Lexusy bez vodičov budú jazdiť v Indianopolise. Ako kyvadlové ‘taxi‘

Toyota spolu so startupom May Mobility spúšťa pilotný program autonómnej dopravy v americkom meste Indianapolis. Úlohu mestských autobusov na seba prevezmú hybridné Lexusy RX 450h. Budú sa pohybovať bez vodiča po pevných trasách a zastavovať na špeciálne určených zastávkach.

22.07.2021 12:00
debata
Autonómne Lexusy RX450h budú vybavené všetkou... Foto: Lexus
Lexus RX 450h - autonómne taxi Autonómne Lexusy RX450h budú vybavené všetkou potrebnou technológiou vrátane laserových radarov. Na napájanie týchto zariadení je hybridný pohon ako stvorený. Disponuje totiž dostatočným zdrojom elektrickej energie.

Toyota Mobility Foundation (TMF), Energy Systems Network (ESN) a Indiana Economic Development Corporation (IEDC) spojili svoje sily so startupom May Mobility, ktorý sa špecializuje na autonómne vozidlá a automatizovanú kyvadlovú dopravu. Spoločný projekt je pilotným programom autonómnej dopravy v americkom meste Indianapolis a jeho okolí. Ide o jeden z mnohých programov nadácie TMF, ktorá sa zaoberá mobilitou s využitím moderných technológií.

Do projektu bude zapojených päť vozidiel Lexus RX 450h a jeden Polaris GEM upravený na prepravu osôb na invalidných vozíkoch. Všetky vozidlá budú vybavené technológiou autonómneho riadenia May Mobility. Verejne dostupná bezplatná dopravná služba Together in Motion AV bude v prevádzke do 19. novembra a bude fungovať od pondelka do piatka v čase od 7.00 do 19.00.

Zatiaľ na jednej linke

Trasa vedie zo stanice Vermont na západ od centra mesta a zahŕňa aj nemocnice IU Health University Hospital a Riley Hospital for Children. Na informačné tabule s cestovným poriadkom boli umiestnené QR kódy, ktoré odkazujú na webovú stránku, kde je možné s pomocou mapy Google skontrolovať trasu a polohu všetkých šiestich vozidiel a dozvedieť sa viac o technológii autonómnej jazdy. Vozidlá budú prichádzať na zastávky v 10– až 15-minútových intervaloch.

Autá budú pravidelne dezinfikovať, aby sa zabránilo šíreniu koronavírusu, a na jednotlivých jazdách sa budú môcť zúčastniť iba ľudia žijúci v jednej domácnosti. Ešte pred spustením autonómnej dopravy si obyvatelia Indianapolisu a fanúšikovia motoršportu mohli vyskúšať autonómne Lexusy RX 450h počas špeciálnej výstavy spojenej s testovacími jazdami, ktorá sprevádzala 105. preteky Indy 500.

V novembri, po ukončení pilotného programu v hlavnom meste Indiany, sa autonómna doprava presunie do mesta Fishers. Nejde pritom o prvú spoluprácu Toyoty s May Mobility. V roku 2019 totiž investovala do tohto startupu z Michiganu 50 miliónov dolárov. Poslaním May Mobility je poskytovať bezpečné, cenovo dostupné a spoľahlivé dopravné prostriedky po celom svete.

Pandémia vývoj nezastavila

Aj keď niektoré spoločnosti v dôsledku pandémie pozastavili svoje programy rozvoja autonómneho riadenia, Toyota zostala v hre a naďalej naň vynakladá značné prostriedky. Za vývoj technológií automatizácie je zodpovedná výskumná spoločnosť Toyota Research Institute, ktorá súčasne vyvíja systémy Chauffeur a Guardian. Prvý z nich v budúcnosti zabezpečí úplnú autonómiu vozidla, zatiaľ čo Guardian prevezme kontrolu nad autom v prípade nebezpečenstva kolízie.

Päť autonómnych Lexusov bude premávať na jednej... Foto: Lexus
Lexus RX 450h - autonómne taxi Päť autonómnych Lexusov bude premávať na jednej linke. Doprava bude pre obyvateľov Indianopolisu zdarma.

Cestovanie s autonómnymi Lexusmi bude nepochybne komfortné. Pripomeňme, že RX 450h je veľké SUV s hybridným pohonom s výkonom až 233 kW, poháňané benzínovým motorom 3,5 V6, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Na stovku zrýchli za 7,7 sekúndy a jeho priemerná spotreba paliva je 7,6 litrov benzínu na 100 km. Model je k dispozícii v päťmiestnej verzii aj dlhšej verzii RX L pre sedem osôb.

Hybridné a elektrické autá s obľubou využíva mnoho spoločností vyvíjajúcich technológie autonómnej jazdy. Vyplýva to z toho, že konvenčné autá nie sú schopné poskytnúť dostatok elektrickej energie na napájanie rozsiahleho systému senzorov a počítačov, zatiaľ čo hybridy a elektromobily jej majú dostatok. Na výrobu autonómnych prototypov vo flotile May Mobility boli použité modely Prius, Lexus LS aj hybridná Toyota Sienna.

Toyota využíva hybridné autá aj vo vlastných výskumných programoch. Toyota Research Institute vybudoval napríklad flotilu autonómnych prototypov TRI-P4, založených na piatej generácii modelu Lexus LS 500h. Autá slúžia na vývoj systémov autonómneho riadenia Guardian a Chauffeur.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #doprava #taxi #Lexus #autonómne riadenie #Lexus RX
Články podľa značiek