Boj o batériové megafabriky zúri naplno. Slovensko sa len zdvorilo prizerá

Sily v automobilovom priemysle sa preskupujú. Hrať prím budú krajiny, kde budú vyrábať batérie a elektrické autá. Či bude medzi nimi aj Slovensko, je otázne.

20.07.2021 06:00
debata (13)
Gigafactory Berlín je už takmer hotová, kvôli... Foto: Tesla
Tesla - Gigafactory Berlín Gigafactory Berlín je už takmer hotová, kvôli námietkam ekológov však zatiaľ zostáva de facto čiernou stavbou.

Boj o to, kto bude vyrábať batérie pre elektromobily sa už naplno rozhorel, Slovensko by sa malo do neho zapojiť iniciatívnejšie, veľké projekty nás totiž obchádzajú. Spoločnosť LG sa napríklad už rozhodla, že z Poľska spraví svetové centrum výroby lítiovo-iónových batérií. Koncom januára totiž oznámila, že plánuje rozšíriť svoj závod v obci Kobierzyce neďaleko Vroclavi. Do konca roku 2022 by mala zamestnávať do desaťtisíc ľudí.

Všade, len nie u nás

Kórejský koncern začal do poľskej továrne investovať v roku 2016. Vzhľadom na výrazný nárast dopytu po batériách pre elektrické vozidlá továreň rozšíril v roku 2017. Tretia etapa výstavby sa začala na jar 2019 bola ukončená minulý rok. V auguste 2020 spoločnosť LG Energy Solution predložila žiadosť o podporu štvrtej etapy výstavby továrne v Kobierzyciach. Tá by mala skončiť v roku 2022. Celková suma výdavkov presiahne 3,1 miliardy eur a fabrika bude zamestnávať 10 tisíc ľudí.

V Berlíne stavia svoju európsku Gigafactory Tesla, ktorá tam však tesne pred dokončením stále bojuje s námietkami environmentalistov a ekológov. Takže fabrika je síce pred nábehom výroby, no zatiaľ je, svojím spôsobom, jednou z najväčších európskych čiernych stavieb.

Česi približne pred rokom otvorili V Hornej Suchej pri Havířove jednu z najmodernejších batériových tovární na svete, za ktorou stoja výhradne domáci investori. Spoločnosť Magna Energy Storage (MES) tam vyrába inovatívne patentované li-ion batérie HE3DA.

VW, ktorý chce byť európskym lídrom v predaji elektromobilov, chce do roku 2025 postaviť šesť batériových tovární. Pokiaľ ide o konkrétne miesta – prvá fabrika by už o dva roky mala začať vyrábať batérie vo švédskom Skelleftea (tam by mala pokračovať spolupráca s Northvoltom), druhá v roku 2025 v Salzgitteri v Nemecku. Ďalšia by mala byť vybudovaná v roku 2026 v Španielsku, Francúzsku alebo Portugalsku.

Northvolt aj vďaka podpísanej spolupráci s... Foto: Northvolt
tovaren na baterie Northvolt aj vďaka podpísanej spolupráci s koncernom VW rozšíri výrobu batérií vo švédskom Skelleftea. Preinvestuje tam viac než 3 miliardy eur.

Zaujímavá je tá štvrtá, ktorá by mala byť hotová o rok neskôr, teda v roku 2027. Tu sa totiž do úzkeho výberu dostali podľa agentúry Bloomberg tri krajiny – Poľsko, Česko a tou treťou je práve Slovensko. Zatiaľ to však vyzerá tak, že Slovensko bude v tomto boji ťahať za kratší koniec.

Uvidíme v budúcom roku, ako sa bude vyvíjať výrobný program v trnavskom Stellantise, elektromobily tam zatiaľ tvoria iba malú časť výroby a v miestnej baterkárni zatiaľ len kompletujú inde vyrobené batériové články do batérií pre vlastnú potrebu. Podiel elektrických áut tam zrejme porastie, ale je otázne, či sa z Trnavy stane naozaj silná „elektrofabrika“.

Aktuálne sa síce tešíme napríklad aj z veľkej investície do bratislavského závodu VW, no pravdou je, že tá z väčšej časti smeruje do výroby spaľovacích áut. Práve z nich treba totiž prechod na elektromobilitu financovať. Perspektívne závody na veľkovýrobu elektromobilov a batérií pre ne sa však zatiaľ budujú inde, nie na Slovensku.

Briti „tlačia na pílu“

Výroba batérií by sa mala napríklad výrazne rozbehnúť aj vo Veľkej Británii. Tam regionálni predstavitelia v strednom Anglicku pred niekoľkými dňami oznámili, že predkladajú plány na výstavbu skutočnej európskej „gigafabriky“ na výrobu batérií. Tá bude stáť blízko Coventry a mohla by priniesť až 6000 pracovných miest. Vzniknúť by mala čiastočne na pozemkoch letiska Coventry. Pôjde u o tretiu veľkú „baterkáreň“ vo Veľkej Británii.

Poloha letiska Coventry je zo strategického hľadiska ideálna. Je len len pár kilometrov od fabriky Jaguar Land Rover a tiež blízko fabrík Aston Martin Lagonda, BMW a LEVC (tá prevádzkuje známe čierne taxíky). Továreň by mala začať prevádzku do roku 2025 a mohla by prilákať investície v hodnote vyše 2 miliárd eur. Vyrábať by mohla batérie s celkovou kapacitou až 60 gWh, čo je viac, než plánuje Tesla v Berlíne.

Koncom minulého roka spoločnosť Britishvolt potvrdila, že si vybrala závod v Blythe v Northumberlande na výstavbu prvej britskej gigafactory s perspektívou zahájenia výroby v roku 2023 s kapacitou až 30 gWh energie. Začiatkom tohto mesiaca Nissan potvrdil miliardovú investíciu do svojho závodu v Sunderlande, ktorá zahŕňa rozšírenie výroby batérií s potenciálom až 35gWh výkonu ročne.

Inobar, batérie, Faysal Sohail, Čítajte viac InoBat už vo Voderadoch stavia inovatívne batériové centrum

Jediným väčším oficiálne potvrdeným projektom na výrobu batérií na Slovensku zatiaľ zostáva InoBat vo Voderadoch neďaleko Bratislavy. O tomto projekte je však zatiaľ známych len minimum faktov a informácií, na základe ktorých by bolo možné odhadnúť jeho perspektívnosť a reálny význam pre automobilový priemysel a slovenskú ekonomiku.

Zatiaľ spoločnosť oficiálne zverejnila len dohodu s výrobcom autobusov SOR. V roku 2022 by sa v pilotnom teste mali vyskúšať batérie InoBat-u na dvoch autobusoch a v roku 2023 vy už mali byť nasadené komerčne. Ráta sa predbežne so sto autobusmi. Pre InoBat Auto ide pritom o prvé zverejnené komerčné partnerstvo.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #batérie #elektromobilita #Gigafactory 3 #batérie pre elektromobily #továreň na batérie
Články podľa značiek