Vyzerá to tak, že zatiaľčo pôvodný emisný škandál, ktorý v roku 2015 spustilo obvinenie koncernu Volkswagen, že využíval technológiu, umožňujúcu „klamať“ o množstve reálne vypúšťaných emisií naftovými autami doznieva, nový naplno prepuká vo Francúzsku.
Koncern versus topmanažéri
Nemci v tomto čase uzatvárajú dohody o urovnaní sporov, týkajúcich sa škôd, ktoré zamlčovaním pravdy koncernu spôsobili jeho vtedajší topmanažéri. „Pokuty“ pre nich su miliónové, no v porovnaní so škodami, ktoré emisný škandál, nazývaný aj Dieselgate, koncernu VW spôsobil, predstavujú iba „drobné“.
Analytici odhadujú, že Dieselgate stál doteraz koncern VW na súdoch, pokutách a mimosúdnych vyrovnaniach vyše 32 miliárd eur. A to sa niektoré dôležité procesy ešte budú tiahnuť niekoľko rokov. Odškodné, ktoré koncern od svojich bývalých manažérov žiada, je oveľa nižšie.
Čítajte viac Greenpeace: Negatívny vplyv áut je preceňovaný. Európa má vážnejšie ekoproblémyBývalý šéf nemeckej automobilky Volkswagen Martin Winterkorn osobne zaplatí 11,2 milióna eur a bývalý šéf Audi Rupert Stadler 4,1 milióna eur. Obaja sú obvinení, že porušili svoje povinnosti starostlivosti podľa zákona o akciových spoločnostiach.
Bývalý člen predstavenstva Porsche Wolfgang Hatz zaplatí 1,5 milióna eur a bývalý manažér Audi Stefan Knirsch ďalší 1 milión eur. K tomu je potrebné pripočítať poistné platby, ktoré výrazne prevyšujú to, čo osobne zaplatia bývalí manažéri. Podľa Volkswagenu tieto predstavujú ďalších 270 miliónov eur. Túto dohodu v júli ešte musí potvrdiť výročné valné zhromaždenie akcionárov. To by znamenalo, že až na niekoľko otvorených súdnych sporov s majiteľmi „problematických“ áut by mohla aféra Dieselgate po vyše šiestich rokoch pozvoľna končiť.
Francúzsky rock ‚n‘ roll
Vo Francúzsku však dieselgate ešte len naberá obrátky. Štátni vyšetrovatelia tam totiž v týchto dňoch z podvodu obvinili najprv Renault a následne aj Peugeot. Samozrejme, kvoli emisiám. Renault obvinenie jednoznačne odmieta a vyhlásil, že v jeho autách sa nenachádza žiadny nelegálny softvér na manipulovanie emisných testov. Na tomto stanovisku trvá už od roku 2017, keď vyšetrovanie začalo. Spoločnosť musí v rámci vyšetrovania musí zložiť zálohu v hodnote 20 miliónov eur. Okrem toho bude musieť poskytnúť bankové záruky v hodnote 60 miliónov eur na krytie prípadných kompenzácií.
Čítajte viac Smutné. S naftou končia už aj Francúzi. Prvý to ohlásil RenaultLen krátko po obvinení Renultu potvrdila aj ďalšia francúzska automobilka Peugeot, že jej bolo doručené oficiálne obvinenie “z podvodu na spotrebiteľoch“. Tá musí taktiež poskytnúť garancie v hodnote 30 miliónov eur pre prípadné kompenzácie. Vyšetrovanie Peugeotu sa zameriava na staršie naftové vozidlá predané vo Francúzsku v rokoch 2009 až 2015. Vychádza pritom z rozsiahlejšieho vyšetrovania francúzskych úradov, ktoré spustili v roku 2017 v reakcii na škandál Volkswagenu. Keďže Peugeot dlhodobo funguje spolu s Citroënon, najprv v koncerne PSA a následne Stellantis, možno očakávať podobné rozhodnutie aj v jeho prípade.