôsobil, že napríklad automobilka Suzuki svoje portfólio kompletne hybridizovala, čo znamená plošné zvýšenie cien kvôli novým technológiám. Takže nad 10-tisíc sa dostalo aj najmenšie a najlacnejšie Suzuki, ktorým je Ignis. Ten aktuálne začína na cene nad hranicou 11 500 eur, čím sa rádovo na pár stoviek priblížil väčšiemu Swiftu.

Skoda-Superb Scout (2020) Čítajte viac SUV takmer zlikvidovali autá strednej triedy. Toto je 20 najpredávanejších

Už roky bol na Slovensku založený marketing jedného z najdostupnejších SUV, teda Dacie Duster, na tom, že v základe bola jej cena tesne pod magickou hranicou 10-tisíc eur, hoci za ňu si asi nový Duster na Slovensku nikto nikdy nekúpil. Aktuálne to už neplatí, nový Duster začína na 10 590 eurách (cena platná v čase písania tohto článku).

S modelom od Dacie sa spája aj jedno z najzásadnejších zdražení. Samozrejme, treba za ním vidieť generačnú výmenu a nové silnejšie a modernejšie motory. Ale aj tak, ešte v októbri minulého roku bol v cenníku Dacie Logan s motorom SCe 54 kW (73 k) za 7 860 eur. Naň môžete zabudnúť, nový Logan štartuje na 11 350 eurách. To je zdraženie základnej ceny o viac než 44 percent. Ale s „A“ treba povedať aj „B“: Nový Logan má teraz za uvedenú cenu pod kapotou motor TCe 100 (74 kW, resp. 100 koní), navyše doplnený fabrickým pohonom na LPG.

Mierny cenový posun značí, že pomerne veľa áut začína na základnej cene medzi 10– a 11-tisíc eurami. Môžeme spomenúť aspoň niektoré. Napríklad do rebríčku sa nám nevošla ani jedna Kia. Tá má však v ponuke hneď dva modely so základom pod 11-tisícovou hranicou. Sú to Picanto a Rio. Sesterský Hyundai sa zmestil do desaťtisícového limitu s modelom i10 a väčšia i20-ka začína len mierne nad ním, základ stojí 10 490 eur. Pozrime sa, ktoré autá si teda aj po odznení koronakrízy zachovali zaujímavé základné ceny.

Rebríček modelov so základnou cenou pod 10-tisíc eur

1. Dacia Sandero – od 8 900 €

Dacia Sandero vo svojom najnpvšom prevedení... Foto: Dacia
Dacia Sandero 2021 Dacia Sandero vo svojom najnpvšom prevedení valcuje európske trhy.

Za základnú cenu 8 900 eur dostanete Sandero s 3-valcovým motorom SCe 65 s objemom 1 liter, maximálnym výkonom 49 kW (65 koní), manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a priemernou deklarovanou spotrebou 5,2 – 5,5 litra.

2. Citroën C1 – od 8 990 €

Citroën C1 je aktuálne jediným citroënom so... Foto: Citroën
Citroën C1 Citroën C1 je aktuálne jediným citroënom so základnou cenou pod hranicou 10-tisíc eur, vynovená C3-ka začína tesne pod 11 500 eurami.

Za základnú cenu 8 990 eur dostanete Citroën C1 s 3-valcovým motorom VTi 72 S&S s objemom 1 liter, maximálnym výkonom 53 kW (73 koní), manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a priemernou deklarovanou spotrebou 4,9 – 5,3 litra.

3. Mitsubishi SpaceStar – od 9 190 €

Mitsubishi Space Star si naďdalej drží... Foto: Jakub Šuplata
Mitsubishi Space Star 2020 Mitsubishi Space Star si naďdalej drží štvorcifernú cenu, dokonca v dvoch výbavách.

Za základnú cenu 9 190 eur dostanete SpaceStar s 3-valcovým motorom MIVEC s objemom 1,2 litra, maximálnym výkonom 52 kW (71 koní), manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a priemernou deklarovanou spotrebou 4,9 – 5,0 litra.

4. Hyundai i10 – od 9 290 €

Hyundai i10 je v dispozícii aj v tejto peknej N... Foto: Hyundai
Hyundai i10 N Line - 2020 Hyundai i10 je v dispozícii aj v tejto peknej N Line verzii, v nie však s cenou pod 10-tisíc eur.

Za základnú cenu 9 290 eur dostanete i10 s 3-valcovým motorom s objemom 1 liter, maximálnym výkonom 49 kW (67 koní), manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a priemernou deklarovanou spotrebou 5,0 – 5,5 litra.

5. FIAT Panda – od 9 590 €

Fiat Panda je jedným z modelov, ktoré si... Foto: Fiat
Fiat Panda - 2021 Fiat Panda je jedným z modelov, ktoré si dlhodobo držia cenu základnej verzie pod päťcifernou hranicou.

Za základnú cenu 9 590 eur dostanete Pandu City s 3-valcovým mild-hybridným motorom FireFly s objemom 1 liter, maximálnym výkonom 51 kW (70 koní), manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a priemernou deklarovanou spotrebou 5,2 – 5,7 litra.

6. Toyota Aygo – od 9 790 €

Toyota Aygo je najlacnejším a zároveň najmenším... Foto: Toyota
Toyota-Aygo-2019 Toyota Aygo je najlacnejším a zároveň najmenším modelom japonskej automobilky.

Za základnú cenu 9 790 eur dostanete Aygo s 3-valcovým motorom VVT‑i s objemom 1 liter, maximálnym výkonom 53 kW (72 koní), manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a priemernou deklarovanou spotrebou 5,0 – 5,2 litra.

7. Dacia Dokker Van – od 9 850 €

Dacia Dokker je s cenou síce pod 10-tisícovou... Foto: Dacia
Dacia Dokker Van (2017) Dacia Dokker je s cenou síce pod 10-tisícovou hranicou, avšak v tejto úžitkovej verzii.

Za základnú cenu 9 850 eur dostanete Dokker so 4-valcovým motorom MIVEC s objemom 1,33 litra, maximálnym výkonom 75 kW (102 koní), manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a priemernou deklarovanou spotrebou 5,0 – 5,4 litra. (V dopredaji môžete ešte teoreticky naraziť na verziu SCe s objemom 1,6 litra, výkonom 102 koní a 5-stuňovým manuálom za 8 290 eur. Ten má však priemernú spotrebu 6,8 až 7,3 litra)

Ako sme rebríček zostavili

Z hľadiska ceny sme sa orientovali na základný model, za najnižšiu cenu sme považovali tú, ktorá je oficiálne uvedená v cenníku – vrátane štandardnej ponúkanej zľavy, nie však v prípade limitovanej niekoľkokusovej akciovej ponuky. Musela sa vzťahovať na bežný model v základnej výbave. Pri každom modeli uvádzame len najlacnejšiu dostupnú verziu, pri niektorých pritom v cene pod 10-tisíc eur môžu byť napríklad dve výbavy, alebo súčasne môže byť v dopredaji „stará“ verzia auta, pričom zároveň sa predáva aj nová. V týchto prípadoch uvádzame auto len raz – a to v najlacnejšej oficiálne dostupnej verzii. Autá na obrázkoch vo väčšine prípadov nezodpovedajú základnej verzii, ide o vyššie výbavy.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Top 10 #lacné autá #10 najlacnejších áut #10 áut do 10-tisíc eur
Články podľa značiek