Holanďania už nemajú peniaze na nové autá. Rekordy lámu tie staré

Holandsko je laboratóriom toho, čo hrozí celej Európe. Prílišný tlak na elektromobilitu vedie ku kolapsu predaja nových áut. Takto sa emisie z dopravy neznížia.

14.07.2021 18:00
debata (27)
V Holandsku kvitne predaj ojazdených áut.... Foto: Expatica
Holandsko V Holandsku kvitne predaj ojazdených áut. Krajina tento rok doviezla zo zahraničia rekordný počet „jazdeniek“. Naopak, predaj nových áut je na polovičnej úrovni spred pár rokov.

Holandský automobilový trh sledujeme už dlhšie. Ukazuje totiž v malom meradle to, čo môže zakrátko zachvátiť celú Európu. Tamojší politici sú horliví zástancovia elektromobility. V roku 2030 chcú dokonca celkom zakázať predaj odobných áut spaľujúcich benzín a naftu. Na tom by nebolo nič zlé, ak by bolo výsledkom znižovanie emisií v doprave. Lenže tak to nefunguje. Holandsko nastavilo pravidlá, ktoré príliš tlačia na spotrebiteľov. Na jednej strane sa snažia zvýšiť predaj elektromobilov dotáciami a daňovými úľavami a na druhej čo najviac znevýhodniť nákup vozidiel so spaľovacími motormi.

To znamená, že autá na benzín a naftu sú v Holandsku extrémne drahé, a to aj na prevádzku, keďže cena litra benzínu už atakuje dve eurá. Navyše musia majitelia klasických áut platiť daň podľa úrovne CO2. Uveďme príklad. VW Golf ôsmej generácie si v Holandsku vo verzii s benzínovým motorom 1,5 TSI (110 kW) a v úrovni vybavenia Life, čo je jedna zo základných, zaobstaráte za 29 136 eur. K tomu si ale musíte pripočítať registračnú daň BPM vo výške 3 278 eur. A hoci toto auto produkuje nízkych 108 gramov CO2 na kilometer, Holanďanom sa to zdá stále priveľa. A tak sú majitelia týchto áut každý mesiac „trestaní“ poplatkom 269 eur vo forme akejsi cestnej dane.

Dieselové autá - bazár Čítajte viac Nemci opäť zatúžili po dieseloch! Ale nie tých nových

Naproti tomu pri kúpe elektrického VW ID.3 za 37 990 eur vám štát zaregistruje auto zadarmo a ešte vám prispeje sumou 4 000 eur. Cestná daň je potom „len“ 122 eur mesačne. Za takýchto okolností sa ceny elektrických a benzínových áut síce priblížili, ale všetky sú relatívne drahé. Je len logické, že Holanďania sa postupne odvracajú od kúpy nových áut. Vyplýva to jasne z výsledkov agentúry JATO Dynamics. Za prvý polrok sa v tejto krajine predalo len 163 000 áut a vlani 359 000. Poviete si, že ide o následok pandémie. Lenže tak to nie je. Ešte pred pár rokmi totiž holandský trh vykazoval približne 600 000 nových registrácií.

Ešte pred pár rokmi bolo Holandsko cenným... Foto: Autoweek
Holandsko Ešte pred pár rokmi bolo Holandsko cenným zdrojom ojazdených áut pre viaceré európske krajiny. Dnes sa karta obrátila. Holanďania šetria.

Naopak, Holanďania dávajú stále častejšie prednosť dovozu ojazdených vozidiel zo zahraničia. Pritom to nie je tak dávno, čo patrilo práve Holandsko k najväčším exportérom „jazdeniek“. Teraz sa karta obracia. V prvom polroku sa ich do Holandska doviezlo 142 714 kusov, takže podľa asociácie predajcov RAI sa tento rok očakáva nový rekord. Aby sme to zhrnuli. Kým predaj nových áut narástol medziročne o 3,3 %, dovoz o 79,9 %. Väčšina vozidiel, 89 829 kusov, pochádza z Nemecka. Tak to bolo aj v predchádzajúcich rokoch. Paralelný dovoz z Belgicka predstavoval 20 850 áut. Holanďania majú pritom záujem najmä o novšie, mladšie modely, čo dokazuje, že sú to práve zákazníci, ktorí odišli z trhu nových áut.

AAA Auto - autobazár Čítajte viac Ojazdené autá idú na dračku. Aj keď sú drahšie

Najviac dovezených vozidiel pripadalo na tie s benzínovým motorom. Bolo ich presne 110 749 kusov. Lenže pozoruhodné je, že vzrástol aj dovoz dieselov – z 10 939 na 14 924 kusov. Podiel hybridov zas stúpol trojnásobne na 13 400 kusov a elektromobilov z 1 347 na 3 452 kusov. Aj keď sa teda do Holandska dovážajú relatívne mladé autá s novšími emisnými normami, dosiahnuť emisné ciele s klesajúcim podielom predaja nových áut bude pre Holandsko asi veľký problém. Môže zakázať nákup nových áut s benzínovým motorom, no potom jeho automobilový trh skolabuje.

„Kvôli vysokým cenám nových áut v Holandsku sa veľa ľudí rozhodne doviezť mladé ojazdené auto zo zahraničia, kde majú tiež väčší výber,“ hovorí Floris Liebrand z asociácie RAI. „Je to škoda, pretože holandský vozový park by mal byť omladený. Vláda preto musí zabezpečiť, aby boli nové automobily atraktívne pre spotrebiteľov,“ dodáva Liebrand. Je teda jasné, že niektoré organizácie si uvedomujú riziká. Ak bude takto postupovať celá Európska únia, odskáču si to aj automobilky. Viacerí analytici upozorňujú, že stačí predĺžiť životný cyklus áut a automobilový priemysel začne chrliť nezamestnaných v státisícoch.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Holandsko #predaj áut
Články podľa značiek