Toyota Mobility Foundation (TMF), Energy Systems Network (ESN) a Indiana Economic Development Corporation (IEDC) spojili svoje sily so startupom May Mobility, ktorý sa špecializuje na autonómne vozidlá a automatizovanú kyvadlovú dopravu. Spoločný projekt je pilotným programom autonómnej dopravy v americkom meste Indianapolis a jeho okolí. Ide o jeden z mnohých programov nadácie TMF, ktorá sa zaoberá mobilitou s využitím moderných technológií.
Do projektu bude zapojených päť vozidiel Lexus RX 450h a jeden Polaris GEM upravený na prepravu osôb na invalidných vozíkoch. Všetky vozidlá budú vybavené technológiou autonómneho riadenia May Mobility. Verejne dostupná bezplatná dopravná služba Together in Motion AV bude v prevádzke do 19. novembra a bude fungovať od pondelka do piatka v čase od 7.00 do 19.00.
Zatiaľ na jednej linke
Trasa vedie zo stanice Vermont na západ od centra mesta a zahŕňa aj nemocnice IU Health University Hospital a Riley Hospital for Children. Na informačné tabule s cestovným poriadkom boli umiestnené QR kódy, ktoré odkazujú na webovú stránku, kde je možné s pomocou mapy Google skontrolovať trasu a polohu všetkých šiestich vozidiel a dozvedieť sa viac o technológii autonómnej jazdy. Vozidlá budú prichádzať na zastávky v 10– až 15-minútových intervaloch.
Autá budú pravidelne dezinfikovať, aby sa zabránilo šíreniu koronavírusu, a na jednotlivých jazdách sa budú môcť zúčastniť iba ľudia žijúci v jednej domácnosti. Ešte pred spustením autonómnej dopravy si obyvatelia Indianapolisu a fanúšikovia motoršportu mohli vyskúšať autonómne Lexusy RX 450h počas špeciálnej výstavy spojenej s testovacími jazdami, ktorá sprevádzala 105. preteky Indy 500.
V novembri, po ukončení pilotného programu v hlavnom meste Indiany, sa autonómna doprava presunie do mesta Fishers. Nejde pritom o prvú spoluprácu Toyoty s May Mobility. V roku 2019 totiž investovala do tohto startupu z Michiganu 50 miliónov dolárov. Poslaním May Mobility je poskytovať bezpečné, cenovo dostupné a spoľahlivé dopravné prostriedky po celom svete.
Pandémia vývoj nezastavila
Aj keď niektoré spoločnosti v dôsledku pandémie pozastavili svoje programy rozvoja autonómneho riadenia, Toyota zostala v hre a naďalej naň vynakladá značné prostriedky. Za vývoj technológií automatizácie je zodpovedná výskumná spoločnosť Toyota Research Institute, ktorá súčasne vyvíja systémy Chauffeur a Guardian. Prvý z nich v budúcnosti zabezpečí úplnú autonómiu vozidla, zatiaľ čo Guardian prevezme kontrolu nad autom v prípade nebezpečenstva kolízie.
Cestovanie s autonómnymi Lexusmi bude nepochybne komfortné. Pripomeňme, že RX 450h je veľké SUV s hybridným pohonom s výkonom až 233 kW, poháňané benzínovým motorom 3,5 V6, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Na stovku zrýchli za 7,7 sekúndy a jeho priemerná spotreba paliva je 7,6 litrov benzínu na 100 km. Model je k dispozícii v päťmiestnej verzii aj dlhšej verzii RX L pre sedem osôb.
Hybridné a elektrické autá s obľubou využíva mnoho spoločností vyvíjajúcich technológie autonómnej jazdy. Vyplýva to z toho, že konvenčné autá nie sú schopné poskytnúť dostatok elektrickej energie na napájanie rozsiahleho systému senzorov a počítačov, zatiaľ čo hybridy a elektromobily jej majú dostatok. Na výrobu autonómnych prototypov vo flotile May Mobility boli použité modely Prius, Lexus LS aj hybridná Toyota Sienna.
Toyota využíva hybridné autá aj vo vlastných výskumných programoch. Toyota Research Institute vybudoval napríklad flotilu autonómnych prototypov TRI-P4, založených na piatej generácii modelu Lexus LS 500h. Autá slúžia na vývoj systémov autonómneho riadenia Guardian a Chauffeur.