
Toyota je aktuálne najväčšou a ekonomicky najúspešnejšou globálnou automobilkou. Zároveň je automobilkou, ktorá ako prvá prišla s komerčne úspešným hybridom a de facto začala „elektrickú“ revolúciu. Je to zároveň aj automobilka, ktorá ako prvá úspešne dotiahla do komerčnej podoby vývoj vodíkového auta, ktoré sa bežne predáva v Európe a aj u nás.
Je radená k tým, ktoré určujú trendy a technológie pre najbližšie roky, navyše jej šéf, Akio Toyoda, sa podľa renomovanej poroty Car of the Year stal automobilovou osobnosťou roku 2021. Napriek tomu je to jediná veľká automobilka, ktorá nepodľahla trochu hysterickému deklarovaniu prechodu na elektrinu. Elektromobily neodmieta, no ani netvrdí, že sú jedinou schodnou cestou do budúcnosti. Má pre to niekoľko argumentov.

Ten úplne najjednoduchší a najzákladnejší nedávno pomenoval jej technický šéf Masahiko Maeda. Ten povedal, že na konci vždy záleží na zákazníkovi, ktorý si auto kupuje a zákazníci jednoducho zatiaľ elektrickým autám nie sú úplne naklonení. Preto ich Toyota bude vyvíjať a predávať, ale rozhodne neplánuje v najbližších desiatkach rokov rezignovať na spaľovacie motory, do ich vývoja naďalej bude investovať a bude ich po technickej stránke zdokonaľovať.
Rovnako to vidí aj vyššie spomenutý Akio Toyoda. Ten na novinársku otázku o elektrine ako o jedinej schodnej ceste pre budúcnosť automobilového priemyslu povedal: „Okolo elektromobilov je zbytočne veľký humbug. Ak politici hovoria – zbavme sa všetkých áut na benzín – rozumejú tomu vôbec?,“ reagoval s tým, že ak by Japonsko prešlo „skokovo“ na elektrický pohon, tak krajina by začala mať problém s dostatkom energie. „Len do rozvoja infraštruktúry by sme pri urýchlenom prechode museli do roku 2030 investovať 135 až 358 miliárd dolárov,“ uviedol Toyoda a dodal, že ak bude Japonsko príliš rýchlo zakazovať benzínové autá, „súčasný obchodný model automobilového priemyslu sa zrúti, čo spôsobí stratu miliónov pracovných miest.“

Predstavitelia japonskej automobilky taktiež hovoria, že ekologický prínos elektromobilov nie je až tak veľký ako sa tvrdí, pretože treba brať do úvahy celú ich uhlíkovú stopu a emisie, vznikajúce pri ich výrobe, rovnako ako aj pri výrobe elektrickej energie, ktorá ešte zďaleka nie je jednoznačne „zelená“.
Napriek tomu Toyota svoju elektrickú budúcnosť systematicky plánuje, avšak vidí elektromobily ako rovnocennú súčasť trhu popri autách so spaľovacími motormi a aj ich vodíkových alternatívach. Dôležitá je podľa nej postupná diverzifikácia trhu a zákazníci sa budú sami rozhodovať, čo a prečo pokladajú za vhodnejšie. Pokiaľ ide o samotné elektromobily, tak Toyota svoj vôbec prvý uvedie na trh budúci rok a do roku 2025 ich bude mať v portfóliu zrejme 15.