Minulý mesiac došlo na európskom trhu s novými autami k zvýšeniu predajov v medziročnom porovnaní o 73 %. Nič iné sa vzhľadom na vlaňajšiu pandémiu ani neočakávalo. Podľa údajov agentúry JATO Dynamics, ktorá sleduje registrácie nových áut na 26 európskych trhoch, dosiahli celkový objem 1 073 987 kusov. Napriek tomuto zvýšeniu to bolo stále o 25 % menej ako v máji 2019, pretože trh stále trpí následkami pandémie.
Čítajte viac ACEA: V máji vzrástol predaj áut v EÚ o viac ako 50 %. Na rok 2019 to však nestačíFelipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics, je však optimista. „Údaje sú povzbudzujúce, ale trh sa zotavuje pomalšie, ako mnohí dúfali. Ekonomická neistota a nedostatok dôvery spotrebiteľov obmedzujú rast práve v čase, keď sa automobilový priemysel odkláňa od tradičných pohonných jednotiek a prispôsobuje sa prísnym predpisom o emisiách CO2,“ povedal Munoz. Autá sú kvôli tomu drahšie. Navyše automobilky stále sužuje nekončiaca sa čipová kríza, ktorá spomaľuje a v niektorých prípadoch dokonca zastavuje montážne linky.
Koncern Volkswagen si však môže gratulovať. V máji si totiž ukrojil trhový podiel až 28,14 %, čo je druhý najlepší výsledok od roku 2001. Teda ak neberieme do úvahy neštandardný apríl 2020. Podieľali sa však na tom najmä výborné predaje Audi, Škody, Seatu a Cupry. Zároveň koncern ťažil z rastúceho záujmu o elektromobily a SUV, pretože je v oboch segmentoch európskou jednotkou, najmä po príchode nových elektrických modelov Škoda Enyaq iV a VW ID.4. Oba segmenty pritom vykazujú silný rast.
Elektromobily a plug-in hybridy dosiahli rekordný podiel 16 % a SUV takmer 45 % . Ukazuje sa teda, že mať správnu ponuku v týchto „vodách“ bude mať zásadný význam pre úspech automobiliek v nasledujúcich rokoch. Pre elektromobily a nabíjateľné hybridy sa v máji rozhodlo 171 415 zákazníkov, čo je nárast o 279 %. Z toho bolo 83 700 (+ 261 %) elektromobilov a 87 700 (+ 299 %) plug-in hybridov. Trhový podiel vozidiel SUV vyskočil zo 40,2 % v máji 2020 na 44,6 % minulý mesiac. V máji 2018 predstavovali vozidlá SUV pritom len 34 % trhu.
V rebríčku modelov viedol Volkswagen Golf, zatiaľ čo najviac registrovaným SUV bol Volkswagen T-Roc. Tesla Model 3 sa v máji umiestnila na prvom mieste v rebríčku batériových elektromobilov a Ford Kuga bol najpopulárnejším plug-in hybridom. Post trhovej jednotky obhájil po zaváhaní opäť VW Golf. Za zmienku však stojí aj Fiat 500, ktorý nestráca na popularite a v máji sa ocitol na tretej priečke (!), hneď za Renaultom Clio a pred Toyotou Yaris a VW T-Roc. Prekvapil aj šiesty Peugeot 2008, nový Opel Corsa, ktorý sa vyšvihol na ôsme miesto, ako aj deviata Dacia Sandero.
Čítajte viac ACEA: V apríli trh s autami ‘explodoval‘. Realita je však smutnejšiaDesiatku najúspešnejších uzavrela v máji Škoda Octavia. V porovnaní s májom 2019 zaznamenali dvojciferný rast aj Hyundai Tucson, VW T-Cross, Volvo XC40, Mini, Hyundai Kona, Tesla 3, Kia Niro, Fiat Ducato, Renault Zoe, BMW 4, BMW 2, BMW X6, Škoda Scala, Honda Jazz, VW Arteon, Nissan Leaf, Audi e-tron, čínske elektrické MG ZS, Kia Sorento, Kia Proceed, Hyundai Santa Fe alebo Jeep Wrangler. Najúspešnejším elektromobilom bola Tesla 3 pred VW ID:3 a Renaultom Zoe. Čo je však zaujímavé, elektrická Škoda Enyaq iV sa páčila zákazníkom v máji viac ako VW ID.4. Skončila pred ním na štvrtom mieste.
Najpredávanejšie modely v Európe (máj 2021)
Model | Počet ks. | Rozdiel vs. 2020 (%) | Rozdiel vs. 2020 (ks) |
---|---|---|---|
1. VW Golf | 23 106 | +75 | –35 |
2. Renault Clio | 19 593 | +23 | –40 |
3. Fiat 500 | 18 342 | +161 | –17 |
4. VW T-Roc | 18 160 | +85 | –4 |
5. Toyota Yaris | 17 373 | +112 | –1 |
6. Peugeot 2008 | 16 369 | +94 | +2 |
7. Peugeot 208 | 15 891 | +45 | –22 |
8. Opel/Vauxhall Corsa | 15 715 | +68 | –21 |
9. Dacia Sandero | 15 040 | +41 | –32 |
10. Škoda Octavia | 14 767 | +73 | –32 |
Najpredávanejšie elektromobily v Európe (máj 2021)
Model | Počet ks. | Rozdiel vs. 2020 (ks.) |
---|---|---|
1. Tesla Model 3 | 8 762 | +301 |
2. VW ID.3 | 6 031 | – |
3. Renault Zoe | 5 738 | +57 |
4. Škoda Enyaq iV | 5 223 | – |
5. VW ID.4 | 4 620 | – |
6. Fiat 500e | 3 644 | – |
7. Kia e-Niro | 3 331 | +202 |
8. Hyundai Kona Electric | 3 245 | +84 |
9. VW e-Up! | 3 146 | +247 |
10. Peugeot e-208 | 2 926 | +170 |
Najpredávanejšie plug-in hybridy v Európe (máj 2021)
Model | Počet ks. | Rozdiel vs. 2020 (%) |
---|---|---|
1. Ford Kuga | 4 794 | + 205 % |
2. Peugeot 3008 | 3 954 | +502 % |
3. Volvo XC40 | 3 833 | + 414 % |
4. Seat Leon | 3 109 | – |
5. VW Golf | 3 035 | + 1 119 % |
6. Audi A3 | 2 913 | + 189 % |
7. BMW 3 | 2 657 | + 454 % |
8. Renault Captur | 2 579 | – |
9. BMW X1 | 2 197 | + 739 % |
10. Mercedes-Benz A | 2 150 | + 392 % |