Jazdené autá v Česku prihlásite trikrát lacnejšie! Ako je to možné?

V Čechách platí pri dovoze auta pravidlo jedenkrát a dosť. To znamená, že stačí raz navštíviť technickú kontrolu a následne ísť jedenkrát na úrad a auto prihlásiť. U nás je to podstatne komplikovanejšie.

21.06.2021 16:00
debata (10)
Ľudia sú v súčasnosti ochotní minúť za jazdené... Foto: Ivan Majerský, Pravda
autobazar , ojazdene auto , doprava Ľudia sú v súčasnosti ochotní minúť za jazdené automobily viac peňazí.

Na Slovensku je proces prihlasovania jazdených podstatne komplikovanejší, než u našich západných susedov. Aj keď majú obe krajiny rovnakú lehotu na schválenie prihlášky v trvaní 30 dní, na Slovensku celý proces trvá výrazne dlhšie. Niektoré kontroly aj administratívne úkony sa totiž dejú viacnásobne.

Ďalší rozdiel spočíva v nákladoch na prihlásenie auta. Kým v Čechách predstavujú celkové náklady (technická kontrola a prihlásenie vozidla) 130 eur, na Slovensku môže suma narásť až na 4 328 eur. Aj pri najmenšom aute s výkonom motora do 80 kW vyjde suma poplatkov na 361 eur. „To je takmer trojnásobok poplatku, ktorý bežný motorista zaplatí v Čechách. Výsledkom je, že na Slovensko prichádza výrazne menej novších jazdených áut a priemerný vek vozového parku zostáva stále vysoký. Kým na Slovensku je to 13,9 roka, v Čechách 9,9 a v Rakúsku dokonca len 7,1 roka,“ hovorí Jakub Šulta zo spoločnosti Carvago.com.

Aj keď Česko a Slovensko vyšli z rovnakého systému registrácie a schvaľovania áut pre premávku, za posledných takmer 30 rokov od rozdelenia spoločného štátu sa prax oboch štátov výrazne rozišla. Kým český systém sa zjednodušil, ten slovenský sa skomplikoval.

zväčšiť Prihlásenie dovezeného jazdeného auta je v... Foto: Carvago
porovnanie 2 Prihlásenie dovezeného jazdeného auta je v Česku jednoduchšie.

Prvou zbytočnou komplikáciou je dvojitá kontrola cez technickú kontrolu a kontrolu originality. Pritom táto kontrola by sa dala urobiť na jednom mieste a za jeden poplatok. Druhou zbytočnosťou je preklad pôvodného technického preukazu do slovenčiny napriek tomu, že údaje sú na európskej úrovni štandardizované a slovenský úrad nemá problém overiť si ich v európskej databáze.

Treťou prekážkou navyše sú rozdrobené poplatky: namiesto jedného poplatku za dovoz musí majiteľ osobitne platiť do envirmentálneho fondu, registračný poplatok a ešte poplatok za vydanie evidenčných čísiel. Nehovoriac o dodatočnom poplatku za administratív­nu STK.

AAA Auto - autobazár Čítajte viac V bazároch míňame za autá dvakrát viac ako pred 10 rokmi!

Osobitnou špecialitou je registračný poplatok podľa výkonu motora a koeficient zostatkovej hodnoty auta, ktorý klesá s vekom vozidla. „Namiesto, aby Slovensko podporovalo dovoz mladších jazdených vozidiel v snahe omladiť vozový park a znižovať emisie CO2 z dopravy, tak finančne zvýhodňuje dovoz čo starších áut na úkor mladších. V čase, keď Európska únia rieši podmienky novej emisnej normy Euro 7 a existuje záväzok zásadne znížiť emisie CO2 v najbližších rokoch, Slovensko podporuje dovoz skutočne starých áut s normami Euro 3 či Euro 4,“ kritizuje Šulta slovenskú legislatívu.

Vďaka novej legislatíve sa však na Slovensku už čoskoro zjednoduší aspoň prihlasovanie áut. Od marca budúceho roku už nebude dvojkrokové a ani nebude viazané na miesta registrácie áut, respektíve trvalý pobyt. Ďalším krokom, ktorý svorne požadujú všetci odborníci, by mala byť zmena registračných poplatkov tak, aby zvýhodňované boli novšie ekologické autá a nie staré s vysokými emisiami. Veríme, že v tomto sa konečne dočkáme zmeny ak nie v tomto, tak aspoň v budúcom roku.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #jazdené autá #prihlasovanie áut #predaj jazdených áut #Carvago #registračné poplatky
Články podľa značiek