Predaj áut v Európe v prvom polroku: Pozrite, komu sa darilo a komu nie

Za prvý polrok predaj áut v Európe medziročne síce stúpol, no nedosiahol predpandémiovú úroveň. Slovensko sa nemá čím chváliť, no ešte horšie je na tom napríklad Rumunsko, ktoré ako jediná z 30 sledovaných krajín zaznamenala medziročný pokles predaja.

19.07.2021 06:00
debata
Predaj áut síce medziročne stúpa, ale len... Foto: SHUTTERSTOCK
auto, narast cien, narast predajov, sipka Predaj áut síce medziročne stúpa, ale len preto, že minulý rok nás trápili rozsiahle lockodowny. V 1. polroku roku 2019 sa predalo o 1,5 milióna áut, než v prvom polroku tohto roku.

Predaj nových áut v Európe sa v júni a aj za celý prvý polrok 2021 zvýšil, ale stále zaostáva za úrovňou pred pandémiou nového koronavírusu. Ukázali to v piatok zverejnené údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).

Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak v prvom polroku 2021 vzrástol dopyt v rámci EÚ po nových automobiloch o 25,2 percenta a dosiahol celkovo takmer 5,4 milióna kusov. Nárast však platí len v porovnaní s „pandémiovým“ rokom 2020, poznačeným strmým poklesom predaja. Stále je to však o 1,5 milióna áut menej v porovnaní s predajom za prvých šesť mesiacov roku 2019, v ktorom ešte pandémia predaje neovplyvnila.

Všetkých 27 trhov v regióne, až na jeden, zaznamenalo v tomto roku zatiaľ medziročný nárast. Ak sa pozrieme na štyri hlavné trhy, tak najvyšší nárast eviduje Taliansko, ktoré však minulý rok zápasilo aj s najstrmším poklesom predaja. V reči čísel vyzerá prvý polrok na štyroch najväčších trhoch takto: Taliansko (+ 51,4 %), Španielsko (+ 34,4 %), Francúzsko (+ 28,9 %) a Nemecko (+ 14,9 %).

zväčšiť Predaj áut v EÚ za posledný rok v medziročnom... Foto: ACEA
PC june 2021 0 1 Predaj áut v EÚ za posledný rok v medziročnom porovnaní.

Slovensko podľa dát ACEA zaznamenalo v prvom polroku 2021 len 13-percentný nárast predaj nových áut. To ho radí v rámci 30 sledovaných krajín (EÚ + Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľká Británia) až na 24 miesto. Horšie na tom boli už len Belgicko, Dánsko, Litva, Holandsko a Slovinsko a vôbec najhoršie bolo na tom v prvom polroku tohto roku Rumunsko. To ako jediná sledovaná krajina zaznamenalo za prvý polrok dokonca medziročný pokles predaja a to o 4,9 percenta.

Ako s v rámci EÚ v prvom polroku darilo automobilovým koncernom, ukazuje nasledujúca tabuľka:

Skupina Trh. podiel 2020 Trh. podiel 2021 Pred. autá 2020 Pred. autá 2021 Zmena
sk. Volkswagen 26,1 % 26,4 % 1 118 250 1 414 675 +26,5%
Stellantis 22,1% 23,1% 944 389 1 237 207 +31,0%
sk. Renault 11,5% 9,9% 492 846 530 688 +7,7%
Hyundai/Kia 6,9% 7,5% 295 625 404 719 +36,9%
BMW 6,4% 6,7% 275 527 361 554 +31,2%
Toyota 5,7% 6,2% 243 300 334 550 +37,5%
Daimler 5,8% 5,4% 246 790 291 970 +18,3%
Ford 4,8% 4,2% 207 491 227 437 +9,6%
Volvo 2,3% 2,4% 97 919 127 097 +29,8%
Nissan 2,2% 1,8% 92 571 95 840 +3,5%
zdroj: ACEA          

Pokiaľ ide o konkrétne značky, tak iba tri v prvom polroku tohto roku oproti prvej polovici roku 2020 zaznamenali medziročný pokles. Sú to Alfa Romeo, Honda a Mitsubishi. Za prvých 6 mesiacov tohto roku Alfa predala len 12 168 áut, čo značí medziročný pokles na úrovni 1,4 percenta.

Ešte väčší medziročný pokles zaznamenala Honda, konkrétne 6,7 percenta, pričom predaj jej áut klesol pod hranicu 20-tisíc kusov. Najhoršie dopadlo Mitsubishi s medziročným poklesom predaja za prvý polrok 2021 o viac než 33 percent. Polročný predaj tejto japonskej značky mierne presiahol 30 tisíc kusov. Mitsubishi však v posledných mesiacoch riešilo svoju budúcnosť v Európe, ale vyzerá to tak, že napokon z trhu neodíde, takže v priebehu pár mesiacov, možno roku, by sa mohlo opäť stabilizovať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut #predaj áut na Slovensku #predaj áut v Európe
Články podľa značiek