Českej Tatre sa darí. Kým divízia osobných áut je už viac ako 20 rokov po smrti, jej nákladné vozidlá sú v kurze. Darilo sa im dokonca aj vo vlaňajšom pandemickom roku. Celkovo kopřivnická automobilka za rok 2020 vyrobila 1 181 a predala 1 186 vozidiel. Z toho takmer 60 % mierilo na export. Tatra tak bola jednou z mála firiem, ktoré nezastavili výrobu počas pandémie koronavírusu. Bežala po celých 12 mesiacov na plné obrátky. A to aj napriek meškaniu dodávok komponentov od dodávateľov. A navyše sa jej podarilo získať nové kľúčové zákazky. Napríklad na 41 hasičských vozidiel Tatra Force 4×4 pre Nemecko a na obrnené vozidlá pre poľskú armádu.
Jednoducho, Tatra má stále zvuk. Najmä vďaka odolnosti jej koncepcie s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. Chýry sa doniesli až na Island, kde sa objavila nevídaná turistická verzia, ktorú si objednala spoločnosť Sleipnir Tours. Nový Tatrabus tam začal premávať na ľadovci Langjökull, druhom najväčšom na Islande. O úpravu sa postaral konštruktér Ástvaldur Óskarsson. Za základ si vzal štvornápravovú Tatru Phoenix, ktorá v roku 2012 bodovala druhým miestom v ankete Truck of the Year. Osem hnaných kolies obutých „balónovými“ pneumatikami s priemerom 170 a šírkou až 85 cm si poradí nielen so snehom, ale aj s terénom.
Čítajte viac Tatra 700: Labutia pieseň z Kopřivnice má 25. Spomína na ňu konštruktér Okrem toho dostala islandská Tatra autobusovú nadstavbu, ktorá zabezpečuje dostatok komfortu pre turistov. A nezávislé kúrenie aj autonómiu pre prípad, že by posádka niekde uviazla. I keď tento scenár je len málo pravdepodobný. O dostatok sily sa stará naftový 6-valec Paccar MX-13 s objemom 12,9 litra a výkonom 390 kilowattov. Spojený je s automatickou 12-stupňovou prevodovkou Allison 4700. Ak by ste si túto Tatru chceli vyskúšať na vlastnej koži, musíte využiť služby Sleipnir Tours. No môže sa vám ľahko stať, že Tatru nahradí iný snežný autobus. Vlastní totiž aj starší model odvodený z Volva FMX, tiež expertom Óskarssonom.