Fiat nebral elektromobilitu dlho vážne. Jeho starý Fiat 500e predával výlučne v USA ako nutné zlo z dôvodu tamojších emisných predpisov. Sám bývalý šéf koncernu FCA Sergio Marchionne však zákazníkov od nákupu týchto áut odrádzal, pretože automobilka na každom kuse prerábala. O to väčší šok spôsobila preto vlaňajšia premiéra Fiatu New 500, ktorý bol od začiatku vyvíjaný ako čistý elektromobil a o ktorom sa automobilka vyjadrila, že s inou ako elektrickou verziou ani neráta.
Čítajte viac Nie je to vtip! Alza predáva socialistickú Zastavu 750 – ako elektromobilHoci stále pripomína originál, v porovnaní so súčasným Fiatom 500 s benzínovými motormi je viac ako dvakrát taký drahý. Kým klasický Fiat 500 kúpite s benzínovým motorom od 10 990 eur, na najlacnejšiu elektrickú náhradu potrebujete minimálne 23 800 eur. Je len pochopiteľné, že plány na predaj 80 000 kusov ročne sa nenaplnili. Od júna minulého roka, keď automobilka naplno spustila predaj New 500, si do konca februára tohto roku elektrická verzia zaistila len 10 000 zákazníkov, kým klasický Fiat 500 viac ako 100 000. Na sklade v tom čase stálo 22 000 nepredaných elektrických päťstoviek.
Lenže Fiatu táto lekcia asi nestačila, pretože práve ohlásil stratégiu do budúcna. A tá má byť čisto elektrická. Presnejšie, od roku 2030 nenájdete v jeho ponuke jediný model so spaľovacím motorom. „Skúmanie udržateľnej mobility pre všetkých je naším najväčším projektom. V rokoch 2025 až 2030 sa naša modelová ponuka stane postupne rýdzo elektrická. Pre Fiat to bude zásadná zmena,“ povedal šéf Fiatu Olivier François. Podľa neho je cieľom priviesť na trh elektromobily, ktoré nebudú drahšie ako konvenčné autá, hneď ako to umožnia klesajúce ceny batérií. S jediným elektromobilom v ponuke má teda čo doháňať.
Čítajte viac Šéf Stellantisu: Výroba áut je v Taliansku trikrát drahšia ako inde v Európe!Tým ďalším sa má stať nástupca Pandy, ktorý Fiat naznačil konceptom Centoventi už v roku 2019. Má ísť o ľudový elektromobil, lacnejší než New 500. Napriek tomu má využívať tú istú platformu. Elektrifikované však majú byť aj väčšie, doteraz nešpecifikované modely. Nepochybne môže Fiat v tomto smere rátať s pomocou materského koncernu PSA, najmä elektrickými platformami od Peugeotu a Citroënu. Otázkou ostáva, či Fiat presedlá na elektrický pohon len v Európe alebo globálne. Silnú pozíciu má napríklad v Južnej Amerike, ktorá však po elektromobiloch neprahne.