Fiat 125p: Luxusný Fiat z Poľska skončil pred 30 rokmi

Poľský automobilový priemysel sa už od medzivojnového obdobia spoliehal najmä na spoluprácu so zavedenými výrobcami, medzi ktorými hral dôležitú úlohu taliansky Fiat.

03.07.2021 07:00
debata (7)
V čase svojho debutu bol Fiat 125p jedným z... Foto: Fiat
Fiat 125p V čase svojho debutu bol Fiat 125p jedným z najmodernejších áut východného bloku.

Turínska automobilka stála za čias socialistického Poľska za dvoma najznámejším poľskými modelmi – Fiatom 126p, teda legendárnym Maluchom, ktorý doslova postavil Poľsko na kolesá, a väčším Fiatom 125p. Zatiaľ čo Maluch sa prakticky nelíšil od talianskeho vzoru, druhý model bol akýmsi hybridom medzi modernou karosériou a staršou technikou. Oba typy mali spoločnú dlhovekosť.

Posledná poľská „stodvadsaťpäťka“ zišla z výrobnej linky 29. júna 1991, teda skoro po štvrťstoročí od začiatku produkcie. Majestátny sedan Fiat 125p tak postihol podobný osud ako väčšinu východoeurópskych automobilov. Kým na začiatku výroby išlo o pomerne moderné a kvalitné auto, ktoré napriek staršiemu podvozku a motoru ešte vcelku držalo krok s dobou, poslednú dekádu bol napriek všetkej snahe konštruktérov beznádejne zastaraný. Západným autám tak mohol Fiat 125p od 80. rokov konkurovať už len výhodnou cenou.

Prvé kusy Fiatu 125p boli vyrobené v roku 1967.... Foto: FSO
Fiat 125p Prvé kusy Fiatu 125p boli vyrobené v roku 1967. Ešte pred prvou Ladou 2101 či Daciami 1300.

Podobne na tom bola v tom čase produkcie automobiliek z celého východného bloku, či už išlo o vozidlá vyrobené vo východnom Nemecku, Československu, Sovietskom zväze, Rumunsku alebo napríklad v Juhoslávii. Všetko sa to ale začalo už po vojne. V roku 1948 totiž Poliaci podpísali dohodu s Fiatom o technickej spolupráci. Zmluva obsahovala výstavbu automobilky a tiež licenciu na stredne veľké auto. Vojnou zruinované Poľsko však chcelo Talianom platiť uhlím. A to bol kameň úrazu, pre ktorý spolupráca stroskotala.

Nová karoséria, starý motor

Prednosť dostal lacnejší projekt. Rusi totiž ponúkli Poľsku bezplatnú licenciu na výrobu GAZ-u M20 Pobeda, ktorého vývoj bežal už počas vojny. Toto auto, ktoré schádzalo z liniek závodu FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) pod názvom Warszava, však už bolo na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov beznádejne zastarané. A tak Poliaci rozmýšľali ako ďalej. Rozhodovali sa medzi troma možnosťami. Mohli sa pokúsiť o vylepšenie Warszawy a menšej Syreny, vyvinúť autorský model, alebo ísť cestou zahraničnej licencie, ktorú v čase uvoľnenia medzinárodného napätia zvolili v Belehrade, Bukurešti, ale aj v Moskve. Prednosť dostala zahraničná spolupráca.

Interiér bol na svoju dobu mimoriadne... Foto: Fiat
Fiat 125p Interiér bol na svoju dobu mimoriadne priestranný a luxusný.

Varšavskí komunisti sa najprv rozhodovali medzi francúzskym Renaultom a talianskym Fiatom, úlohu v tom hral aj fakt, že v oboch kapitalistických krajinách boli pomerne silné komunistické strany. A keďže Renault dal prednosť Rumunsku, kde sa pripravovala výroba budúcej Dacie na základoch Renaultu 12, Poliaci sa obrátili na automobilku z Turína. Na stole sa vtedy ocitla ponuka na výrobu modelu Fiat 1300/1500, klasického sedanu s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, ktorý Fiat produkoval od roku 1961 a ktorého licenčná verzia schádzala aj z liniek továrne Crvena Zastava v juhoslovanskom Kragujevaci.

Poľským vyjednávačom však padlo do oka čosi oveľa atraktívnejšie. Chystaný nástupca – Fiat 125. Ten bol vybavený lepším 4-valcom s moderným rozvodom OHC s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave a modernejšou hranatou karosériou. Poliaci si nakoniec presadili svoje. Ale nie úplne. Konečná dohoda, podpísaná krátko pred Vianocami 1965, bola kompromisom. Vo Varšave sa podľa nej mal vyrábať automobil s modernou karosériou z Fiatu 125, jeho brzdovou sústavou s kotúčovými brzdami, ale starším motorom, podvozkom a prístrojovou doskou z výbehového typu 1300/1500.

Veľký a pohodlný

Napriek tomu išlo v porovnaní s Warszavou, ktorá ešte využívala drevené komponenty karosérie, o priam gigantický technologický skok. Nový automobil neznamenal len zmenu na výrobnej linke v továrni umiestnenej vo varšavskej štvrti Praga, ale priniesol aj výraznú modernizáciu celého poľského automobilového priemyslu. Ako uviedli autori televízneho cyklu Legendy PLR, ktorý sa venuje histórii poľského motorizmu za komunistického režimu, zároveň s prípravou výrobnej linky vo Varšave sa rozbehli úpravy aj pri jednotlivých subdodávateľoch.

Poľská novinka sa vyvážala do viacerých... Foto: Fiat
Fiat 125p Poľská novinka sa vyvážala do viacerých socialistických krajín a neskôr aj na Západ.

Cieľom bolo podľa vzoru západoeurópskeho autopriemyslu vyrábať priamo v automobilke len nevyhnutné časti vozidla, ako sú karosérie alebo motor, a zvyšok – od pneumatík cez batérie až po diely interiéru – nakupovať od špecializovaných tovární. Prvý automobil pomenovaný oficiálne Polski Fiat 125p zišiel z linky v novembri 1967, zhruba pol roka po talianskom Fiate 125. Na prvý pohľad bol od neho takmer na nerozoznanie, ale bližší odhalil napríklad okrúhle predné svetlá poľského variantu namiesto hranatých. Hrdlo nádrže sa nachádzalo na opačnej strane pod batožinovým priestorom. Sedan mal na dĺžku 4 230 mm a rázvor 2 505. Kufor s objemom 360 litrov bol kvôli inak umiestnenej palivovej nádrži o 20 litrov menší v porovnaní s talianskym originálom.

Praktické kombi bolo v ČSSR takmer neznáme.... Foto: Fiat
Fiat 125p Praktické kombi bolo v ČSSR takmer neznáme. Uviezlo až 450 kg nákladu.

Najdôležitejší rozdiel sa však nachádzal v priestore pod kapotou, kam museli Poliaci umiestniť starší motor s objemom 1,3 litra s výkonom 60 koní. Neskôr, v roku 1969, jeho objem po prevŕtaní valcov narástol na 1500 kubických centimetrov. Stále bol ale slabší ako moderný taliansky motor 1,6 OHC s výkonom 90 koní. Poľský sedan bol napriek tomu vo svojej dobe jedným z najmodernejších vozidiel vyrábaných za železnou oponou. Rumunská Dacia 1300 prišla na trh v roku 1969 a sovietsky VAZ 2101, teda licenčná verzia Fiatu 124, ešte o rok neskôr. Mal tiež veľký a pohodlný interiér s mäkkými sedadlami a rýchlomer s horizontálnou stupnicou.

Inovácie nestačili

Nad zlými cestami sa Fiat 125p doslova vznášal. Aj vďaka tuhej zadnej náprave s listovými pružinami. So silnejším motorom sa bez problémov rozbehol až na 150 km/h, čo bolo v tom čase takmer teritórium športových áut. V roku 1971 sa objavila jeho kombi verzia, v Československu pomerne neznáma, s vyššou strechou a upraveným zadným pružením znášajúcim vyššie užitočné zaťaženie – až 450 kg. Krátko na to Fiat predstavil aj upravené motory s mierne zvýšenými výkonmi na 48 kW a 55 kW. Neskôr automobilka FSO predstavila aj ďalšie karosárske verzie, medzi ktorými nechýbal praktický pick-up, klasický aj predĺžený kabriolet, alebo rôzne účelovo zamerané verzie odvodené od karosérie kombi.

Najvýraznejšiu modernizáciu zažil Polski Fiat... Foto: FSO
Fiat 125p Najvýraznejšiu modernizáciu zažil Polski Fiat 125p v roku 1975.

V roku 1973 Fiat 125p vymenil chrómovanú masku chladiča za modernejšiu čiernu, vyrobenú z plastu. A inovácie pokračovali ďalej. V roku 1975 prišiel na rad interiér s novými výbavovými prvkami. Exteriér osviežili ozdobné lišty na karosérii, vodorovne orientované zadné združené svetlá a na prednej maske sa objavili širšie smerovky a obrysové svetlá. Do Československa sa posledné poľské Fiaty doviezli v roku 1981, ich dopredaj však pokračoval aj v nasledujúcich rokoch. Podľa dostupných štatistík ich bolo na našich cestách približne 80 000 kusov. V roku 1978 stála silnejšia verzia 71 500 korún, teda rovnako ako menej praktické, ale oveľa pôvabnejšie kupé Škoda 110 R. Putoval tiež do NDR a Maďarska.

Na domácom trhu bol pik-up veľmi populárny. Foto: FSO
Fiat 125p Na domácom trhu bol pik-up veľmi populárny.

Fiat 125p sa uplatnil aj na Západe. Poliaci však mohli s exportom za železnú oponu začať až potom, čo v Turíne v roku 1972 ukončili výrobu talianskeho originálu. Časom tak pribudli k exportným krajinám Nemecko a Holandsko. Zaujímavosťou je, že v roku 1974 sa Fiat 125p dostal aj do USA, či na trhy s pravostranným riadením. Oficiálne sa totiž predával vo Veľkej Británii alebo exotickej Austrálii.

Na linkách takmer štvrťstoročie

Model, prezývaný v Československu pre odlíšenie od maličkého Fiatu 126p „Veľký Poliak“, sa dočkal dokonca výroby v cudzine. V 70. rokoch zmontovali z dodaných dielov asi 22 000 vozidiel v egyptskej firme Nasr, ktorá vyrábala aj ďalšie vozidlá založené na Fiatoch. Medzi rokmi 1970 a 1982 sa cez 100 000 modelov Zastava 125 PZ vyrobilo tiež v Juhoslávii, ktorá na oplátku dodávala do Poľska niektoré diely a rozložené Zástavy 1100. V prvej polovici osemdesiatych rokov musela automobilka zmeniť označenie na FSO 125p, pretože vedenie talianskeho Fiatu údajne zneistelo nad neustále klesajúcou kvalitou výroby v Poľsku.

Poliakom navyše vypršala licencia. Domáci zákazníci však nemali na výber, a tak sa klesajúca kvalita na domácich predajoch neodrážala tak výrazne, ako na tých exportných. Do roku 1991, keď sa výroba modelu FSO 125p definitívne skončila, z neho automobilka vyrobila takmer 1,5 milióna kusov, čo naozaj nie je málo.

Fiat 125p
Fiat 125p
+9Fiat 125p

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #Fiat 125p
Články podľa značiek