Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) nedávno zverejnila analýzu, ktorá sa zamerala na pokrok v rozvoji elektromobility v členských štátoch Európskej únie v súvislosti s hrubým domácim produktom, ktorý odráža kúpyschopnosť obyvateľstva. Hoci sa minulý rok predalo v EÚ 10,5 % nových elektrických alebo plug-in hybridných osobných vozidiel, až v desiatich zo sledovaných štátov neprekročil ich podiel 3 %.
Riaditeľ ACEA Eric-Mark Huitema povedal, že situácia s predajom elektromobilov kopíruje rozvoj nabíjacej infraštruktúry, a to tak, že situácia sa zhoršuje smerom zo západu na východ a zo severu na juh. Rozhodujúcim faktorom je hrubý domáci produkt jednotlivých štátov, čo v praxi znamená, že elektromobilita je v hospodársky slabších štátoch pridrahá.
Čítajte aj Pri podpore ekodopravy Európska komisia nehrá férV krajinách, kde bol podiel predaných elektromobilov v minulom roku pod 3 %, je priemerný hrubý domáci produkt v prepočte na obyvateľa menej ako 17 000 eur. Zároveň v piatich štátoch s najnižším trhovým podielom elektromobilov sa nachádza len menej ako jedno percento nabíjacích miest Európskej únie.
Na druhej strane v štátoch s minuloročným trhovým podielom predaných elektrických áut viac ako 15 % je priemerný hrubý domáci produkt v prepočte na obyvateľa viac ako 46 000 eur. Takmer tri štvrtiny všetkých predaných elektromobilov minulý rok v EÚ našli nového majiteľa v štyroch štátoch, ktorými sú Švédsko, Holandsko, Fínsko a Dánsko. Zvyšná štvrtina pripadá na ostatných 23 členov únie.
Čítajte viac V Holandsku stojí benzín už 2 €! Tak vyzerá podpora elektromobilityE. Huitema zdôrazňuje, že aby sa ciele EÚ darilo dosahovať, elektromobilita musí byť dostupná pre každého. Európska komisia musí preto vytvoriť pravidlá stimulov vhodné nielen na kúpu vozidiel, ale aj na rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Či sa to podarí za súčasných podmienok je však otázne. Kľúčový bude až vedecký pokrok na poli akumulátorov. Dnes je ich výroba drahá, ich kapacita diskutabilná a ťažba farebných kovov, na báze ktorých fungujú, je škodlivá pre životné prostredie.
Štáty s najnižším podielom predaných elektrifikovaných áut za rok 2020 a ich HDP
Poradie | Štát | Podiel predaných elektromobilov | HDP v EUR |
---|---|---|---|
1. | Cyprus | 0,5% | 23 580 |
2. | Litva | 1,1% | 17 460 |
3. | Estónsko | 1,8% | 20 440 |
4. | Chorvátsko | 1,9% | 12 130 |
5. | Poľsko | 1,9% | 13 600 |
Štáty s najvyšším podielom predaných elektrifikovaných áut za rok 2020 a ich HDP
Poradie | Štát | Podiel predaných elektromobilov | HDP v EUR |
---|---|---|---|
1. | Švédsko | 32,2% | 45 610 |
2. | Holandsko | 25,0% | 45 790 |
3. | Fínsko | 18,1% | 42 940 |
4. | Dánsko | 16,4% | 53 470 |
5. | Nemecko | 13,5% | 40 070 |