VW už vie, ako z vás dostať peniaze po kúpe auta. Chce prenájom softvéru

Automobilovým výrobcom už nestačí jednorazový príjem z predaja áut ani tržby za servis. Chcú viac. Bránu novým ziskom otvára digitalizácia. Volkswagen chce účtovať napríklad za autonómnu jazdu.

15.06.2021 20:00
debata (5)
Aj Volkswagen počíta v budúcnosti s novým... Foto: Volkswagen
VW ID Concept - 2016 Aj Volkswagen počíta v budúcnosti s novým príjmom z prenájmu softvéru. Viaceré organizácie v tom však vidia riziká, najmä tie bezpečnostné.

Ak si dnes kúpite nové auto, máte v ňom všetko, za čo ste si zaplatili. Táto výbava sa v priebehu času nemení. Lenže presne to chcú zmeniť automobiloví výrobcovia. Marža z predaja áut už totiž v dnešných časoch nestačí na pokrytie astronomických vývojových nákladov. Zvlášť v časoch nástupu elektromobilov, ktoré sú zatiaľ stratové. Začala to Tesla, ktorá ponúka rozšírenie niektorých funkcií formou dodatočného príplatku za softvér. Napríklad dokáže na diaľku predĺžiť dojazd odblokovaním väčšej kapacity batérií alebo vám rovno ponúkne za 10 000 dolárov jej rozšírený systém autonómneho riadenia Full Self-Driving Beta.

Je to možné, pretože potrebným hardvérom je auto vybavené už od výroby. Podobnú stratégiu plánuje aj Volkswagen, keďže jeho nové elektromobily, ale napríklad aj nový Golf, sú vybavené technológiami diaľkovej aktualizácie softvéru. Ako by to mohlo vyzerať, osvetlil nedávno nový člen predstavenstva Volkswagenu Thomas Ulbrich. Automobilka chce spoplatňovať niektoré funkcie podobne, ako sú spoplatnené aplikácie v smartfónoch. A nebude to lacné. „Pri autonómnom riadení si vieme predstaviť, že ho budeme účtovať hodinovou sadzbou. Predpokladáme cenu siedmich eur za hodinu automatizovanej jazdy,“ uviedol Ulbrich pre nemecký Die Welt.

VW ID.5 - 2021 Čítajte viac VW ID.5: Nemci avizujú štvrtý elektromobil. Bude to SUV-kupé

V podstate je to praktické, keďže za danú funkciu by ste platili len vtedy, keď by ste ju potrebovali. Na druhej strane ste ale zaplatili už vopred za potrebný hardvér, teda napríklad za kamery, radary, senzory či čipy schopné spracovať také veľké množstvo dát. Cena sedem eur je dokonca vyššia ako náklady na palivo na 100 km jazdy, ktoré za hodinu približne absolvujete. Nehovoriac o elektromobiloch, kde môžu byť náklady na energiu výrazne nižšie ako v prípade benzínu či nafty. Lenže tam Volkswagen nekončí. Ulbrich priznáva, že automobilka chce softvérových príplatkov omnoho viac. Šuškalo sa dokonca o prenájme vyhrievania sedadiel. Prvé z nich by mali byť k dispozícii v polovici budúceho roka.

Opel - emisie Čítajte viac Volkswagen chce ‘odpáliť‘ konkurentov. Bojuje za sprísnenie emisií!

Niektoré spotrebiteľské organizácie však takúto prax nepovažujú za korektnú. „Budeme potrebovať jasné pravidlá týkajúce sa bezpečnosti a spravodlivého zaobchádzania so spotrebiteľmi, aby sme sa ubezpečili, že budú mať zo zmien úžitok,“ hovorí William Wallace, manažér bezpečnostnej politiky Consumer Reports. Model predplatného by sa mohol stať podľa neho časom neúmerne drahý, čím by zákazníci prestali používať niektoré bezpečnostné funkcie. Zároveň by to otvorilo priestor nelegálnym úpravám softvéru a ešte by hrozil zmätok pri opätovnom predaji vozidiel, ak by predajcovia nedokázali deklarovať, ktoré funkcie sú trvalé a za ktoré bude budúci majiteľ musieť platiť.

Wallace tvrdí, že bezpečnosť nie je to isté ako platba za hudobné a navigačné aplikácie. „Spoločnostiam by nemalo byť dovolené deaktivovať bezpečnostné systémy – a to ani z dôvodu uplynutia platnosti predplatného,“ tvrdí. Namiesto toho by tieto systémy mali byť podľa CR dodávané štandardne ako celok. Myslí tým najmä núdzové brzdenie s detekciou chodcov, varovanie pred kolíziou či monitorovanie slepého uhla zrkadiel. „Ak by to tak nebolo, mohla by sa z vášho auta stať veľmi ľahko kreditná karta,“ hovorí Tien Tzuo, riaditeľ spoločnosti Zuora, ktorá pomáha iným firmám vytvárať predplatiteľské programy.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #softvér #autonómne riadenie
Články podľa značiek