
Lancia, ktorá nám dala také legendy ako Stratos, Themu, Deltu či prvé sériové auto so samonosnou karosériou a vidlicovým motorom, je posledné roky v útlme. Autorské Lancie sú dávno minulosťou a dokonca aj tie na základoch Chryslerov. V ponuke má jeden jediný model – staručkú Lanciu Ypsilon s technikou Fiatu Panda a 500. Aj tú predáva len na domácom talianskom trhu. Šokom je, že toto auto sa napriek tomu predáva stále dobre. S výnimkou vlaňajšieho roka dosahuje cez 50 000 registrácií ročne. To je viac ako zvláda Alfa Romeo s troma modelmi predať v celej Európe, USA a na ďalších svetových trhoch spolu.
Ak ste si teda mysleli, že v prípade Lancie sa čaká už len na „umieračik“, ste na omyle. A možno by to tak aj bolo, nebyť vzniku nového koncernu Stellantis. Ten sa totiž rozhodol dať Lancii, tak ako ďalším 13 značkám v portfóliu, druhú šancu. Má na to desať rokov. S veľkými zmenami už Stellantis napokon začal. Na čelo Lancie postavil nového šéfa Lucu Napolitana, ktorý sa doteraz staral o vedenie značiek Abarth a Fiat. Lancia tiež dostala nového dizajnéra – je ním Jean-Pierre Ploué. Ten sa v minulosti postaral napríklad o tvary kultovej prvej generácie Renaultu Twingo alebo druhej generácie Clia. Pôsobil tiež vo Forde, Volkswagene a Citroëne.


Ploué však zastrešuje dizajnovú stratégiu všetkých európskych značiek Stellantisu, teda aj Alfy Romeo, Peugeotu či Opelu. Vzkriesenie Lancie považuje za veľkú príležitosť. „Renesancia Lancie je naozaj vzrušujúci projekt. Lancia je ikonická značka, ktorú vrátime do jej tradičnej pozície v Európe. Tým využije svoj obrovský potenciál,“ tvrdí Ploué. Nebude to však ľahké, musí prísť s novým konceptom, ktorý ju odlíši od konkurentov, najmä ak všetky nové Lancie vzniknú na platforme pôvodného PSA. Technicky tak bude spriaznená s DS a Alfou Romeo, ktorá tiež prepriahne pri kompaktných modeloch na francúzske základy.
Šepká sa, že prvou novou Lanciou by malo byť malé SUV s platformou CMP, ktorú používa Peugeot 2008, DS3 Crossback či Opel Mokka. Pri návrhoch sa bude Ploué opierať o tím mladých dizajnérov. Ak sa Lancii podarí obhájiť právo na existenciu, má naplánovanú expanziu mimo domovského Talianska. Napríklad do Francúzska či Belgicka, kde boli Lancie dlho populárne. Uvidíme, či Lancii opäť prischne len úloha luxusnej značky medzi mestskými kompaktmi, alebo si trúfne zamieriť ešte vyššie. Hoci to vďaka technologickej synergii bude možné, otázkou ostáva, ako zareagujú na návrat zákazníci. Veď reštart sa nepodaril ani samotnej Alfe Romeo, do ktorej Fiat už stihol naliať stámilióny eur.
