Pri podpore ekodopravy Európska komisia nehrá fér

Pokiaľ sa v hlavných programových materiáloch EK hovorí o uhlíkovo neutrálnej Európe do roku 2050, pre automobilový priemysel sú prijímané úplne iné kritériá. Nejde v nich o emisie CO2, ale o presadenie bezemisnej mobility.

26.07.2021 06:00
debata (3)
Pri bezemisnej doprave môže byť veľkým... Foto: (Ilustračné foto) Škoda Auto
nabíjanie škoda enyaq Pri bezemisnej doprave môže byť veľkým problémom absolútne nedostatočná infraštruktúra.

V prístupe Európskej komisie (EK) k riešeniam vedúcim k zelenej Európe vidieť rozpor. Uviedol to pre TASR generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Ján Pribula v reakcii na plán EK, ktorý má zakázať predaj nových automobilov na benzín a naftu od roku 2035.

Bezemisná doprava a uhlíkovo – neutrálne riešenia sú dve rôzne veci

EK totiž v legislatívnom balíku Fit for 55 zverejnenom 14. júla naznačila, aké konkrétne opatrenia a v akých sektoroch činnosti bude treba prijať, aby bolo do roku 2030 možné znížiť emisie skleníkových plynov o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Od roku 2030 sa majú priemerné emisie nových áut znížiť o 55 % a od roku 2035 o 100 % v porovnaní s úrovňami do roku 2021. Od roku 2035 by teda všetky nové autá registrované v EÚ mali mať nulové emisie.

Považujem toto (pripravovaný zákaz predaja spaľovacích áut v EÚ, pozn. redakcie) za veľmi nepremyslený krok, ktorý veľmi poškodí nielen SR, ale aj celú EÚ.
Milan Krajniak (Sme rodina)

„Pokiaľ v hlavných programových materiáloch sa hovorí o uhlíkovo neutrálnej Európe do roku 2050, pre automobilový priemysel sú prijaté úplne iné kritériá. Pripravované smernice a normy neorientujú automobilový priemysel na uhlíkovo neutrálne riešenia, ale na bezemisnú mobilitu,“ upozornil.

Sporné je však už aj spojenie „bezemisná mobilita“. „Samotné elektrické autá nie sú ekologickým východiskom zo súčasnej situácie už aj preto, že batérie sa vyrábajú z kovov a prvkov, ktoré sú, čo sa týka množstva ich výskytu na Zemi, často označované ako stopové a elektrickú energiu treba na ich nabíjanie vyrobiť, tento proces má tiež svoju nezanedbateľnú uhlíkovú stopu,“ povedal pre Pravdu koordinátor novej Divízie subdodávateľov ZAP SR Jaroslav Holeček

Jednorozmerná optika Európskej komisie

„Je potrebné vyhodnocovať celý cyklus. Nie je možné zostať len pri emisiách, ktoré vychádzajú z výfukov. V rámci verejných konzultácií k predloženým návrhom pripravovanej legislatívy EÚ, ktorá by mala vymedziť priestor pre realizáciu vízie uhlíkovo neutrálnej Európy ‚Fit for 55‘, viaceré zainteresované strany navrhovali zavedenie metodiky, ktorá by zohľadňovala prínos obnoviteľných palív k dekarbonizácii a uhlíkovej neutralite dopravy. Tieto návrhy neboli vypočuté," zdôraznil Pribula.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac IASTEC: Čaká nás Elektrogate? Brusel zle vypočítal emisie elektrických áut!

Ján Pribula si myslí, že medzi uhlíkovo neutrálnymi riešeniami a bezemisnou mobilitou je zásadný rozdiel, pretože uhlíkovo neutrálne riešenia je možné realizovať aj klasickými technológiami za použitia moderných zelených, obnoviteľných a syntetických palív. „Naopak, počúvame neustále vyjadrenia o ukončení výroby spaľovacích motorov a podobne,“ podotkol Pribula.

Upozornil, že automobilky zásadne preorientovávajú svoje výrobkové portfólio smerom k nízko emisnej alebo bezemisnej mobilite. Tento prechod predstavuje obrovské investície a nestabilita, ktorú vyvoláva neustále sa meniaci prístup Bruselu k problematike emisií a zelených riešení, znamená často plytvanie investíciami. Len v roku 2019 boli stanovené pravidlá pre znižovanie emisií do roku 2030 a po dvoch rokoch je tu opäť zmena, pripomenul Pribula.

„Iná situácia je u dodávateľov. Dá sa očakávať, že prudká zmena v produktovom portfóliu výrobcov automobilov by znamenala šok pre dodávateľský reťazec, kde mnohé firmy nebudú schopné nájsť svoje miesto v budúcich dodávateľských reťazcoch a vypadnú z hry. To bude predstavovať šok aj pre ekonomiky krajín, kde automobilový priemysel pôsobí, aj enormnú záťaž na sociálny systém týchto krajín,“ podčiarkol.

Dieselové motory - emisie Čítajte viac Európska komisia: Autá so spaľovacími motormi skončia už v roku 2035!

Vyčíslil, že v súčasnosti je na Slovensku v automobilovom priemysle zamestnaných približne 175 000 pracov­níkov, z toho vyše 22 000 pracuje v automobilkách. Zvyšok sú pracovné miesta u dodávateľov. „Časť týchto pracovných miest by bola určite ohrozená,“ varoval.

Nepripravené riešenia

Slovensko tiež podľa neho nie je pripravené na takýto nárast počtu vozidiel na elektrický pohon. „Nemáme vytvorený systém stimulov pre kúpu a vlastnenie takéhoto vozidla ani dostatočne vybudovanú infraštruktúru. Ak Slovensko nevytvorí podmienky, môže sa stať, že dôjde k zastaveniu obnovy vozidlového parku a budeme pokračovať v jazdení na starých vozidlách, prípadne dovážať vozidlá na báze klasických technológií na Slovensko. Staneme sa čiernou dierou Európy,“ dodal Pribula.

Ku kritike návrhu EK zakázať o 15 rokov predaj áut so spaľovacím motorom sa pripojil taj minister práce Milan Krajniak (Sme rodina). „Považujem toto za veľmi nepremyslený krok, ktorý veľmi poškodí nielen SR, ale aj celú EÚ,“ vyhlásil. Slovensko aj preto, že je automobilová „veľmoc“ by podľa jeho slov malo byť k takýmto rýchlym krokom veľmi zdržanlivé. „Obávam sa, že to nebude fungovať,“ dodal.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #emisie #elektromobily #elektromobilita #emisie CO2 #zákaz spaľovacích motorov #Fit for 55
Články podľa značiek