T&E: Na elektrickú budúcnosť sú najlepšie pripravené Volvo a VW. Toyota vraj zaostáva!

Organizácia Transport & Environment ohodnotila automobilky podľa ich pripravenosti prejsť na elektrický pohon. Kuriózne je, že za „špinavú“ označuje Toyotu. Automobilku, ktorá urobila pre čistotu ovzdušia asi najviac zo všetkých.

30.06.2021 06:00
debata (6)
Organizácia Transport & Environment... Foto: Volkswagen
VW - nabíjací robot Organizácia Transport & Environment tvrdí, že automobilky síce deklarujú v oblasti lektromobility veľkolepé plány, no v skutočnosti na ne nie sú pripravené.

Nový rebríček T&E hodnotí desať najväčších výrobcov áut pôsobiacich v Európe podľa takzvaného "EV readiness index“ s výhľadom do roku 2030. Vychádza z mixu ambícií v oblasti elektromobility a ich stratégie. Analýza sa zamerala napríklad na objem predajov batériových vozidiel, produktové predpoklady podľa organizácie IHS Markit EU do roku 2025, ohlásené plány automobiliek do roku 2030, dodávateľský reťazec akumulátorov, elektrické platformy, ale aj na nabíjaciu infraštruktúru. Výsledné poradie naozaj prekvapí.

Podľa T&E sa totiž ukazujú veľké rozdiely v ambíciách a kvalite plánov. Teda medzi tým čo automobilky deklarujú a tým, nakoľko realistické sú ich zámery. Z tohto pohľadu na tom má byť najlepšie Volkswagen a Volvo, ktoré disponujú agresívnou a dôveryhodnou stratégiou. Iní, ako napríklad Ford, majú síce ambiciózny cieľ postupného ukončenia výroby áut so spaľovacím motorom, ale chýba im dôkladný plán, ako sa k nemu dostať. Stellantis, Daimler, BMW, Jaguar Land Rover a Toyota sú v rebríčku označené ako najhoršie s nízkym podielom predaja elektromobilov, málo ambicióznymi cieľmi pre vyraďovanie spaľovacích áut a bez premyslenej stratégie.

VW ID.4 1st Edition - 2021 Čítajte viac Elektromobily možno nezlacnejú. Dôvodom je ich ‘špinavé‘ tajomstvo!

T&E vyčíta BMW, Daimleru a Toyote, že sa nadmerne spoliehajú na hybridné vozidlá, zvlášť na plug-in hybridy. „Automobilky sa zúfalo snažia predviesť svoje ekologické kredity, ale realita je taká, že väčšina z nich je na míle vzdialená od cieľa, kam sa chcú dostať. Aj tým ambicióznym chýba vhodná stratégia. Automobilky pritom ani predtým nesplnili svoje sľuby. Prečo si niekto myslí, že teraz to bude inak?“ Hovorí Julia Poliscanova, riaditeľka pre vozidlá a mobilitu T&E. Podľa nej bude podiel elektromobilov na európskych cestách v roku 2030 o desať percentuálnych bodov nižší, ako je potrebné, aby Európa dosiahla svoj cieľ uhlíkovej neutrality do roku 2050.

Tento graf vyjadruje pripravenosť automobiliek na prechod k elektromobilom. Čím je značka viac vpravo, tým lepšie na tom je.

T&E - pripravenosť značiek na prechod k... Foto: T&E
T&E - pripravenosť značiek na prechod k elektromobilom T&E - pripravenosť značiek na prechod k elektromobilom

Analýza však vyvoláva aj isté pochybnosti. Označiť totiž Toyotu, ktorá je priekopníkom hybridov, a ktorá reálne ušetrila milióny ton CO2, za výrobcu, ktorý si nerobí ťažkú hlavu z budúcnosti, je minimálne prekvapujúce. Ešte donedávna patrili predsa hybridy na ekologický piedestál. A zdá sa, že autorom štúdie tiež chýbali najnovšie dáta. Automobilky ako Toyota či Mercedes-Benz len spúšťajú predaj novej generácie elektromobilov. Mercedes-Benz navyše nedávno deklaroval, že do elektromobility investuje do roku 2025 neuveriteľných 70 miliárd eur, čím chce urýchliť prechod od spaľovacích k elektrickým au­tám.

Elektromobily Čítajte viac Ceny elektromobilov tak rýchlo neklesnú. Tvrdí americký expert

A čiastočne pochybný sa zdá aj pohľad autorov štúdie, podľa ktorého je jedinou cestou čistá elektromobilita. Toyota, najväčší výrobca áut na svete, s touto stratégiou však nie je stotožnená. Elektromobily zatiaľ neprodukuje vo veľkých množstvách nie preto, že by ich nedokázala vyrobiť, ale preto, že nie je presvedčená práve o ich prínose k ochrane životného prostredia. A mnohé štúdie jej dávajú z hľadiska vplyvu elektromobilov v celom ich životnom cykle za pravdu. Akyo Toyoda, šéf Toyoty, je presvedčený, že technológia nemôže byť nadiktovaná politikmi a že musí existovať technologická pestrosť, pretože batériový pohon nie je vhodný pre každú oblasť dopravy.

Naopak, T&E navrhuje pritvrdiť. „Už niet pochýb o tom, že budúcnosť bez použitia fosílnych palív je možná. Lenže iba dve automobilky sú k tomuto cieľu blízko. Preto nemôžu tvorcovia politiky nechať vývoj len na výrobcoch. Ciele je potrebné postupne sprísňovať, aby sa automobilky zaviazali nielen k postupnému ukončeniu výroby fosílnych áut, ale aby vypracovali stratégiu, ktorá ich tam včas dostane, “ tvrdí Poliscanova.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #elektrifikácia #Transport & Environment #T&E
Články podľa značiek