
Boj o to, kto bude vyrábať batérie pre elektromobily sa už naplno rozhorel, Slovensko by sa malo do neho zapojiť iniciatívnejšie, veľké projekty nás totiž obchádzajú. Spoločnosť LG sa napríklad už rozhodla, že z Poľska spraví svetové centrum výroby lítiovo-iónových batérií. Koncom januára totiž oznámila, že plánuje rozšíriť svoj závod v obci Kobierzyce neďaleko Vroclavi. Do konca roku 2022 by mala zamestnávať do desaťtisíc ľudí.
Všade, len nie u nás
Kórejský koncern začal do poľskej továrne investovať v roku 2016. Vzhľadom na výrazný nárast dopytu po batériách pre elektrické vozidlá továreň rozšíril v roku 2017. Tretia etapa výstavby sa začala na jar 2019 bola ukončená minulý rok. V auguste 2020 spoločnosť LG Energy Solution predložila žiadosť o podporu štvrtej etapy výstavby továrne v Kobierzyciach. Tá by mala skončiť v roku 2022. Celková suma výdavkov presiahne 3,1 miliardy eur a fabrika bude zamestnávať 10 tisíc ľudí.
V Berlíne stavia svoju európsku Gigafactory Tesla, ktorá tam však tesne pred dokončením stále bojuje s námietkami environmentalistov a ekológov. Takže fabrika je síce pred nábehom výroby, no zatiaľ je, svojím spôsobom, jednou z najväčších európskych čiernych stavieb.
Česi približne pred rokom otvorili V Hornej Suchej pri Havířove jednu z najmodernejších batériových tovární na svete, za ktorou stoja výhradne domáci investori. Spoločnosť Magna Energy Storage (MES) tam vyrába inovatívne patentované li-ion batérie HE3DA.
VW, ktorý chce byť európskym lídrom v predaji elektromobilov, chce do roku 2025 postaviť šesť batériových tovární. Pokiaľ ide o konkrétne miesta – prvá fabrika by už o dva roky mala začať vyrábať batérie vo švédskom Skelleftea (tam by mala pokračovať spolupráca s Northvoltom), druhá v roku 2025 v Salzgitteri v Nemecku. Ďalšia by mala byť vybudovaná v roku 2026 v Španielsku, Francúzsku alebo Portugalsku.

Zaujímavá je tá štvrtá, ktorá by mala byť hotová o rok neskôr, teda v roku 2027. Tu sa totiž do úzkeho výberu dostali podľa agentúry Bloomberg tri krajiny – Poľsko, Česko a tou treťou je práve Slovensko. Zatiaľ to však vyzerá tak, že Slovensko bude v tomto boji ťahať za kratší koniec.
Uvidíme v budúcom roku, ako sa bude vyvíjať výrobný program v trnavskom Stellantise, elektromobily tam zatiaľ tvoria iba malú časť výroby a v miestnej baterkárni zatiaľ len kompletujú inde vyrobené batériové články do batérií pre vlastnú potrebu. Podiel elektrických áut tam zrejme porastie, ale je otázne, či sa z Trnavy stane naozaj silná „elektrofabrika“.
Aktuálne sa síce tešíme napríklad aj z veľkej investície do bratislavského závodu VW, no pravdou je, že tá z väčšej časti smeruje do výroby spaľovacích áut. Práve z nich treba totiž prechod na elektromobilitu financovať. Perspektívne závody na veľkovýrobu elektromobilov a batérií pre ne sa však zatiaľ budujú inde, nie na Slovensku.
Briti „tlačia na pílu“
Výroba batérií by sa mala napríklad výrazne rozbehnúť aj vo Veľkej Británii. Tam regionálni predstavitelia v strednom Anglicku pred niekoľkými dňami oznámili, že predkladajú plány na výstavbu skutočnej európskej „gigafabriky“ na výrobu batérií. Tá bude stáť blízko Coventry a mohla by priniesť až 6000 pracovných miest. Vzniknúť by mala čiastočne na pozemkoch letiska Coventry. Pôjde u o tretiu veľkú „baterkáreň“ vo Veľkej Británii.
Poloha letiska Coventry je zo strategického hľadiska ideálna. Je len len pár kilometrov od fabriky Jaguar Land Rover a tiež blízko fabrík Aston Martin Lagonda, BMW a LEVC (tá prevádzkuje známe čierne taxíky). Továreň by mala začať prevádzku do roku 2025 a mohla by prilákať investície v hodnote vyše 2 miliárd eur. Vyrábať by mohla batérie s celkovou kapacitou až 60 gWh, čo je viac, než plánuje Tesla v Berlíne.
Koncom minulého roka spoločnosť Britishvolt potvrdila, že si vybrala závod v Blythe v Northumberlande na výstavbu prvej britskej gigafactory s perspektívou zahájenia výroby v roku 2023 s kapacitou až 30 gWh energie. Začiatkom tohto mesiaca Nissan potvrdil miliardovú investíciu do svojho závodu v Sunderlande, ktorá zahŕňa rozšírenie výroby batérií s potenciálom až 35gWh výkonu ročne.

Jediným väčším oficiálne potvrdeným projektom na výrobu batérií na Slovensku zatiaľ zostáva InoBat vo Voderadoch neďaleko Bratislavy. O tomto projekte je však zatiaľ známych len minimum faktov a informácií, na základe ktorých by bolo možné odhadnúť jeho perspektívnosť a reálny význam pre automobilový priemysel a slovenskú ekonomiku.
Zatiaľ spoločnosť oficiálne zverejnila len dohodu s výrobcom autobusov SOR. V roku 2022 by sa v pilotnom teste mali vyskúšať batérie InoBat-u na dvoch autobusoch a v roku 2023 vy už mali byť nasadené komerčne. Ráta sa predbežne so sto autobusmi. Pre InoBat Auto ide pritom o prvé zverejnené komerčné partnerstvo.