Ceny elektromobilov tak rýchlo neklesnú. Tvrdí americký expert

Americký profesor Jeremy Michalko si myslí, že v oblasti znižovania cien elektromobilov by sme mali byť skôr skeptickí. Bez zásadného technologického zlomu to totiž nepôjde. Kľúčom k úspechu sú totiž inovácie. Žiadna zásadná však túto dekádu nepríde.

22.06.2021 16:00
debata
Predpokladať, že ceny elektromobilov sa budú... Foto: Bisnov
Elektromobily Predpokladať, že ceny elektromobilov sa budú znižovať do budúcnosti takým tempom, ako to bolo doteraz, je podľa amerického profesora naivné.

Dôvodom vysokých cien elektromobilov sú drahé batérie. To je aj dôvod, prečo nedokážu bez dotácií a rôznych stimulov konkurovať autám na benzín a naftu. A to napriek tomu, že za posledných desať rokov došlo k zníženiu cien akumulátorov približne o 80 %. Zdalo by sa, že takéto tempo nás čaká aj do budúcnosti, no americký profesor Jeremy Michalko z univerzity Camegie Mellone si myslí, že v takýchto predpovediach by sme mali byť veľmi opatrní. Za doterajším zlacňovaním batérií totiž stoja faktory, ktoré sú podľa neho prakticky vyčerpané.

litium Čítajte viac Automobilky štartujú boj o suroviny. Čína si mädlí ruky

V prvom rade išlo o úspory z rozsahu výroby, teda úspory z masovej produkcie. Druhým faktorom bola samotná optimalizácia výroby. Tieto však podľa Michalka nemôžu pokračovať donekonečna. Dôvodom sú náklady na materiály, ktoré nedovolia, aby cena akumulátorov naďalej klesala. Pokiaľ bude elektromobilita financovaná zo zisku z bežných áut a podporovaná dotáciami daňových poplatníkov, môžu sa síce ceny batérií a elektromobilov držať pod nákladmi, ale dlhodobo to možné nie je.

Pokles stopnú náklady

Proti zlacňovaniu podľa Michalka stoja navyše rastúce ceny surovín potrebných na výrobu akumulátorov. Najmä lítia a kobaltu. Ponuka totiž nestíha uspokojiť dopyt. Michalko preto tvrdí, že jedinou šancou, ako znížiť ceny elektromobilov, sú zásadné inovácie v technológií batérií. Nemá ale na mysli zlepšovanie súčasných lítium-iónových. Tie už absolvovali stovky zlepšení, napríklad zmenu katódovej chémie pre zníženie množstva kobaltu, zlepšenie transportných vlastností elektród alebo optimalizáciu objemu nahradením valcových článkov za „hranolové“.

VW ID.4 1st Edition - 2021 Čítajte viac Elektromobily možno nezlacnejú. Dôvodom je ich ‘špinavé‘ tajomstvo!

Americký profesor očakáva revolučnú zmenu, no zároveň tvrdí, že je veľmi ťažké predpovedať, kedy príde. Myslí si, že nové batérie s lítium-železnými katódami, kremíkovo-grafitovými kompozitnými anódami či polymérovými elektrolytmi neuvidíme v bežných elektromobiloch najbližších desať rokov. No aj keby sa to podarilo, nemusí to automaticky znamenať úspech elektromobilov. Michalko upozorňuje, že v súčasnosti majú elektrické autá na celkovom predaji podiel len tri percentá, aj to najmä vďaka Číne. A dôvodom nie je iba vysoká cena.

Nejde len o cenu

Michalko upozorňuje, že zákazníkmi sú zatiaľ zväčša nadšenci. Tí sa ale zásadne líšia od bežných spotrebiteľov, ktorí nie sú poháňaní životným štýlom orientovaným na ochranu životného prostredia a oveľa citlivejšie vnímajú obmedzenia nových technológií. V prípade elektromobilov je to najmä nedostatočná infraštruktúra. Michalko uvádza, že až polovica amerických áut je v prevádzke mimo rezidencií, kde je možné mať parkovacie miesto s nabíjačkou. Takže aj keby sme mali perfektný lacný elektromobil, ktorý by chcel každý, ešte to neznamená, že by si ho každý kúpil.

Ford F-150 Lightning - 2022 Čítajte viac A je to tu. V Austrálii už zaviedli prvú ‘uhľovodíkovú‘ daň pre elektromobily

Michalko uzatvára, že síce o poklese cien elektromobilov v budúcnosti nepochybuje, no zároveň vyzýva na skepticizmus, pokiaľ ide o predpovede, ako rýchlo bude tento proces pokračovať. A tiež o tom, ako rýchlo bude rásť trhový podiel elektrických áut. Rozhodne sa tieto predpovede nemôžu opierať o trendy, ktoré ovplyvňovali rast elektromobility doteraz. „Dobre si pamätáme, že výkonnosť v minulosti, nemusí byť zárukou úspechu v budúcnosti,“ konštatuje Michalko. Na rozdiel od neho však viaceré štúdie predpovedajú, že cena elektromobilov by sa mala vyrovnať autám s konvenčným pohonom už do piatich rokov. Tieto však počítajú so zdaňovaním áut na fosílne palivá a dotáciami na elektromobily.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #eelektromobilita
Články podľa značiek