Energetická firma ČEZ s podporou štátu vybuduje v Česku veľkú továreň na lítiové batérie. Predbežne len v prvej fáze pôjde na jej vybudovanie minimálne 52 miliárd českých korún, čo sú v prepočte viac než dve miliardy eur. Zároveň s továrňou vznikne približne 2 300 nových pracovných miest.
Česi sedia na „zlatej bani“
Ide o racionálne rozhodnutie, pretože Česko z pohľadu strategických surovín „sedí na zlatej bani“. Presnejšie na lítiovo-mangánovej. Práve na jeho území, konkrétne pri Cínovci v Krušných horách, sa totiž nachádza najväčšie európske ložisko lítia a štvrté najväčšie na svete. V okolí Chvaletíc je navyše obrovské ložisko mangánu, taktiež potrebného pre batérie do elektromobilov.
Česko o výstavbe továrne aktuálne jedná aj s dvomi zahraničnými investormi, ktorých mená zatiaľ tají. Jedným z nich je však pravdepodobne koncern Volkswagen. Ten totiž postaví v Európe šesť vlastných „gigafabrík“ na výrobu batérií pre elektromobily, ktoré budú obdobou tovární, ktoré pod názvom Gigafactory postupne buduje Tesla. A investuje do nich obrovské peniaze, suma sa blíži hranici 25 miliárd eur.
Pre niektoré z týchto šiestich tovární koncern už má vybraté miesta, pri ďalších je známy úzky okruh favoritov a pri zvyšných sa ešte len bude rozhodovať. Pokiaľ ide o konkrétne miesta – prvá fabrika by už o dva roky mala začať vyrábať batérie vo švédskom Skelleftea (tam bude pokračovať spolupráca s Northvoltom), druhá v roku 2025 v Salzgitteri v Nemecku. Ďalšia by mala byť vybudovaná v roku 2026 v Španielsku, Francúzsku alebo Portugalsku.
Boj o investorov
Zaujímavá je tá štvrtá, ktorá by mala byť hotová o rok neskôr, teda v roku 2027. Tu sa totiž do úzkeho výberu dostali podľa agentúry Bloomberg tri krajiny – Poľsko, Česko a tou treťou je práve Slovensko. „Kde továreň bude, závisí od toho, kde dosiahneme najlepšie podmienky pre jej vybudovanie,“ uviedol technologický riaditeľ VW Thomas Schmall.
Čítajte viac Boj o batériové megafabriky zúri naplno. Slovensko sa len zdvorilo prizeráSlovensko v tejto trojici ťahá za najkratší koniec. Česko je jednoznačne najväčším favoritom. Má totiž meganálezisko lítia, dostatok mangánu a odsúhlasilo aj veľký investičný projekt na výstavbu batériovej továrne, o ktorom práve čítate. Dotovať ho plánuje vláda, investične sa na ňom bude podieľať aj ČEZ, ktorý navyše poskytne aj potrebnú energiu a zaistí lítium z miestnych zdrojov.
A to je naozaj silná ponuka pre každú automobilku, nielen pre Volkswagen. Vyzerá to tak, že pre batériovú továreň Česi ďalšieho investora hľadať nebudú, ale budú si môcť rovno vyberať z ponúk, ktoré dostanú. V prípade Volkswagenu a fabriky, plánovanej na rok 2027 im môže teoreticky konkurovať Poľsko. Tam totiž stojí megatováreň LG Chem, ktorá sa neustále rozširuje a patrí k najväčším na svete. Majú tam teda potrebnú infraštruktúru a aj know-how pre výrobu batérií. Slovensko nič podobné aktuálne ponúknuť nedokáže.