Staršie ročníky si určite pamätajú na Škodu 1203, ktorá ako dodávka plnila rôzne úlohy, no zároveň nepatrila k pohodlným ani spoľahlivým výtvorom československého inžinierstva. Rozvoj mobility si postupom času vyžiadal osobné auto upravené na pracovné či prepravné účely. Na začiatku 80. rokov sa v Bratislavských automobilových závodov (BAZ) pustili do projektu BAZ Furgonet.
Išlo o derivát vtedajšej osobnej škodovky, no tá mala vzadu uložený motor a pohon zadnej nápravy. Praktické využitie takejto dodávky by bolo značne limitované, a tak projekt auta so skriňovou nadstavbou, z ktorého vznikli tri prototypy, dostal stop.
Čítajte viac Škoda 1203: ‘Trnavská pomsta‘ má 50. Trápila sa 31 rokov. Najdlhšie zo škodoviekPrelomový Favorit
Keď Škoda predstavila Favorit, išlo o revolučnú novinku. Vydarený dizajn podporila koncepcia priečne uloženého motora nad prednou nápravou. To prospelo hlavne jazdným vlastnostiam, no umožnilo to aj prispôsobovať zadnú časť auta rôznym účelom. A keďže malá dodávka s československým rodným listom stále na trhu chýbala, vývojári sa pustili do stavby Favorita Savana.
Tento prototyp dodávky mal v zadnej časti zvýšenú strechu a plechy namiesto zadných okien. Okrem toho vznikol aj prototyp Favorit Savana Combi, ktorý odviezol päť pasažierov a logicky mal preto normálne zadné okná. Do sériovej výroby sa nakoniec nedostal, ale podarilo sa to verziám Favorita Praktik a Forman Praktik.
V ich prípade išlo o najjednoduchšie možné riešenie, a to o zmenu auta na dvojmiestne a oddelenie nákladného priestoru mrežou. Forman Praktik mal zadné okná zaslepené a vo verzii Forman Plus dostal laminátovú nadstavbu, ktorá zvyšovala strechu.
Škoda Pick-up
V roku 1991 vznikla verzia Favorita s korbou, vďaka čomu mohol dostať názov Pick-up. Nákladný priestor bolo možné zakryť nielen plachtou, ale v ponuke bola aj plastová či plechová nadstavba. Výroba prebiehala do roku 1995, keď začala z liniek schádzať jeho druhá generácia.
Tá sa už volala Felicia Pickup (bez spojovníka) a vychádzala z nástupcu Favorita, ktorým bol model Felicia. Oproti základnej verzii mal však Pickup zosilnenú zadnú nápravu, ktorá zvýšila nosnosť z 500 na 605 kilogramov. Rôzne nadstavby zostali v ponuke a nástupcu dostal aj Forman Plus v podobe Felicie Vanplus.
Išlo o veľmi dobrý ťah ponúknuť kompaktné praktické auto, čo dokazujú aj predajné čísla. Z prevej generácie sa vyrobilo 70 900 kusov a z druhej dokonca 128 000 kusov. A nešlo pritom len o auto určené na domáci trh. Exportné automobily sa v zahraničí predávali ako Volkswagen Caddy.
S Fabiou začal úpadok
Model Škoda Fabia bol druhým modelom po Octavii, ktorý vznikol už na báze vtedajších modelov značky Volkswagen. V rámci koncernu nebol úžitkový derivát s logom Škody viac potrebný. Napriek tomu sa na Fabii Pick-up pracovalo. Plán bol spojiť prednú časť novej Fabie s nadstavbami Felicie. Pod kapotou mohol pracovať naftový štvorvalec 1,9 TDI alebo benzínový štvorvalec 2.0 MPI. Do výroby sa však táto verzia nedostala a jej miesto zastúpilo úžitkové kombi Fabia Praktik, ktoré bolo opäť, ako v časoch začiatku Favorita, len bežné kombi so zaslepenými bočnými zadnými sklami.
Čítajte aj Škoda Felicia Fun: Uletený pikap má 25 rokov. Dodnes je najdrahšou ‘feldou‘Roomster Praktik pochoval Volkswagen
V roku 2007 prišla na trh praktická verzia modelu Roomster s názvom Praktik. Hoci nedisponoval zadným zasúvacími dverami, ale tradičnými otváracími, nákladný priestor s objemom 1 900 litrov ho predurčoval k širokému využitiu. Na výber bol s tromi pohonnými jednotkami, a to zážihovými štvorvalcami 1,2 HTP a 1,4 16V a vznetovým štvorvalcom 1,4 TDI PD.
Aj keď bol Roomster obľúbeným modelom v osobnej či pracovnej verzii, v roku 2015 jeho výroba skončila bez nástupcu. Jeho pendant Volkswagen Caddy ďalšiu generáciu dostal, a to bol hlavný dôvod, prečo musel ísť Roomster z kola von. Koncernu sa jednoducho neoplatilo mať dva podobné modely v jednej triede. Navyše popularita SUV a crossoverov jasne velila alokovať prostriedky do týchto segmentov.