Prototyp, ktorý má za sebou už takmer 50 hodín letových skúšok, bez problémov absolvoval približne 80-kilometrový presun z letiska v Nitre cestovnou rýchlosťou 170 km/h. Informoval o tom konštruktér a vedúci celého projektu Štefan Klein. „Mašinka šliapala úplne skvele,“ zhodnotil let Klein. Cesta trvala okolo 25 minút, čo autom po diaľnici trvá trojnásobne dlhšie.
Stroj však nie je prioritne určený pre využívanie na Slovensku či v husto obývanej strednej Európe s rozvinutou dopravnou infraštruktúrou. Klein už počas vývoja AirCaru očakával najväčší záujem z krajín, s nedostatočnou cestnou sieťou a zároveň je nutné presúvať sa na väčšie vzdialenosti.
Štefan Kliein bol aj konštruktérom pri vývoji prvého slovenského lietajúceho auta Aeromobil. AirCar sa podľa neho od tohto typu podstatne líši nielen vzhľadom, ale aj spôsobom transformácie z lietadla na auto. Premena z lietadla na auto bežne použiteľné v cestnej premávke, trvá približne dve a pol minúty.
Čítajte viac AirCar: Nové slovenské lietajúce auto už naozaj lieta!Kedy bude možné si AirCar objednať, zatiaľ nie je jasné. Prvý prototyp musí dokončiť povinných 50 hodín letových skúšok. Potom Klein pripravuje postavenie druhého prototypu s pozmeneným dizajnom a výkonnejším pohonom, čo umožní podstatné zvýšenie cestovnej rýchlosti. Ten už bude pripravený na medzinárodnú certifikáciu Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA).
Pozrite si ranný prílet AirCar-u do Bratislavy
Prvý krát sa Aircar vzniesol do vzduchu na letisku v Piešťanoch vlani 3. novembra a to po štyroch rokoch intenzívneho vývoja. V kokpite sedel opäť šéfkonštruktér Štefan Klein. Jeho meno bolo síce ešte donedávna spojené so spoločnosťou AeroMobil, ktorá šokovala svet rovnomenným projektom lietajúceho auta, no v roku 2016 Klein z AeroMobilu odišiel. Rok nato založil novú spoločnosť KleinVision a pustil sa do práce. Cieľom nebolo nič iné, ako ďalšie auto, ktoré dokáže lietať.
Čítajte viac GAZ-16: ‘Lietajúca Volga‘ mala byť budúcnosťou. Ostala minulosťouAirCar má v porovnaní s AeroMobilom radikálne odlišnú koncepciu. Jeho krídla sa nezložia horizontálne nad pôdorys stroja, ale najprv sa zmenšia sklopením a následne sa vertikálne zasunú do centrálneho telesa vozidla. Toto riešenie umožnilo zmenšiť celkový formát a získať viac využiteľného priestoru. K transformácii auta na lietadlo či naopak stačí jediný povel tlačidlom. Celý proces trvá len dve a pol minúty.
Okrem vysunutia krídiel sa vysunie aj chvostová časť a rozloží tlačná vrtuľa. Kompaktnejšia konštrukcia v porovnaní s AeroMobilom má byť veľkou výhodou najmä v cestnej premávke. AirCar sa totiž zmestí na bežné parkovacie miesto. Jeho hmotnosť by mala byť približne 1 100 kg, pričom uvezie ďalších 200 kg. Na pohon využíva na ceste aj vo vzduchu 4-valcový motor BMW s objemom 1,6 litra a výkonom 140 koní (103 kW). To stačí na to, aby počas letu dosiahol rýchlosť 200 km/h.
Zásoba paliva zabezpečí dolet približne 1 000 km. Spotreba na hodinu letu predstavuje asi 18 litrov benzínu. V pláne sú aj ďalšie verzie. Nielen výkonnejšia a rýchlejšia ale napríklad dvojmotorová, štvormiestna či taká, ktorá by dokázala pristávať aj na vode.