Na trhu chýbajú nové autá. Na Octaviu sa čaká až 9 mesiacov

Poskytovatelia operatívneho lízingu sa pripravujú na to, že áut bude stále nedostatok aj v budúcom roku.

13.07.2021 20:00
debata (32)
Nové autá začínajú chýbať. Kvôli nedostatku... Foto: TASR/AP
Volkswagen, VW, predaj áut Nové autá začínajú chýbať. Kvôli nedostatku čipov odstavuje výrobu jedna automobilka za druhou.

Hoci sa pôvodne očakávalo, že výroba polovodičov a dopyt po nich sa zladia počas letných mesiacov tohto roka, ako ukazujú najnovšie prognózy, nedostatok čipov bude pravdepodobne sprevádzať automobilový sektor najmenej do konca roka a možno aj dlhšie.

„Akokoľvek predstavuje automobilový sektor pre výrobcov čipov rastúci segment, stále sa na ich celkovej spotrebe podieľa zhruba len 10 percentami. Automobilky tak nie sú v postavení, kedy by mohli od výrobcov žiadať uprednostnenie,“ upozornil Ján Čarný, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko.

Navyše polovodičová kríza tvrdo dopadla aj na výrobcov elektroniky. „Nedostatok nových herných konzol alebo nových výkonných grafických kariet vyšponoval ich ceny na dvojnásobok,“ hovorí odborník na informačné technológie Juraj Redeky. Pritom sa situácia nemení. Tí, čo si kúpili pred Vianocami Playstation 5 za 499 eur, ju dnes môžu hravo predať aj o 200 eur drahšie, dodáva Redeky. Nezaváži pritom podľa neho ani to, že bola používaná. Dnes tak nie je problém predať dvojročnú používanú grafickú kartu bez záruky za rovnakú cenu ako novú, vysvetľuje Redeky.

kvasiny Čítajte viac Česká Škoda je v problémoch. Ľudia sa boja o prácu

Nedostatok nových počítačových komponentov zdražuje aj staršie modely. Neustále rastú i ceny pamäťových čipov, SSD diskov, ale aj spotrebnej elektroniky. Rozličné mikropočítače sa využívajú i v práčkach, chladničkách alebo aj v elektrických zubných kefkách.

A keď výrobcovia nie sú schopní uspokojiť dopyt ani v pre nich lukratívnejšej oblasti spotrebnej elektroniky, niet sa čo diviť, že priemerné čakacie lehoty na novo vyrobené vozidlá sa ešte viac predlžujúpredlžujú. Zatiaľ čo sú viaceré svetové automobilky nútené odstavovať produkciu z dôvodu chýbajúcich čipov, problémy už začínajú pociťovať aj slovenskí poskytovatelia operatívneho lízingu. V drvivej väčšine majú totiž v ponuke práve automobily priamo z fabrík.

Tento problém svet pociťuje od konca minulého roka, prvé problémy však spoločnosti z operatívneho lízingu pociťujú v tomto období. „Keď si klient ešte pred rokom objednal napríklad model Škoda Octavia, čakal naň tri až štyri mesiace. Dnes je to aj deväť mesiacov,“ uviedol obchodný riaditeľ spoločnosti Arval Slovakia Michal Duška. Upozornil, že ak si niekto chce zadovážiť nový automobil, mal by na to myslieť vopred.

chip Čítajte viac Nedostatok čipov bude automobilky trápiť najmenej do konca tohto roku

Pandémia nového koronavírusu, enormný záujem o elektronické zariadenia, ale aj blokácia Suezského prieplavu či požiar vo fabrike na výrobu polovodičov v Japonsku spôsobili vážny nedostatok polovodičov, ktorý viedol k obmedzeniu výroby elektroniky, spotrebičov či automobilov.

Nedostatok čipov hlási takmer každá značka. Ak chcú klienti prémiové auto alebo mimoriadnu výbavu, podľa Dušku sa môžu stretnúť s výraznejším posunom dodávky. Na výrobu jedného auta je totiž potrebných približne 1500 čipov. Poskytovatelia operatívneho lízingu sa pripravujú na to, že áut bude stále nedostatok aj v budúcom roku. Je to predovšetkým z dôvodu, že automobilky nemajú situáciu s čipmi vo svojich rukách, keďže sú odkázané predovšetkým na ázijských dodávateľov.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #polovodičová kríza #čipová kríza #nedostatok polovodičov #nedostatok čipov
Články podľa značiek