Stáčanie kilometrov je vážny problém. Ešte väčší je zatajovanie havárií

Pri stáčaní kilometrov postupujú podvodníci dnes rafinovanejšie, no darí sa ho potláčať. Oveľa väčším problémom je možno zatajovanie havárií. Na veľkých českých inzertných portáloch je napríklad vyše 99,4 percenta áut inzerovaných ako nehavarovaných.

, 08.07.2021 06:00
debata (11)
Na Slovensku je vraj predávaných so stočenými... Foto: General Motors
Tachometer - odometer Na Slovensku je vraj predávaných so stočenými kilometrami 40 percent jazdených áut, v Česku je to približne tretina.

Pri stáčaných kilometroch sa často stretávame s „apokalyptickými číslami“, ktorých cieľom je dokázať jediné – takmer každé jazdené (a najmä dovezené zo zahraničia) auto má stočené kilometre, tento údaj si preto treba overiť ako jeden z prvých.

S takýmito správami najčastejšie prichádzajú spoločnosti, ktoré, samozrejme za finančnú odplatu, ponúkajú takéto overenie vozidiel. Tie najčastejšie uvádzajú, že stočené kilometre má 40 až 70 percent jazdených áut. Odvolávajú sa na rôzne databázy, často bez presnejšej metodiky.

Názory expertov

Zatajovanie havárií je podľa nás väčší problém, než stáčanie kilometrov. Len pre zaujímavosť – na veľkých inzertných portáloch v Českej republike je 99,45 percenta áut predávaných ako nehavarovaných.
Barbora Minksová, Cebia.cz

Ako vidia situáciu so stočenými kilometrami, sme zisťovali u troch renomovaným subjektov na Slovensku a v Česku. Oslovili sme jedného z najväčších predajcov, spoločnosť Aures Holding, prevádzkujú aj sieť autobazárov AAA a Mototechna, v Česku sme oslovili renomovanú spoločnosť Cebia a na Slovensku je najrešpektovanejšou databázou Register prevádzkových záznamov vozidiel. Preto sme priamo oslovili aj Technickú službu kontroly originality.

„Automobilov so stočeným tachometrom sa na Slovensku objavuje stále veľké množstvo. Najčastejšie býva manipulované s tachometrom pri dovážaných autách zo zahraničia. Odborníci celkovo hovoria o zhruba 40 % jazdených vozidiel na Slovensku,“ hovorí prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček a dopĺňa, že vzhľadom na veľkosť ich spoločnosti majú aj vlastnú relevantnú databázu.

„Je v nej približne 1,3 milióna vozidiel predaných od roku 1992 a tiež aj niekoľko miliónov záznamov o autách, ktoré navštívili náš výkup bez uzatvorenia obchodu. Kontinuálne tiež analyzujeme inzertnú ponuku ojazdených vozidiel v západnej a strednej Európe a sledujeme, ako sa mení ich nájazd po dovoze na Slovensko a tieto informácie si archivujeme. Súkromní predajcovia alebo menšie bazáre tieto možnosti nemajú,“ vysvetľuje ďalej Vaněček.

Cebia.cz je najväčšou a najrešpektovanejšou spoločnosťou na preverovanie áut na českom trhu, kde funguje už takmer 30 rokov. Podľa jej odhadov je v Česku predávaných so stočenými kilometrami približne 30 percent áut. Je to priemer za autá s českým aj zahraničným pôvodom, pričom pri zahraničných je pravdepodobnosť stočenia kilometrov o niečo vyššia.

Stáčanie a „mikrostáčanie“

Všeobecne v AAA AUTO odmietame kvôli rôznym právnym alebo mechanickým chybám zhruba 65 až 70 percent vozidiel, ktoré sú nám ponúkané. Stočené vozidlá z nich tvoria stále značnú časť.
Petr Vaněček, AAA Auto

Zatiaľčo na Slovensku sa pomerne často stretávame s informáciami o autách, ktoré majú stočené kilometre v priemere o 80-tisíc, v extrémnych prípadoch aj o viac než 200-tisíc kilometrov, tak Barbora Minksová, manažérka marketingu a komunikácie Cebia.cz upozorňuje na iný trend: „Nejedná sa len o jednorazové stočenia kilometrov rádovo o niekoľko desiatok tisíc kilometrov, čoraz častejšie sa stretávame s tým, že pri starších autách sa kilometrový nájazd upravuje o oveľa menej kilometrov, avšak pravidelne.“

Podľa Minksovej je tento systém stáčania menej nápadný a len veľmi ťažko preukázateľný. „Problémom naozaj je, že sa kilometre o relatívne malé nájazdy stáčajú pravidelne tesne pred STK a návštevami servisov, to je len veľmi ťažko zistiteľné. Záznamy z STK väčšinou nestačia. Pravdepodobnosť stočenia kilometrov rastie s vekom vozidla, preto je dôležité, aby dáta v registroch a systémoch pre preverenie histórie siahali čo najhlbšie do minulosti, naša databáza siaha napríklad už do začiatku 90-tych rokov," vysvetľuje Minksová.

Na slovenskom trhu je niekoľko spoločností na preverovanie vozidiel s lepšou aj horšou reputáciou. „Jediné referenčné údaje v SR získa spotrebiteľ v celoštátnom Registri prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV, pozn. redakcie),“ hovorí Miroslav Strelec z Technickej služby kontroly originality a dopĺňa: „Register je budovaný na základe odporúčaní európskych inštitúcií po vzore belgického systému Car-Pass, ktorý drží v potláčaní s odometrovými podvodmi svetové prvenstvo. Keďže systém Car-Pass už funguje 15 rokov a ich skúsenosti tvoria základ systému na Slovensku, dovolíme si tvrdiť, že v niektorých smeroch sme už Belgičanov predbehli.“

Väčším problémom, než stáčanie kilometrov môže... Foto: Cebia.cz
havaria Väčším problémom, než stáčanie kilometrov môže byť zatajovanie havárií.

Denne do RPZV pribúdajú tisíce záznamov od vyše 2 400 prispie­vateľov. Od 20.mája 2018 majú súkromné aj štátne subjekty, ktoré pôsobia v automobilovej oblasti povinnosť zaznamenávať údaje do RPZV. Týka sa to najmä výrobcov a zástupcov výrobcov vozidiel, autobazárov, servisov, staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly, pracovísk kontroly originality, poisťovní, leasingových spoločností, ako aj o znalcov v oblasti dopravy. Rady prispievateľov rozšírili aj subjekty, ktoré vykonávajú dražby vozidiel alebo požičovne vozidiel.

Takmer 20-tisíc problémových áut

Pokiaľ je v inzeráte napísané, že vozidlo je preverené, nemusí to byť tak. Môže ísť napríklad len o marketingový ťah. Veľakrát sú informácie týkajúce sa aj stavu najazdených kilometrov staré, neaktuálne a získané neoprávnene. Jediné referenčné údaje v SR získa spotrebiteľ v celoštátnom Registri prevádzkových záznamov vozidiel.
Miroslav Strelec, Technická služba kontroly originality

„Od spustenia zaznamenávania údajov do registra malo 19 220 vozidiel pozmeňované hodnoty odometra počas celkovej histórie najazdených kilometrov a u ďalších vyše 4 500 vozidiel bola upravená posledná hodnota najazdených kilometrov,“ hovorí Strelec.

Všetci sa zhodujú v tom, že pri autách, dovezených zo zahraničia, sa stáčanie kilometrov vyskytuje častejšie. „Pokiaľ ide o autá z dovozu, tak odhadujeme, že stočený tachometer ich má 90 percent. Ako veľmi je možné naraziť na stočené vozidlá u domácich predajcov, to je ťažké odhadnúť,“ hovorí Vaněček z AAA Auto. Barbora Minksová z Cebia.cz tento údaj nekvatifikuje, ale taktiež súhlasí s tým, že aj podľa ich analýz sa stáčanie kilometrov častejšie objavuje u áut, dovážaných zo zahraničia. Miroslav Strelec z Technickej služby kontroly originality si myslí, že v súčasnosti je už podiel áut, dovážaných zo zahraničia so stočenými kilometrami oveľa nižší, než spomínaných 90 percent.

„Register prevádzkových záznamov vozidiel je pripojený do systému EUCARIS, cez ktorý si členské štáty EÚ vymieňajú online informácie aj o vozidlách. Len pri dovozoch vozidiel z Holandska na Slovensko sa po spustení výmeny informácií od mája 2018 do konca novembra 2018 znížil zásluhou RPZV počet „stočeniek“ zo 42,6 % na 5,8 %, čo je pokles o 36,8 %. Pri dovozoch z Belgicka sa podarilo od mája do augusta 2018 znížiť ich počet zo 14,8 % na 3,93 %, t. j. o 10,87 %,“ argumentuje konkrétnymi číslami.

Zatajovanie havárií

Cez RPZV sa spotrebiteľ dostane nielen k údajom o najazdených kilometroch (ODO-Pass), ale aj k ďalším informáciám, o ktorých by mal pred kúpou vozidla vedieť: exekučná blokácia vozidla, záložné právo, možné pátranie, leasing, atď. (Príloha k ODO-Passu) a k informáciám o poškodení (Výpis o poškodeniach vozidla).

Práve zatajovanie havárií považuje Barbora Minksová z Cebia.cz možno za ešte väčší problém, než stočené kilometre. „Len pre zaujímavosť – na veľkých inzertných portáloch v Českej republike je 99,45 percenta áut predávaných ako nehavarovaných,“ dopĺňa.

TUV Report - 2017 Čítajte viac TÜV 2021: Ktoré ‘jazdenky’ sú najspoľahlivejšie? Toto sú víťazi segmentov

Záujemca o jazdené auto by si aj kvôli všetkým vyššie uvedeným faktom overiť minimálne existenciu a pravosť ODO-Passu na webe www.rpzv.sk, je to bezplatné. Pomocou VIN čísla zistí, či k vozidlu existuje ODO-Pass. Ak áno, od predávajúceho si vyžiada údaje potrebné na zobrazenie histórie najazdených kilometrov: číslo ODO-Passu, dátum posledného záznamu ODO-Passu a posledný stav kilometrov zaznamenaný v ODO-Passe.

Po zadaní uvedených údajov z ODO-Passu možno získať aj informáciu, ktorý subjekt kedy konkrétny údaj o kilometroch do RPZV zaznamenal. Ak ODO-Pass pre konkrétne vozidlo nebol vydaný, mal by ho spotrebiteľ ešte pred kúpou ojazdeného vozidla požadovať od predávajúceho. Tam môže totiž zistiť aj ďalšiu dôležitú vec: ak danému vozidlu existujú záznamy o poškodeniach v dôsledku dopravnej nehody alebo škodovej udalosti, je možné si cez www.rpzv.sk vygenerovať aj Výpis o poškodeniach vozidla (ten okrem iného poskytuje údaje o poškodení jednotlivých častí vozidla a zoznam poškodených dielov).

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #stáčanie kilometrov #stáčanie tachometra #jazdené autá #ojazdené autá #ODO-pass
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek