V Trnave budú vyrábať nové modely. Hádajte, ktoré!

Trnavský Stellantis dostane 180 miliónov eur na rozbeh výroby nových áut. Ich názvy nechce prezradiť, no vieme ich aspoň odhadnúť. Jedným z nich by mohol byť dokonca aj Jeep.

, 28.06.2021 20:00
debata (5)
V trnavskom Stellantise sa v najbližších rokoch... Foto: Robert Hüttner, Pravda
psa trnava, auto, automobilka V trnavskom Stellantise sa v najbližších rokoch ľudia o prácu báť nemusia.

Na dnešnej tlačovej konferencii premiér Eduard Heger slávnostne oznámil, že koncern Stellantis investuje 180 miliónov eur do svojej trnavskej fabriky a čo je ešte dôležitejšie, tá ich dostane na rozbeh nového výrobného programu. V čase, keď sa automobilový priemysel len pomaly dostáva z krízy a koncerny šetria, kde sa dá, ide o významný počin, garantujúci jej budúcnosť.

Boj o efektivitu

Stellantis má navyše špičkového, ale pomerne drsného hlavného šéfa, ktorý si servítku pred ústa rozhodne nedáva a jedným z jeho dôležitých cieľov je zefektívnenie fungovania koncernu. Je ním už legenda automobilového priemyslu Carlos Tavares. Ten len pár týždňami odborárom v turínskej fabrike na rovinu povedal, že priame náklady na výrobu áut sú tam až trojnásobne vyššie, ako vo fabrikách Stellantisu, ktoré sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku alebo Španielsku.

A bol pritom celkom konkrétny, uviedol niekoľko príkladov, ilustrujúcich rozdiely v priamych nákladoch medzi Talianskom a zvyškom Európy. (Priame náklady sú tie, ktoré bezprostredne súvisia s výrobným procesom. Nie je v nich vývoj, logistika, marketing, plat manažmentu, nájomné za priestory a ani nič podobné.)

Riaditeľ trnavského Stellantisu Martin Dzama... Foto: Pravda, Robert Hüttner
Martin Dzama, Stellantis Riaditeľ trnavského Stellantisu Martin Dzama zatiaľ odmietol konkretizovať, ktoré nové modely prídu do výroby, ale aspoň to naznačil.

Podľa neho napríklad SUV Maserati Levante vytvára v talianskej továrni Mirafiori priame výrobné náklady na každé vozidlo asi 3 300 eur, no v továrni vo Francúzsku by to bolo len 1 400 eur. V rovnakej talianskej továrni sú priame náklady na výrobu FIAT-u 500 približne 1 200 eur, v továrni v Španielsku však Stellantis podobné plne elektrické vozidlá vyrába s nákladmi približne 500 eur. Extrémne vysoké sú aj priame náklady na výrobu Maserati Ghibli a Quattroporte v továrni v Grugliascu, kde dosahujú až 6 000 eur. Ak chcú talianske závody zostať konkurencieschopné, musia súčasné výrobné náklady radikálne znížiť.

Nový Citroën C3

Možno sa to nezdá, ale priame výrobné náklady začali výrazne rásť aj v Trnave, najmä kvôli dvom faktorom – neustálemu tlaku na rast miezd a veľmi vysokým cenám energie. Manažmentu v Trnave sa však – po dlhých a komplikovaných rokovaniach – podarilo uzavrieť novú kolektívnu dohodu, ktorá situáciu vo fabrike stabilizuje a niekoľkými systematickými opatreniami sa im podarilo znížiť aj energetickú náročnosť. A aj preto dostali od vedenia koncernu „žolíka“ v podobe nového výrobného programu, ktorý by mal fabrike zabezpečiť existenciu minimálne na ďalšiu dekádu.

Takže ktoré nové autá sa budú v Trnave od začiatku roku 2023 vyrábať? Nevieme. Riaditeľ trnavského Stellantisu Martin Dzama to odmietol konkretizovať s poukazom na to, že treba vydržať a išlo by o predčasné špekulácie. Napriek tomu prezradil niekoľko dôležitých faktov, na základe ktorých to je možné aspoň odhadnúť. Pri jednom modeli sme si takmer istí, zvyšné dva (treba povedať aj to, že má ísť o tri, no oficiálne ani toto nikto nepotvrdil) by mohli byť prekvapením.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Každá zo značiek dostane 10 rokov. Musí sa obhájiť

Takže aké sú známe fakty? Nové modely budú na novej platforme a budú aj elektrické. Nepôjde o žiadnu realokáciu v súčasnosti vyrábaných modelov, respektíve aktuálnych generácií. Budú mať navyše rôzne typy karosérie a malo by ísť o veľkoobjemovú výrobu. Takže autom, ktoré takmer naisto bude jedným z tejto „tajomnej trojice“ by mal byť nový Citroën C3.

Tam ide jednoznačne o „veľkoobjemovú výrobu“ pretože tento model aj aktuálne, teda v prvom kvartáli tohto roku, tvoril 60 percent produkcie trnavského Stellantisu. Nová generácia navyše príde na novej platforme a predstaví sa na nej aj ako elektromobil. Takže vyhovuje všetkým spomenutým kritériám. Zaujímavejšie to bude so zvyšnými novinkami. Spomína sa napríklad nová Corsa. Tá je však na trhu len krátko a nespĺňala by kritérium realokácie.

Trnava versus Melfi

Vieme si však predstaviť, že do Trnavy by z Talianska prišla dvojica modelov, zdieľajúcich rovnakú platformu– FIAT 500X a Jeep Renegade. Tie sa vyrábajú v závode v Melfi, do ktorého približne pred dekádou smerovala takmer miliardová investícia. A práve pre tento závod, v ktorom sa vyrába okrem uvedených dvoch modelov ešte aj Jeep Compass, dostane od rokov 2023 až 2024 úplne nový výrobný program, v ktorom bude zachovaný z pôvodnej trojice len Compass. K nemu by mali pribudnúť modely ako napríklad Opel Grandland Hybrid4, DS 7 Crossback a aj nové SUV od Lancie, ktoré by malo patriť do segmentu C.

Výroba modelov 500X a Renegade tam bude ukončená a mala by prejsť do niektorého iného z koncernových závodov Stellantisu. A keďže aj pri nich sa uvažuje o novej platforme, dovolíme si predpovedať, že trojicou noviniek, ktoré postupne nabehnú do výroby v Trnave popri existujúcich modeloch budú tvoriť nová generácia Citroënu C3, Jeep Renegade a FIAT 500X.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Citroen #Peugeot #výroba áut #Eduard Heger #Stellantis #Stellantis Trnava
Flowers
Články podľa značiek