Ak si myslíte, že svojím elektromobilom prispievate ku krajším zajtrajškom tejto planéty, buďte si istý, že celkom tak to nie je. Dokonca, že jeho nákupom podporujete veľmi špinavé praktiky. Nulové lokálne emisie sú síce pekná vec, lenže dobrý pocit kazí kobalt ukrytý v batériách. Ide o veľmi kontroverznú surovinu, bez ktorej sa li-ion akumulátor vo vašom elektrickom aute nezaobíde. Problémom je, že ťažba v treťom svete prebieha z veľkej časti bez potrebných bezpečnostných, environmentálnych a etických noriem. Jednoducho, kobalt pochádza z neetických zdrojov. Nesmieme pritom zabudnúť, že kobaltové batérie majú najvyššie riziko zneužitia spôsobmi, ktoré poškodzujú zdravie ľudí a životné prostredie.
Čítajte viac Toyota: Revolučné batérie sú vraj za rohomTýka sa to najmä Konžskej demokratickej republiky, ktorá je najväčším dodávateľom kobaltu na svete. Nie je tajomstvom, že pri ťažbe tejto suroviny maloobjemovými ťažiarmi nie je výnimkou napríklad detská práca. Navyše spracovatelia kobaltu, napríklad v Číne, často miešajú „čisté“ suroviny s tými „špinavými“. Preto Európska komisia navrhuje, aby batérie používané na trhoch únie pochádzali výlučne zo zdrojov, kde sa neporušujú etické pravidlá. To je iste správny úmysel, problémom však je, že kobalt z etických zdrojov je drahší, čo zvyšuje náklady na výrobu batérií. A ako vieme, tie sú najdrahšou súčasťou elektromobilov.
Čítajte viac ICCT: Na elektromobiloch vraj čoskoro ušetríme. Staré auto si však radšej nechajte„Ak bude v blízkej budúcnosti, ako navrhuje Európska komisia, pre batérie predávané na trhoch EÚ povinná náležitá ochrana v dodávateľskom reťazci, dopyt po kobalte zo zodpovedných zdrojov bude rapídne stúpať,“ konštatuje štúdia pripravená Spoločným výskumným ústavom EÚ Joint Research Centre. Vyššie ceny kobaltu sa tak môžu ľahko premietnuť do cien elektromobilov, ktoré sú i vinou vysokej ceny nedostatočne konkurencieschopné. Hrozí teda scenár, že očakávané znižovanie cien drahých elektromobilov, plánované najmä z dôvodu úspor z objemu, nebude také rýchle, ako sa očakávalo.
Pritom už dnes ceny surovín potrebných na produkciu akumulátorov dražejú, pretože výrobcovia batérií nestačia uspokojiť rastúci dopyt. A s rastúcim dopytom rastie aj dopyt po surovinách. V prípade kobaltu by mohli byť riešením batérie, ktoré kobalt nepotrebujú. Napríklad batérie typu LFP. Bez kobaltu sa ale napríklad zaobídu aj nové články 4680 od Tesly. Na vývoji bezkobaltových batérií pracuje množstvo ďalších spoločností, napríklad Panasonic. Otázkou ostáva, či budú batérie nového typu schopné kopírovať cenový pokles masovo rozšírených li-ion článkov, ktoré kontroverzný kobalt stále potrebujú.
Čítajte viac Raj elektromobilov zvažuje ich zdanenie. Rozpočet prichádza o miliardy