JATO: Predajom áut kraľoval v máji Golf. Enyaq to zas natrel ID.4

Európske predaje nových áut v máji stúpli, stále sú však ďaleko od predpandemickej úrovne. Volkswagenu sa ale podaril husársky kúsok. V máji získal najväčší trhový podiel od roku 2001. A darilo sa aj elektromobilom.

01.07.2021 06:00
debata
Európsky automobilový trh sa konsoliduje... Foto: Auto News
Čína - automobilový trh Európsky automobilový trh sa konsoliduje pomalšie ako mnohí očakávali.

Minulý mesiac došlo na európskom trhu s novými autami k zvýšeniu predajov v medziročnom porovnaní o 73 %. Nič iné sa vzhľadom na vlaňajšiu pandémiu ani neočakávalo. Podľa údajov agentúry JATO Dynamics, ktorá sleduje registrácie nových áut na 26 európskych trhoch, dosiahli celkový objem 1 073 987 kusov. Napriek tomuto zvýšeniu to bolo stále o 25 % menej ako v máji 2019, pretože trh stále trpí následkami pandémie.

Predaj áut Čítajte viac ACEA: V máji vzrástol predaj áut v EÚ o viac ako 50 %. Na rok 2019 to však nestačí

Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics, je však optimista. „Údaje sú povzbudzujúce, ale trh sa zotavuje pomalšie, ako mnohí dúfali. Ekonomická neistota a nedostatok dôvery spotrebiteľov obmedzujú rast práve v čase, keď sa automobilový priemysel odkláňa od tradičných pohonných jednotiek a prispôsobuje sa prísnym predpisom o emisiách CO2,“ povedal Munoz. Autá sú kvôli tomu drahšie. Navyše automobilky stále sužuje nekončiaca sa čipová kríza, ktorá spomaľuje a v niektorých prípadoch dokonca zastavuje montážne linky.

VW Golf sa po viacerých tohtoročných... Foto: Volkswagen
VW Golf GTI - 2020 VW Golf sa po viacerých tohtoročných zaváhaniach dostal opäť na čelo tabuľky najpredávanejších modelov. Darilo sa ale celému Volkswagenu, ktorý ťažil zo záujmu o SUV a o elektromobily. V oboch segmentoch má čo ponúknuť.

Koncern Volkswagen si však môže gratulovať. V máji si totiž ukrojil trhový podiel až 28,14 %, čo je druhý najlepší výsledok od roku 2001. Teda ak neberieme do úvahy neštandardný apríl 2020. Podieľali sa však na tom najmä výborné predaje Audi, Škody, Seatu a Cupry. Zároveň koncern ťažil z rastúceho záujmu o elektromobily a SUV, pretože je v oboch segmentoch európskou jednotkou, najmä po príchode nových elektrických modelov Škoda Enyaq iV a VW ID.4. Oba segmenty pritom vykazujú silný rast.

Raritou májových výsledkov je Fiat 500. Napriek... Foto: Fiat
Fiat 500 Raritou májových výsledkov je Fiat 500. Napriek pokročilému veku a slabému hodnoteniu v crashtestoch Euro NCAP ho zákazníci stále doslova milujú. V máji to dotiahol až na tretiu priečku – hneď za Renaultom Clio a pred neporovnateľne modernejšou Toyotou Yaris.

Elektromobily a plug-in hybridy dosiahli rekordný podiel 16 % a SUV takmer 45 % . Ukazuje sa teda, že mať správnu ponuku v týchto „vodách“ bude mať zásadný význam pre úspech automobiliek v nasledujúcich rokoch. Pre elektromobily a nabíjateľné hybridy sa v máji rozhodlo 171 415 zákazníkov, čo je nárast o 279 %. Z toho bolo 83 700 (+ 261 %) elektromobilov a 87 700 (+ 299 %) plug-in hybridov. Trhový podiel vozidiel SUV vyskočil zo 40,2 % v máji 2020 na 44,6 % minulý mesiac. V máji 2018 predstavovali vozidlá SUV pritom len 34 % trhu.

Elektrickej Škode Enyaq sa podarilo v májových... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq iV - 2020 Elektrickej Škode Enyaq sa podarilo v májových predajoch predbehnúť svojho koncernového súrodenca – VW ID.4. To asi vo Wolfsburgu nečakali.

V rebríčku modelov viedol Volkswagen Golf, zatiaľ čo najviac registrovaným SUV bol Volkswagen T-Roc. Tesla Model 3 sa v máji umiestnila na prvom mieste v rebríčku batériových elektromobilov a Ford Kuga bol najpopulárnejším plug-in hybridom. Post trhovej jednotky obhájil po zaváhaní opäť VW Golf. Za zmienku však stojí aj Fiat 500, ktorý nestráca na popularite a v máji sa ocitol na tretej priečke (!), hneď za Renaultom Clio a pred Toyotou Yaris a VW T-Roc. Prekvapil aj šiesty Peugeot 2008, nový Opel Corsa, ktorý sa vyšvihol na ôsme miesto, ako aj deviata Dacia Sandero.

ACEA - predaj áut Čítajte viac ACEA: V apríli trh s autami ‘explodoval‘. Realita je však smutnejšia

Desiatku najúspešnejších uzavrela v máji Škoda Octavia. V porovnaní s májom 2019 zaznamenali dvojciferný rast aj Hyundai Tucson, VW T-Cross, Volvo XC40, Mini, Hyundai Kona, Tesla 3, Kia Niro, Fiat Ducato, Renault Zoe, BMW 4, BMW 2, BMW X6, Škoda Scala, Honda Jazz, VW Arteon, Nissan Leaf, Audi e-tron, čínske elektrické MG ZS, Kia Sorento, Kia Proceed, Hyundai Santa Fe alebo Jeep Wrangler. Najúspešnejším elektromobilom bola Tesla 3 pred VW ID:3 a Renaultom Zoe. Čo je však zaujímavé, elektrická Škoda Enyaq iV sa páčila zákazníkom v máji viac ako VW ID.4. Skončila pred ním na štvrtom mieste.

Najpredávanejšie modely v Európe (máj 2021)

Model Počet ks. Rozdiel vs. 2020 (%) Rozdiel vs. 2020 (ks)
1. VW Golf 23 106 +75 –35
2. Renault Clio 19 593 +23 –40
3. Fiat 500 18 342 +161 –17
4. VW T-Roc 18 160 +85 –4
5. Toyota Yaris 17 373 +112 –1
6. Peugeot 2008 16 369 +94 +2
7. Peugeot 208 15 891 +45 –22
8. Opel/Vauxhall Corsa 15 715 +68 –21
9. Dacia Sandero 15 040 +41 –32
10. Škoda Octavia 14 767 +73 –32

Najpredávanejšie elektromobily v Európe (máj 2021)

Model Počet ks. Rozdiel vs. 2020 (ks.)
1. Tesla Model 3 8 762 +301
2. VW ID.3 6 031
3. Renault Zoe 5 738 +57
4. Škoda Enyaq iV 5 223
5. VW ID.4 4 620
6. Fiat 500e 3 644
7. Kia e-Niro 3 331 +202
8. Hyundai Kona Electric 3 245 +84
9. VW e-Up! 3 146 +247
10. Peugeot e-208 2 926 +170

Najpredávanejšie plug-in hybridy v Európe (máj 2021)

Model Počet ks. Rozdiel vs. 2020 (%)
1. Ford Kuga 4 794 + 205 %
2. Peugeot 3008 3 954 +502 %
3. Volvo XC40 3 833 + 414 %
4. Seat Leon 3 109
5. VW Golf 3 035 + 1 119 %
6. Audi A3 2 913 + 189 %
7. BMW 3 2 657 + 454 %
8. Renault Captur 2 579
9. BMW X1 2 197 + 739 %
10. Mercedes-Benz A 2 150 + 392 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Európa #JATO Dynamics #predaje áut
Články podľa značiek