Štvrtá najväčšia automobilka dá do ‘elektriny‘ 30 miliárd. A to jej šéf neveril

Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares nie je zďaleka takým zástancom elektromobility ako Herbert Diess z Volkswagenu. No napriek výhradám vedie firmu so 14 značkami búrlivými vodami elektrifikácie. Teraz Stellantis odhalil, ako to bude vyzerať.

16.07.2021 12:00
debata
Stellantis predstavuje štyri nové platformy pre... Foto: Stellantis
Stellantis - nová elektrická stratégia Stellantis predstavuje štyri nové platformy pre elektrifikáciu svojich 14 značiek.

Carlos Tavares je jedným z mála vysokopostavených manažérov automobilového priemyslu, ktorý si v otázke prechodu na elektrický pohon nedáva servítku pred ústa. Nie je to tak dávno, čo povedal, že elektromobily kupujú len „zelení závisláci“. Problém nemá ani dokonca ani kritizovať politikov za ich nadmerný tlak na elektrifikáciu automobilového priemyslu, z ktorej pramenia zatiaľ ťažko odhadnuteľné riziká. „Nikto by nemal zabudnúť, odkiaľ tieto rozhodnutia prichádzajú. Nie je to zo strany automobilového priemyslu. Vlády tancujú na hrane verejnej mienky, prečo nie, ale mali by chápať analýzu celého životného cyklu auta, nielen emisie z výfuku. To nie je to isté,“ apeloval.

Eduard Heger, Stellantis Čítajte viac V Trnave budú vyrábať nové modely. Hádajte, ktoré!

Napriek tomu Tavares a jeho gigantický koncern Stellantis, zahŕňajúci celkovo 14 automobilových značiek, berie prechod na elektrický pohon vážnejšie než mnohé iné automobilky. Snaží sa, aby mala firma pod palcom celý dodávateľský reťazec komponentov potrebných pre elektrický pohon. Jedine tak je možné znížiť ceny batérií a teda aj elektromobilov, a zároveň na elektrických autách zarábať. Preto pôvodné PSA najprv preferovalo univerzálne multienergetické platformy, schopné využívať spaľovacie motory a zároveň elektrický pohon. Vidíme to na príklad na Peugeote e-208, e-2008 alebo na DS 3 Crossback E-Tense, Citroëne ë-C4, Opeli Corsa E alebo Mokka E.

Platformy ponúknu tri batériové pakety, ktoré... Foto: Stellantis
Stellantis - nová elektrická stratégia Platformy ponúknu tri batériové pakety, ktoré zabezpečia dojazd od 500 až do 800 km.

Budúcnosť má však patriť elektromobilom, vyvíjaným od podlahy výlučne pre elektrický pohon, a tak Stellantis oznámil, že do elektrickej transformácie investuje v najbližších rokoch neuveriteľných 30 miliárd eur. Dotkne sa všetkých 14 značiek od Fiatu, cez Alfu Romeo, Peugeot až po Chrysler a Jeep. Základom budú štyri nové elektrické platformy – STLA Small, STLA Medium, STLA Large a STLA Frame. Posledná z nich bude určená úžitkovým modelom či off-roadom s rámovým podvozkom. Spojené budú s troma batériovými paketmi, ktoré zabezpečia dojazd od 500 do 800 km na jedno nabitie. Nabíjať by sa mali priemerne rýchlosťou 32 km za minútu.

Renault Mégane eVision Concept - 2020 Čítajte viac Renault urýchľuje elektrifikáciu. Do konca dekády chce milión elektrických áut ročne

Stellantis tiež pracuje na nových typoch akumulátorov. Tými prvými sú ekologické batérie bez kobaltu a niklu a akumulátoroch s tuhým elektrolytom. Prvé z nich majú debutovať v roku 2024 a druhé v roku 2026. Aby dokázal Stellantis stlačiť výrobné náklady a zabezpečiť dostatočnú kapacitu, umiestni produkciu batérií v ďalších piatich gigatovárňach. Tým sa má akumulátorom znížiť cena do roku 2024 o 40 % a do roku 2030 o ďalších 20 %. Tavares verí, že vďaka tomu sa elektromobily stanú dostupnou alternatívou pre všetkých.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Stellantis
Články podľa značiek