Olej, to je veľká alchýmia. Dnes majú prednosť tie riedke, ktoré znižujú trenie, a tiež tie, ktoré predlžujú interval výmeny olejovej náplne. Vlastnosti teda diktujú emisie a ekonomika. Majú tiež silné detergenčné účinky. Lenže starým autám rozhodne nevyhovujú. Každá epocha vývoja motorov sa totiž spájala s inou receptúrou mazív, ktorá vyhovovala dobovým nárokom a materiálom, z ktorých sa vyrábali jednotlivé komponenty či tesnenia. Novým olejom tak môžete starému autu, vyrobenému v šesťdesiatych, sedemdesiatych či osemdesiatych rokoch, dokonca ublížiť.
Čítajte viac Svet zaplavili falošné zapaľovacie sviečky. Môže to byť riadne drahéA presne na túto dieru na trhu zareagoval známy francúzsky výrobca mazív Motul. Predstavil nový rad motorových olejov Classic Line určených pre staršie autá aj veterány. Upozorňuje na to už vydareným retro obalom v plechových nádobách s grafikou, ktorá nás vracia na čerpacie stanice spred desaťročí. Podstatnejší je ale ich obsah. Receptúra totiž obsahuje prospešné aditíva ako ZDDP (dialkyldithiofosforečnan zinočnatý) alebo molybdén. Tieto znižujú trenie a uľahčujú tak život starším motorom. Najmä pri studených štartoch.
Všetky prvky receptúry, inak polosyntetických olejov, pritom nepôsobia negatívne na staré materiály a tesnenia. Navyše vytvárajú dlhotrvajúci ochranný film, ktorý uľahčuje štarty aj po dlhej odstávke, čo je pri sezónnych veteránoch typické. Jednotlivé receptúry sú rozdelené podľa desaťročí. Stretnúť sa tak môžete s obchodnými názvami Classic Line Eighties, Seventies či Nineties. A k tomu pridáva Motul špecifikáciu 10W30 optimalizovanú špeciálne pre modernejšie vysokootáčkové motory so sofistikovanejšími rozvodmi.
Čítajte viac Všetko o benzíne E10: Žiadna panika. Etanolu pridáme len 3 %, viac nie, tvrdí SlovnaftNechýba ani olej 2100 Classic 15W50, ktorý je upravenou verziou pôvodného legendárneho oleja Motul 2100, ktorý je určený pre staršie preplňované motory. Pamäť Motulu však siaha až do päťdesiatych rokov. Pre vlastníkov skutočných veteránov má preto v talóne minerálny olej 20W50, vhodný aj pre klasické muscle cars či hot-rody. A pre ešte staršie modely je tu olej Classic SAE30 alebo SAE50. Z tejto ponuky si teda vyberie každý.