O tom, ako sa bude dariť elektromobilom v Európe rozhodne predovšetkým cena. Tá sa zatiaľ výrazne znížiť nedá, preto sa európski politici, vidiaci Európu ako „bezemisný“ elektrický raj budú musieť zmieriť s tým, že inou cestou, než ich výrazným dotovaním to nepôjde a jednotlivé krajiny na to budú musieť vo svojich rozpočtoch hľadať – podľa veľkosti – desiatky až stovky miliónov eur ročne.
Príliš drahé
Priemerná cena elektromobilu, ktorý sa minulý rok predal v Európe, bola na hranici 40 000 eur. To je suma, v ktorej elektrické autá nedokážu byť konkurencieschopné v kľúčovej strednej triede – jedine ak zlacnejú o sumy, blížiace sa desaťtisíc eurám.
Čítajte viac Na náš trh prichádza Audi Q4 e-tron. Cena je zaujímaváNajsilnejším trhom pre elektromobily je bezkonkurenčne Nórsko, kde sa ich podiel na predaji dostal za uplynulý rok až na 54 percent – inak povedané, ide o jedinú krajinu na svete, kde ich trhový podiel už prekonal trhový podiel áut so spaľovacími motormi. Ako raketovo stúpa, dosvedčuje aj fakt, že na túto úroveň sa zdvihol v priebehu jedinej dekády, pred desiatimi rokmi bol ich podiel jednopercentný.
Na Slovensku ich predaj minulý rok zostal tesne pod tisíc kusovou hranicou, aj keď sme na jeho začiatku tipovali, že bude pokorená. Do predajov v uplynulom roku sa totiž premietli silné dotácie až osemtisíc eur, ktoré bolo možné krátkodobo získať (teda presnejšie, vyčerpali sa približne za 4 minúty) na konci roku 2019.
Pokiaľ ide o konkrétne modely a predané kusy, tak v najsilnejších európskych „elektrokrajinách“, teda v Nórsku a Holandsku, bojovali o titul kráľa elektromobilov Tesla Model 3 a VW ID.3. Keďže však do predaja hovoria aj iné krajiny, európskym bestsellerom sa minulý rok stal Renault Zoe s predajom vyše 99 tisíc kusov, druhé miesto patrí Tesle Model 3 s predajom takmer 86 tisíc kusov a tretie VW ID.3 s predajom vyše 56 tisíc kusov. Ten však prišiel na trh minulý rok relatívne nekôr.
Elektromobily versus plug-in hybridy
V štatistikách predajov sa zväčša uvádzajú čísla, ktoré spájajú predaj čistých elektromobilov a plug-in hybridov spolu, pretože aj tie druhé jazdia čiastočne čisto na elektrinu. Nie je to úplne korektné, pretože uvádzať medzi bezemisnými autá, ktoré po prejdení 50 – 60 elektrických kilometrov majú priemernú spotrebu benzínu niekde medzi 7 až 9 litrami je prinajmenšom zavádzajúce. Podiel čistých elektromobilov na predaji áut v Európe bol v roku 2020 približne 5,4 percenta, predalo sa ich okolo 700 000. Celosvetovo ich predaj dosiahol niečo vyše 1,6 milióna kusov.
Nemecká automobilka Volkswagen predala za 1. polrok celosvetovo takmer 171 000 plne elektrických vozidiel. V porovnaní s 1. polrokom predchádzajúceho roka to predstavuje nárast o 165,2 percenta. Zaujímavé je, že z tohto počtu bolo až 111 000 predaných v druhom kvartáli.
Predaj plug-in hybridov dosiahol takmer rovnakú úroveň, v prvom polroku ich koncern VW predal 171 300, v porovnaní s rovnakým obdobám roku 2020 je to nárast o vyše 200 percent. Pripomíname, že medziročné štatistiky skresľuje výrazný pokles predaja áut v 2. kvartáli roku 2020, zapríčinenom epidémiou koronavírusu a s ňou súvisiacimi lockdownmi v mnohým krajinách.
Christian Dahlheim, šéf globálneho predaja skupiny VW vyhlásil, že tento rok chcú po prvýkrát predať viac než 1 milión elektrifikovaných vozidiel, odmietol však spresniť, koľko z nich by malo byť čistých elektromobilov.
Ambície Volkswagenu
Pokiaľ ide o európske ambície skupiny VW a jej snahu byť na trhu s elektrifikovanými autami v Európe jednotkou, nie je to prehnane ambiciózny plán. Európa je totiž pre koncern v tomto smere s obrovským náskokom najdôležitejším trhom.
Čítajte viac Predaj áut v Európe v prvom polroku: Pozrite, komu sa darilo a komu nieV reči konkrétnych čísiel to znamená, že zo všetkých čistých elektromobilov, vyrobených koncernom VW za prvý polrok tohto roku sa v Európe predalo vyše 111 000 tisíc, čo je približne 75 percent. Aktuálne pochádza približne každý štvrtý nový čistý elektromobil, ktorý sa v Európe predá z výrobných liniek niektorej zo značiek, patriacich do koncernu VW.
Navyše prišlo za posledné mesiace k predstaveniu hneď niekoľkých modelov, ktoré by toto číslo mohli ešte o dosť zvýšiť. Môžeme z nich spomenúť napríklad Audi Q4 e-tron, ktoré má ambíciu stať sa najpredávanejším elektrombilom značky Audi, Škodu Enyaq, prvý čisto elektrický model Škody, alebo VW ID.4, ktorý sa dokonca stal svetovým Autom roku 2021.