Hoci sú elektromobily vo všeobecnosti považované za dopravné prostriedky s nulovými emisiami CO2, a takto si ich môžu automobilky započítavať do svojich emisných „košov“, každý vie, že to tak nie je. Sú len také čisté, aká čistá je elektrina, ktorou sa nabíjajú. A tu je kameň úrazu. Presne na tento problém sa pozreli experti nemeckého magazínu Auto, Motor und Sport. Dali si tú námahu a vypočítali skutočné emisie elektromobilov. Za referenčný model si zobrali Volkswagen ID.3 a porovnali jeho emisnú stopu v troch európskych krajinách – v Nemecku, vo Francúzsku a v Poľsku. Každá z týchto krajín únie má totiž výrazne rozdielny energetický mix, teda odlišný podiel energie, ktorá vzniká z obnoviteľných zdrojov a z fosílnych palív.
Kým Francúzsko s vysokým podielom jadrovej energie vyprodukuje pri výrobe jednej kilowatthodiny energie iba 45 gramov CO2, v Nemecku, ktoré stále využíva asi 20 % energie z uhlia a deväť z plynu, je to priemerne 358 g a v Poľsku, doslova závislom od uhoľných elektrární, až 658 gramov. To má výrazný vplyv na to, koľko emisií vzniká prevádzkou elektromobilu. Spomínaný VW ID.3 potom emituje po prepočte vo Francúzsku len 11,5 gramu CO2 na kilometer, v Nemecku je to 91,2 gramu, teda približne na úrovni hybridov, ale v Poľsku až neskutočných 167,7 gramov. V Nemecku by tak elektromobily zásadne nezmenili emisnú bilanciu v doprave a v Poľsku by ju dokonca zhoršili.
Čítajte viac Emisie nových áut v Európe vlani klesli rekordne. Nás sa to však netýkaMagazín navyše upozorňuje, že nemecký energetický mix s vysokým podielom slnečnej a veternej energie je nestabilný, pretože je závislý od počasia. Ak nie je dosť vetra a slnka, čo je bežné, musia za zelené elektrárne „zaskakovať“ tie uhoľné a plynové. Potom však môžu emisie CO2 pri výrobe jednej kilowatthodiny stúpnuť aj na 500 gramov, čo nie je ďaleko od tých poľských. Na tento fakt upozorňoval už v roku 2018 šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess, ktorý tvrdil, že s masovým rozšírením elektromobilov by mohlo dôjsť k zhoršeniu ekologickej rovnováhy. Dnes je však jedným z najväčších zástancov elektromobility, hoci energetický mix Nemecka sa za posledné roky nijako zvlášť nezmenil.
Čítajte viac Elektromobily možno nezlacnejú. Dôvodom je ich ‘špinavé‘ tajomstvo!Výpočet nemeckého magazínu môžeme pritom považovať za idealizovaný. V jeho rovnici sa totiž ešte neobjavil „batoh“ CO2, ktorý si nesú elektromobily ešte predtým, než prejdú prvý kilometer. Je známe, že ich výroba, najmä výroba batérií, si vyžaduje podstatne viac energie, niektoré štúdie hovoria o dva a polnásobku, ako produkcia áut so spaľovacími motormi, čoho výsledkom sú ďalšie emisie. Situáciu by mohol vylepšiť systém, v ktorom by boli elektromobily nielen spotrebičmi elektrickej energie ale v čase, keď ich majiteľ nepoužíva, aj jej úložiskom a zdrojom, čím by vykrývali výkyvy elektrických sietí s vysokým podielom neregulovateľných slnečných a veterných elektrární. Ale to je zatiaľ hudbou budúcnosti.