Za rekordným poklesom priemerných emisií CO2 pri nových autách treba vidieť lepší predaj elektromobilov v spojení s výraznými sankciami, ktoré výrobcom pri nedodržaní stanovených kvót hrozia.
Európska agentúra pre životné prostredie (EEA) zverejnila svoje predbežné údaje o emisiách novo registrovaných osobných automobilov a dodávkových vozidiel v Európe v roku 2020. „Predbežné“ sú preto, lebo teraz majú ešte výrobcovia a aj ďalšie strany niekoľko týždňov na to, aby upozornili na prípadné zmeny a chyby.
Pokiaľ ide o osobné automobily, údaje ukazujú v porovnaní s rokom 2019 medziročný pokles priemerných emisií oxidu uhličitého (CO2) o 12 percent. Mierne poklesli aj priemerné emisie dodávkových vozidiel, a to asi o 1,5 percenta.
Podľa EEA boli priemerné emisie nových osobných automobilov registrovaných v Európskej únii (EÚ27), na Islande, v Nórsku a vo Veľkej Británii v roku 2020 107,8 gramu CO2 na kilometer. To je o 14,5 gramu (alebo 12 percent) menej ako v roku 2019. Ide o prvý pokles zaznamenaný od roku 2016 a zároveň najväčší medziročný pokles od roku 2010.
EEA sa domnieva, že má na tom jednoznačne najväčší podiel vyšší predaj elektrifikovaných áut, teda plug-in hybridov a elektromobilov. Podiel elektrických vozidiel na nových registráciách sa totiž strojnásobil z približne 3,5 percenta v roku 2019 na približne 11 percent nových registrácií v roku 2020. Celkovo sa v 30-ke krajín, tvoriacich túto štatistiku, zaregistrovalo 11,56 milióna nových áut.
V roku 2020 bolo v Európe zaregistrovaných asi 1,4 milióna nových dodávkových automobilov s priemernými emisiami 157,7 g CO 2 / km, čo je o 2,3 g (1,5%) menej ako v roku 2019. Podiel elektrických dodávkových vozidiel sa zvýšil z 1,4% v roku 2019 na približne 2,3% v roku 2020. Všimnite si v grafe, aký minimálny rozdiel je v emisiách CO2 medzi novými naftovými a benzínovými autami. Ide len o 4.4 gramu na sto kilometrov. Konkrétne nové naftové autá mali priemerné emisie CO2 122,3 gramu na sto kilometrov, pri benzínových to bolo 117,9 gramu.
Slovensko patrí z hľadiska priemerných emisií CO2 k európskym lídrom, bohužiaľ v tom negatívnom smere. Z tridsiatky krajín sme štvrtí najhorší, traja „premianti“ pred nami sú Bulharsko, Poľsko a Cyprus.
Nedávno Združenie automobilového priemyslu SR (ZAP SR) informovalo, že na Slovensku máme dokonca z krajín EÚ dokonca najvyššie priemerné emisie. Vychádzali pritom z databázy krajín EÚ 24, EEA v nej má však 27 krajín a k tomu tri ďalšie. Emisie sú zatiaľ merané starším a menej presným spôsobom podľa cyklu NEDS, k zmene metodiky príde v EEA totiž až pri dátach z aktuálneho roku 2021, získaných novšou, prísnejšou a presnejšou testovacou procedúrou WLTP.
Čítajte viac Sme na špičke v emisiách. Nikto v Európe ich nemá vyššie!Rozdiel je medzi nimi zásadný. Podľa NEDC boli totiž priemerné emisie nových áut podľa NEDC 107,7 gramu, podľa WLTP však boli až 130,3 gramu. A keď sme už pri číslach za minulý rok, tak pridáme ešte pár zaujímavostí. V roku 2020 bola priemerná hmotnosť nového auta v EÚ + 3 vyššie uvedené krajiny 1 463 kilogramov, priemerný výkon 102 kW a priemerný objem motoru 1,55 litra.